Leading Edge Startet 24.September.2008 Link til dette innlegget Startet 24.September.2008 Vurderer å konvertere til elwinch på babord storseil winch på hyttetaket. Det er her jeg wincher inn både genoa og storseil og det kan til tider være litt stress siden mor alltid bare skal styre......Noen som har gjort dette på en B42/46C? Er det plass til motoren og er det relativt lett å montere? Ser du kan få konverteringssett til rundt 280 pund fra Marine Megastore. Det må jo være en god pris. Ligger en på Finn til 15.000,- det er jo straks en mindre hyggelig pris.... Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Sun Flyer Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hva med å kjøpe et motorisert vinsjhåndtak i stedet? Det kan du jo bruke på flere vinsjer. Men prisen fra Marine Megastore var bra, den. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
Mulligan Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Andersen Compact har motoren i winchen. Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Practical Boatowner Oktober-numret har en artikkel om dette.....trur det var Lewmar Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Catlina Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Kjøp et el. vinsjhåndtak.Hvis du ikke har anker på hekken fra før kan du også bruke den på et anker akterut kombinert med en vanlig vinsj og blytau. En skjøtevinsj akterut har du kanskje fra før? Vinsjhåndtaket kan du bruke på alle vinsjene ombord, også som reserve på noen ordinære ankervinsjer. Sitér dette innlegget Link to post
Leading Edge Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Ja et winch håndtak hadde nok gjort susen men jeg ser for meg at det er litt mer "uryddig" eller "uproffesjonelt" om jeg kan si det sånn. Det blir vel litt løse ledninger etc. En el.winch vil jo være helt "usynlig" i forhold. Ser ikke at jag vil ha bruk for det til noe annet enn babord hyttewinch da jeg har el vinsj på anker bak og ellers aldri har følt snev av behov for el-winch til noen av de andre tre vinsjene. Sitér dette innlegget You are only as big as the dreams you dear to live------go for it------------ Link to post
Catlina Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Har du storseilet på rull? Et el vinsjhåndtak drar opp et konvensjonelt storseil i en fei, dessuten kan fruen dra deg opp i mastetoppen uten anstrengelse hvis det skulle være behov for en tur opp.I min båt har jeg et solid 12V uttak som jeg bruker til ledningen til vinsjhåndtaket. Samme uttaket brukes til et kraftig håndholdt søkelys og til en dykkekompressor. Redigert 26.September.2008 av Catlina (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
baatsman Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Jeg har vært på tanken å sette på en el.winch. Eller rettere sagt fruen ønsker seg det. Pga at vi slår så må hun legge fra seg boken, er da for sent ute, og må winche desto mer . Men hva koster el-wichehåndtak kontra å modifisere winchene vi har. De kan oppgraderes til el. motor. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Jawik Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hvor mange watt må til for å få nok kraft til å heise et storseil på 50 kg til topps. Hva med en kraftig liten vinkelsliper (bateridrevet) påmontert nippel (modifisert). Burde vel holde... Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Wicma Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hvor mange watt må til for å få nok kraft til å heise et storseil på 50 kg til topps. Hva med en kraftig liten vinkelsliper (bateridrevet) påmontert nippel (modifisert). Burde vel holde... Nå trodde jeg at det å seile hadde noe med god tid og gjøre, min vinkelsliper sviver med 10000 o/min 223v, regner med et en batteridrevet vinkel kutter sviver med det samme. Da kommer vel det seilet himla fort opp, selv med nedgiring i vinsjen. Skal man ha noe slikt med nippel på må vel en kraftig batteri drill med 2 gir være tingen Sitér dette innlegget Link to post
Catlina Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Mitt el. vinsjhåndtak går på 2-speed vinsjer. Drar med 85Nm. Det er ca 3 ganger så mye kraft som en vinsjgorilla greier.Prisen er kr 19000 +MVA. Så på forskjellige andre konvensjonelle elektriske vinsjer før det ble el-vinsjhåndtak. Har også brukt den på min Lewmar ankervinsj en gang den hadde lagt av p.g.a en brent kabel. Bare tanken på å dra opp en 30 kg Bruce og 50 meter 10mm kjetting for hånd er skremmende.Har et 12v uttak sentralt i cockpit, da rekker 4 meter ledning til samtlige vinsjer inkl. ankervinsj. Har en kasteblokk hvor storseilfallet går gjennom til skjøtevinsjen ved styreposisjon. Dermed har jeg full kontroll på å heise seil alene samtidig med å styre opp i vindøyet,trygt og enkelt. Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Catlina: Hva slags kvadrat/lengde og kobling har du på kabelen frem til stikket? Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Wicma. Jeg tenkte nå helst på å bygge om sliperen og sette den til puls drive. Modifisere en liten en som har kraft nok og til en billig penge. Bruk å kast eller KISS om du vil Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Catlina Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Bruker Hypra stikk,disse er det som kommer med originalt fra produsenten av vinsjhåndtaket, som beskrevet i et tidligere innlegg brukes de også til et kraftig håndholdt søkelys og en dykkerkompressor. I monteringsanvisningen står det minimum 6 mm2 mellom batteri og stikk + sikring. Her er to av hver av Hypraène. Sitér dette innlegget Link to post
Wicma Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Wicma. Jeg tenkte nå helst på å bygge om sliperen og sette den til puls drive. Modifisere en liten en som har kraft nok og til en billig penge. Bruk å kast eller KISS om du vil ok, så ikke den, liten peiling på seilbåter. Så bare for meg et storseil som kom opp i en j#%la fart, kunne vel vært morsomt å sett en slik hurtig heising av seilene. Redigert 26.September.2008 av Wicma (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Ikke noe problem å heise seilet i en fart med el-vinsj. Den største utfordringen er at revelinene raser ut med 4x hastigheten til storseilfallet. Har en enkelt el-vinsj fra Harken, og med et par kasteblokker liggende i båten får jeg brukt den til det meste. Da den var splitter ny ga den en del sliasje på linene, og venner du deg til å la linene slure mot vinsj som går vil du fortsette med å slite liner i et ubehagelig tempo. Redigert 26.September.2008 av Sjøtummel (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Practical Boatowner Oktober-numret har en artikkel om dette.....trur det var Lewmar det er en Harkenwinch som konverteres i bladet ! Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Enzo Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Det er her jeg wincher inn både genoa og storseil Skjøter du inn genoaen på samme vinsj som du heiser storseilet med ? Sitér dette innlegget Link to post
gimi Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Så vidt jeg forstår har Leading Edge rullestor og rullegenoa - det er vel bergingen han gjør fra samme vinsj. Jeg ville vel svært skjelden ha benyttet vinsj til dette - å dra de inn for hånd er jo vanligvis mer enn lett nok. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.