Jump to content

Hvordan få en "pianofinish" på interiøret?

MartinN

Recommended Posts

Hei folkens,

Jeg skal i gang med et interiørprosjekt (sittekasser og pentry) og lurer på om dere har tips til å få en høyglanset "pianofinish"..

Mitt forslag for å få en slik finish er følgende:

Interiøret starter med en finerplate (f.eks. meranti 9-12 mm). Denne gjøres ikke noe med (ikke pussing da laminatet er så tynt)..

Epoxy påføres med skumgummirulle, tynne lag - f.eks. 3-4 lag. Jeg lar det første laget herde i ett døgn før de neste påføres for at ikke veden skal reise seg i størkeprosessen..

Epoxy har jo den egenskapen at det forsegler, herder og samtidig gir en blank overflate som er lett å pusse. Riktignok er ikke epoxy elastisk, så dette må hensyntas til konstruksjonsformålet slik at det ikke sprekker eller belastes med store påkjenninger..

Etter at finerplaten er ferdig behandlet med epoxy og pusset med fint papir grunnes platen med f.eks Jotun Antipest og deretter rulles Jotun Høyglans Hardtop (2k) med mohairrulle. Ehh, herder og fester forresten Antipest og Hardtop seg på Epoxy?

Hva tror dere om dette? Det andre alternativet er å kle platen med polyester og glassfiber for så å slipe/ pusse og sparkle til svetten renner for deretter å lakkere med Jotun Hardtop!

Er jeg på jordet eller er dette en god oppskrift?

Hva gjør dere med innredningen som skal lakkeres?

Takker for svar!

Redigert av MartinN (see edit history)

Hvis innredningen skal ha pianofinish skal man beginne med samme arbeid og på piano. Skaff deg eggjern og skjer til epoksy til den er i plan. Deretter kan du pruke to-komponent lakk påført med rull, 2-3 strøk og slipe den 100%. Deretter er klarlakk til bil påført med spraute. Der har du næsten pianofinish. Hvis den skal bli 100% skal du slipe med 1800 vannpappir og ta rubbing og polering. Er du sikker på du skal ha pianofinish?

Slik gjorde eg det:

Bygget opp innredningen i kryssfiner som ble plastret fast i båten.

deretter støypte eg glassfiberplater som eg limte utenpå. Platene ble laget ved å polere opp en stor glassrute med formvoks.

Deretter påføres et lag gelgoat:

gelgoatlag.jpg

Når laget er omtrent herdet (litt klissete) pøføres 3 lag med polyester og glassfibermatte:

glassfiberlag.jpg

Når glassfiberen er tørket, tas plate ut av "forma" og skjeres opp i riktige størrelser, og limes på kryssfineren med egnet lim. Eg brukte PL 400. Skøyter og hjørner sparkles med gelgoatsparket og pusses/poleres opp.

Resultatet blir "speilblankt" uten behov for å slipe eller lakke.

100_0094.jpg

Har jobbet litt med tre og epoxy, bl. annet bygd kajakker. Der ruller vi først på et tynt strøk epoxy som skal mette opp veden, deretter legger vi på en tynn glassfiberduk som mettes med epoxy. I stedet for å rulle epoxyen på duken, heller vi epoxy på og bruker en plastnal/plastsparkel til å dra/presse epoxyen utover. Dette for å unngå luftbobler. Dette gjentas slik at glassfiberveven er fylt opp, og det er mulig å pusse uten å skade duken. Deretter er det å lakke (gjerne med 2-komponentslaff), pusse---og lakke -- og pusse--til du blir lei. Bruk lakk med UV-filter hvis overflata utsettes for sollys.

Helst bør en legge pepoxy på baksiden (med eller uten duk), i alle fall hvis gjenstanden skal stå utendørs.

p1010068.jpg

p1050130.jpg

Kajakker som er bygd etter dette prinsippet.

MartinN, dette var spennede. Mener at primer sitter på epoxy slik at du kan lakke etterpå. Vil epoxy renne om man ruller det på vertikale flater?

Tenkte kanskje å gjøre noe lignende på pentryseksjonen min. Epoxy flere lag, deretter prime, slipe med vannpapir, så lakke det. Vil dette fungere for å få en fin finish?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

MartinN, dette var spennede. Mener at primer sitter på epoxy slik at du kan lakke etterpå. Vil epoxy renne om man ruller det på vertikale flater?

Tenkte kanskje å gjøre noe lignende på pentryseksjonen min. Epoxy flere lag, deretter prime, slipe med vannpapir, så lakke det. Vil dette fungere for å få en fin finish?

Hei Polar!

Jeg har noe erfaring fra å påføre epoxy på merantifiner..

Epoxy uten fyllstoffer (mikroballonger, etc.) vil renne så det er viktig at dette påføres i tynne, tynne lag med en skumgummirulle..

Er man nøye unngår du sig! Jeg vil nok antakelig gå for følgende:

- Epoxy i tynne lag (3-4 lag og viktig med endeveden)

- Pusse lett med fint papir

- Prime

- Pusse lett med finere papir

- Påføre Jotun Høyglans

- Polere

Til RAS --> LEKKERT resultat på de kajakkene! :)

MartinN: Hva er lavest temperatur man kan gjøre dette i?

Jeg kommer ikke til å epoxybehandle eller lakkere under 20 grader..

Enten bygger jeg dette ferdig i kjelleren hvor det er varmt og tørt, eller så venter jeg til våren!

Du kan sikkert gjøre dette i lavere temperaturer, men det herder sakte og kan gi lettere sig..

Har du noen bilder av båten din og dine planer? Evt. skisser?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...