Jump to content

Regler ift badebøyer.

27 knop

Recommended Posts

Hei! Jeg lurer bare på litt om 5-knopsgrensen. Den gjelder innenfor 50 m fra havner badeplasser m.m. Men når det kommer badebøyer (spesialmerke), er det da og 50 m fra disse?

Er det forbudt å krysse disse med båt? Så nemlig en liten en som nettopp gjorde dette og hadde jo lest at disse spesialmerkene kan bety kryssing forbudt, men gjelder dette bademerker?

Både maskin- og seildrevne fartøy (inklusiv seilbrett) har ferdselsforbud innenfor bøyene. Det er også 5 knops hastighetsgrense innenfor 50 meters avstand fra bøyene der hvor bading foregår. Disse bøyene brukes ikke bare for å angi badeområde, de brukes også for å angi f.eks anleggsområde, eller annet område. her i Bergen ligger det f.eks slike rundt stupetårnet til Falck Nutec. Det er livbåter som stuper fra det tårnet.

Mvh,

Kjell

LA3939 har endret brukernavn

båtliv nr.3-2008 side 62."kan du svare?"

Det er der jeg har "løsningen"fra

"Du har ankret opp i god avstand utenfor en offentlig badeplass med gule markeringsbøyer og ungene vil gjerne ta lettbåten inn til stranden(innenfor det oppmerkede området)for å bade.Kan de det?

svar;ja,hvis de ror direkte inn til stranden og rett ut igjen."

Redigert av m/s draugen (see edit history)
Fiskegrateng, jeg er for så vidt enig, men så fant jeg de ordene i en plansje fra Sjøfartsdirektoratet

Har den plansjen i båten min, men jeg har ikke lest godt nok på den :nonod:. Hadde ikke fått med meg den siste linja.

Redigert av fiskegrateng (see edit history)

Hvorfor bruke motoren og ha årene i reserve, når man kan bruke årene og ha motoren i reserve?

Dette blir litt utenom emnet, men den plansjen fra Sjøfartsdirektoratet som det linkes til fra LA3939, inneholder feil blant annet når det gjelder lyskarakterer for øst- og vest-kardinalmerke.

Øst-kardinalmerke skal ha følgende lyskarakter: VQ(3) 5s eller Q(3) 10s. Plansjen fra Sjøfartsdirektoratet sier: VQ(3) 5 s eller VQ(3) LFl 10s.

Vest-kardinalmerke skal ha følgende lyskarakter: VQ(9) 10s eller Q(9) 15s. Plansjen fra Sjøfartsdirektoratet sier: VQ(9) 10s eller VQ(9) 15s.

Sjøfartsdirektoratet må skjerpe seg!

I "Forskrift om begrenset fart ved passering av badende og om forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder." står det i "§ 3. Forbud mot ferdsel m.v. innenfor oppmerkede badeområder" at "1. Ankring av eller ferdsel med maskindrevne fartøyer eller seilfartøyer (herunder seilbrett) innenfor merkebøyer utlagt ved offentlige badeplasser er forbudt unntatt i forbindelse med ervervmessig låssetting av fisk i posenot."

Det betyr nok at du kan bruke en robåt/jolle innenfor merkebøyene ved offentlige badeplasser, slik jeg tolker det. Og du kan nok ha en påhengsmotor på jollen/robåten også, men denne må ikke brukes til fremdrift. Du må altså ro innenfor badebøyene. Brukes påhengsmotoren til fremdrift, blir den å betrakte som et maskindrevet fartøy, og ferdsel innenfor merkebøyne ved offentlige badeplasser er da ikke tillatt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...