Polarn Startet 25.September.2008 Link til dette innlegget Startet 25.September.2008 Er det noen som kan forklare meg hva som er forskjellen på et gear med 1,91:1 og 2,91:1? Antar dette har noe med hvor raskt akeslen vil gå rundt? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
olpi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Tar du motorturtallet og dividerer/deler med geareduksjonen så får du omdreiningsturtallet på akselen. Jo høyere gearreduksjon er jo lavere er akselturtallet ved samme motorturtall. Å vite akselturtallet er viktig for å kunne beregne riktig propell. Redigert 25.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Hvis motor har et turtall på 3000 omdreininger går aksling rundt med 1579 omdreininger ved en utveksling på 1.9:1. Tilsvarende 1034 omdreininger ved en utveksling på 2.9:1. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok, gearet mitt i dag er MS3B med 2,91:1. Om jeg hadde skiftet til MS3 med 1,91:1 så hadde jeg fått høyere omdreining på aksel? Men hvordan går det med motoren da? Vil ikke den måtte jobbe betraklig tyngre? OLPI: kan du gi meg et eksempel på utregning? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
olpi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Jo, propellen hadde blitt alt for "tung" og du ville ikke oppnådd toppturtall. Forutsatt at propellen er riktig idag med 2.91 reduksjon. Du kan selvsagt bytte propell, men om det blir bra kommer an på motoren og hvilken turtall den jobber på. Redigert 25.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 ok, går gearene på de eldre VP maskinene om hverandre? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 (redigert) Finnes en kalkulator her på BP som du kan bruke til å beregne slipp prosent. Redigert 25.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 25.September.2008 Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 Polar 770 er vel en halvplaner, og da vil jeg tro at en gearreduksjon på ca 2 er bedre enn 3. Regner da med at motoren jobber med et maks turtall på 3500 o/min +/- Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 25.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.September.2008 OLPI: jo med en MD21B Har planer om å sette inn en større maskin som TAMD31 eller TMD40 begge er på ca 130 hk og lurer på hvilket gear jeg bør bruke. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
hifo Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 hva er oppnålig fart med 130 hk da? jeg ville tro at noe fra 1,5 - til 2 i utveksling vil passe. men husker ikke omdreiningene på 40 motoren , mulig de nærmer seg 4000 på fullt og da må du nok over 2 også. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
olpi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) Jeg er ingen ekspert, men vil som sagt tro at en gearreduksjon omkring 2 vil være ok hvis toppturtallet er 3500 o/min +/- litt... på en større motor. Med geareduksjon på f.eks 3 kan du kanskje oppleve at riktig propell blir for stor til båten. Å kompensere ved å gå mye ned på diameter og øke stigning blir ikke alltid så bra. Du kan ringe Sleipner Motor og spørre dem hva de anbefaler. Husk da at du må ha info om motoren (toppturtall og antall hk). Båten kjenner de nok. Spør etter Pål Hansen eller Finn Basteviken. Da vil du få den hjelpen du trenger. Koster ingenting, men gir deg mer "kjøtt på beinet". Det er heller ikke så bra å få for høyt akselturtall (over 1800-1900 o/min) på maks. VP gear f.eks MS3 har vel en reduksjon på 1.93 normalt. Jeg hadde dette gearet i en Scand Nordic med 158 Hk VP (TAMD 40B), og det fungerte optimalt. Toppturtallet på motor var 3600 o/min mener jeg å huske. Husk at du kanskje også må bytte aksel. Det kommer an på hvilken type du har idag og hvilken gearreduksjon du velger. Jo høyere gearreduskjon jo større diameter på aksel hvis man har samme type motor. Hvilken type stål man bruker i akselen vil også kunne bety noe for akseldiameter. PS! Sjekk hvilken akseldiameter du har. Finn også ut din nåværende propellstørrelse. I beste fall kan du kanskje bruke din nåværende propell hvis du setter inn en større motor og endrer gearreduskjon fra 2.91 til 1.91. Alt dette må regnes litt på, men ha opplysningene klere når du ringer Sleipner så får du svar av dem. Hvis du kan bruke du nåværende aksel så husk måle og oppgi type kon og bredden på kilesporet før du eventuelt bestiller ny propell. Sleipner kan også sende deg et ark med en tegning av akselen på der du kan fylle ut det som trengs. Ok, håper du ble litt klokere. Redigert 26.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Tillalgt: har du 35mm aksel eller større idag så tipper jeg det vil fungere bra med 130Hk og 1.91(1.93) gearreduksjon på VP motorer. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Takker for utfyllende svar. Jeg skal ta en telefon til Sleipner motor. I dag har jeg en 35mm aksel, og det har jeg fått regnet ut her på BP at skal fungere bra. VP har testet en 30 fots cabincruiser som veide 4300 kg 19X15 propell og gear 1,91:1. Den oppnådde en fart på 16,9 knop. Min veier rundt 2000 Kg, så jeg håper å oppnå en fart på rundt 18 knop med marsfart på rundt 16. I dag klarer jeg maks 11 knop fullt turtall 3800 rpm med 2,91:1 gear. Anner ikke hvilken propell jeg har, men det finne jeg ut når båten går på land. VP anbefaler 1,91:1 , motoren har maks turtall 3600 rpm og har 124 hk Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Enes Diplomat Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Jeg har en tilsvarende halvplaner med TMD40A. Denne har maksfart på 12 knop. Motoren går svært lett, slik at jeg vurderer å ta opp båten for å skifte propell. Dette med hensikt/håp om å øke farten et par knop. Jeg vet heller ikke hvilken propell som står på i dag. Gearutveksling 2,22. Jeg håper Polar 770 kommer med tilbakemelding når han får avklart mer... Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Farten du kan oppnå kommer også veldig an på skroget. Polar 770 skal etter det jeg har hørt gå lett i vannet og planer/halvplaner lett. Et skrog som er mer bygget som deplasementskrog vil ikke oppføre seg på samme måte og farten blir dårligere. Ofte graver de seg mer ned i "rompa". Hvis du f.eks får en del høyere toppturtall en spesifisert toppturtall for motoren så tyder det jo at propellen kan være feil. Ruseturtallet på diesler når gearet er frikoblet er vanligvis en del høyere en spesifisert toppturtall med belastning. Så hvis propellen er for lett så kan også turtallet blir for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Hvis jeg nå har forstått det rett så regner man ut gearet slilk Motor har topp turtall på 3600 rpm med et gear på 2,22 så blir regnestykket slik 3600/2,22= 1622 rpm på aksel. Hadde Enes Diplomat hatt 1,91:1 så hadde aksel rpm blitt 1884. Dette har sikkert mye å gjøre med hvilken propell man har også. Stemmer dette? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Kodvaag Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 På min helplaner må motoren rotere 2,07 omdreininger før propellen rekker å gå rundt en omdreining. Dette bil si at på full fart, 3200 rpm går propellen rundt 1546 rpm. Og maks dreiemoment på propellakselen blir da 811 newtonmeter. (392NM i motoren) Akslingen er 50 mm tykk. Ytelsen etter gearkassa er 5 hk lavere enn på selve motoren, dette er oppgitt effekttap som er i gearkassa. Propellen er en firebladet Radice ER 19 * OR22 * OS80C Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
olpi Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 (redigert) 50mm aksel i din båt??? Det er mildt sagt overdimensjonert. Det er vel Joda`n du refererte til? Til Polar 770: Ja Propellen må stemme med akselturtall og effekt. Farten på båten spiller også inn. En stor tung båt med lavere fart trenger større diameter på propellen, mens en lettere en med større fart trenger mindre diameter og mer stiging. Det beregnes også hvor "effektiv" propellen er på type båt vha en slippfaktor. Utregningen kan virke enkel, men ofte er erfaringer viktigere. Ikke alltid teorien er komplett og riktig. Som tidligere foreslått -sjekk med eskpertisen.... Redigert 27.September.2008 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 50mm aksel i din båt???Det er mildt sagt overdimensjonert. Med 811 nm dreiemoment på akslingen? Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
hifo Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 er det ikke 170hk du har? behold den overdim akslingen din , ser ingen grunn tilå bytte ut mot en tynnere en :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.