27 knop Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Hei! Jeg lurer bare på litt om 5-knopsgrensen. Den gjelder innenfor 50 m fra havner badeplasser m.m. Men når det kommer badebøyer (spesialmerke), er det da og 50 m fra disse? Er det forbudt å krysse disse med båt? Så nemlig en liten en som nettopp gjorde dette og hadde jo lest at disse spesialmerkene kan bety kryssing forbudt, men gjelder dette bademerker? Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er ikke tilatt å gå innenfor de gule bøyene. Når det gjelder 5-knop så er dette forskjellig fra kommune til kommune. Ikke lett for en båteier å sette seg inn i dette. Her i Hurum er det maks 5 knop 150 meter fra land. Dette varierer fra kommune til kommune. Mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
m/s draugen Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) man kan vel krysse hvis man går uten motor,men det gjelder kun en KORT tur til land for så å retunere,også da med muskelkraft.Så dette er vel bare gjennomførbart for mindre båter i småærender.Dette gjelder badebøyene. Stemmer min påstand? Redigert 25.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Både maskin- og seildrevne fartøy (inklusiv seilbrett) har ferdselsforbud innenfor bøyene. Det er også 5 knops hastighetsgrense innenfor 50 meters avstand fra bøyene der hvor bading foregår. Disse bøyene brukes ikke bare for å angi badeområde, de brukes også for å angi f.eks anleggsområde, eller annet område. her i Bergen ligger det f.eks slike rundt stupetårnet til Falck Nutec. Det er livbåter som stuper fra det tårnet. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Poseidon Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ........Stemmer min påstand? Tja, ikke så godt å si.... Men jeg har aldri sett noe i reglene som er i nærheten av å minne om det hva du påstår Ellers så har vel LA3939 gitt en rimelig presis beskrivelse av hvordan man skal forholde seg. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Kongeskipet Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 det er ikke bare maks 5 knop innen 50 meter fra spesialmerker der bading pågår mener jeg. Det er maks 5 knop innen 50 meter fra alle slike: Sitér dette innlegget Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post
m/s draugen Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) båtliv nr.3-2008 side 62."kan du svare?" Det er der jeg har "løsningen"fra "Du har ankret opp i god avstand utenfor en offentlig badeplass med gule markeringsbøyer og ungene vil gjerne ta lettbåten inn til stranden(innenfor det oppmerkede området)for å bade.Kan de det? svar;ja,hvis de ror direkte inn til stranden og rett ut igjen." Redigert 25.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Fiskegrateng, jeg er for så vidt enig, men så fant jeg de ordene i en plansje fra Sjøfartsdirektoratet. Personlig går jeg alltid ned til 5 knop når jeg mener meg innenfor 50 metersgrensen. Hvis jeg ser folk i vannet der går jeg enten mer ned, eller lenger ut så fremt det er mulig. Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
Capitaine Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Det er denne forskriften som regulerer det det spørres om i denne tråden: FOR-1983-02-24-624 Forskrift om fart m.v. ved badestrender. Forskrift om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder. (1983-02-24) Sitér dette innlegget Link to post
Kongeskipet Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Fiskegrateng, jeg er for så vidt enig, men så fant jeg de ordene i en plansje fra Sjøfartsdirektoratet Har den plansjen i båten min, men jeg har ikke lest godt nok på den . Hadde ikke fått med meg den siste linja. Redigert 25.September.2008 av fiskegrateng (see edit history) Sitér dette innlegget Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve? Link to post
Bitteliten Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Et annet interessant aspekt ved disse "badebøyene " fikk jeg fra en lokal Skjærgårdstjeneste skipper- De legger ut disse bøyene. Det var visst slik at man skal søke Sjøfartsdirektoratet om utleggelse av disse da de er å anse som sjømerker. Ingen av de bøyene de legger ut på samme steder år etter år har velsignelse fra direktoratet Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Dette blir litt utenom emnet, men den plansjen fra Sjøfartsdirektoratet som det linkes til fra LA3939, inneholder feil blant annet når det gjelder lyskarakterer for øst- og vest-kardinalmerke. Øst-kardinalmerke skal ha følgende lyskarakter: VQ(3) 5s eller Q(3) 10s. Plansjen fra Sjøfartsdirektoratet sier: VQ(3) 5 s eller VQ(3) LFl 10s. Vest-kardinalmerke skal ha følgende lyskarakter: VQ(9) 10s eller Q(9) 15s. Plansjen fra Sjøfartsdirektoratet sier: VQ(9) 10s eller VQ(9) 15s. Sjøfartsdirektoratet må skjerpe seg! Sitér dette innlegget Link to post
Kjell E Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Her er det trykkleifer ute og går ja, for tegningene av lyskarakterene stemmer. Så vidt jeg husker var det et opplag av denne plansjen som hadde en annen feil, var det på nordmerket tro? Mvh, Kjell Sitér dette innlegget LA3939 har endret brukernavn Link to post
27 knop Svart 27.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 (redigert) Tusen takk for svar! Men med forskjellige svar ble jeg litt forvirret, ikke veldig, men litt. Var det riktige svaret: det ikke lov å gå med maskindrevne- eller seilfartøy innenfor disse med mindre du skal låssette fisk i posenot(?)? Da kan man altså ro innenfor disse? Redigert 27.September.2008 av 27 knop (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 I "Forskrift om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder." står det i "§ 3. Forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder" at "1. Ankring av eller ferdsel med maskindrevne fartøyer eller seilfartøyer (herunder seilbrett) innenfor merkebøyer utlagt ved offentlige badeplasser er forbudt unntatt i forbindelse med ervervmessig låssetting av fisk i posenot." Det betyr nok at du kan bruke en robåt/jolle innenfor merkebøyene ved offentlige badeplasser, slik jeg tolker det. Og du kan nok ha en påhengsmotor på jollen/robåten også, men denne må ikke brukes til fremdrift. Du må altså ro innenfor badebøyene. Brukes påhengsmotoren til fremdrift, blir den å betrakte som et maskindrevet fartøy, og ferdsel innenfor merkebøyne ved offentlige badeplasser er da ikke tillatt. Sitér dette innlegget Link to post
HaHa Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Jeg må tilstå at jeg seilte innenfor badebøyene i Drøbak tidligere i uken. Jeg kan vel ikke hevde at jeg driver med ervervsmessig låssetting av fisk i posenot, men jeg var heller ikke til særlig sjenanse for den ene strandgjesten. Strømmmen var stri utover, vinden svak og uviljen mot å starte motoren sterk... Sitér dette innlegget Link to post
27 knop Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Tusen takk for all hjelp!! Kjekt når alt blir avklart! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.