Jump to content

Forskjellen på utveksling på gear

Polarn

Recommended Posts

ok, gearet mitt i dag er MS3B med 2,91:1. Om jeg hadde skiftet til MS3 med 1,91:1 så hadde jeg fått høyere omdreining på aksel?

Men hvordan går det med motoren da? Vil ikke den måtte jobbe betraklig tyngre?

OLPI: kan du gi meg et eksempel på utregning?

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg er ingen ekspert, men vil som sagt tro at en gearreduksjon omkring 2 vil være ok hvis toppturtallet er 3500 o/min +/- litt... på en større motor.

Med geareduksjon på f.eks 3 kan du kanskje oppleve at riktig propell blir for stor til båten. Å kompensere ved å gå mye ned på diameter og øke stigning blir ikke alltid så bra.

Du kan ringe Sleipner Motor og spørre dem hva de anbefaler. Husk da at du må ha info om motoren (toppturtall og antall hk). Båten kjenner de nok. Spør etter Pål Hansen eller Finn Basteviken. Da vil du få den hjelpen du trenger. Koster ingenting, men gir deg mer "kjøtt på beinet". :wink:

Det er heller ikke så bra å få for høyt akselturtall (over 1800-1900 o/min) på maks. VP gear f.eks MS3 har vel en reduksjon på 1.93 normalt. Jeg hadde dette gearet i en Scand Nordic med 158 Hk VP (TAMD 40B), og det fungerte optimalt. Toppturtallet på motor var 3600 o/min mener jeg å huske.

Husk at du kanskje også må bytte aksel. Det kommer an på hvilken type du har idag og hvilken gearreduksjon du velger. Jo høyere gearreduskjon jo større diameter på aksel hvis man har samme type motor. Hvilken type stål man bruker i akselen vil også kunne bety noe for akseldiameter.

PS! Sjekk hvilken akseldiameter du har. Finn også ut din nåværende propellstørrelse.

I beste fall kan du kanskje bruke din nåværende propell hvis du setter inn en større motor og endrer gearreduskjon fra 2.91 til 1.91. Alt dette må regnes litt på, men ha opplysningene klere når du ringer Sleipner så får du svar av dem.

Hvis du kan bruke du nåværende aksel så husk måle og oppgi type kon og bredden på kilesporet før du eventuelt bestiller ny propell. Sleipner kan også sende deg et ark med en tegning av akselen på der du kan fylle ut det som trengs.

Ok, håper du ble litt klokere.

Redigert av OLPI (see edit history)

Takker for utfyllende svar. Jeg skal ta en telefon til Sleipner motor.

I dag har jeg en 35mm aksel, og det har jeg fått regnet ut her på BP at skal fungere bra.

VP har testet en 30 fots cabincruiser som veide 4300 kg 19X15 propell og gear 1,91:1. Den oppnådde en fart på 16,9 knop.

Min veier rundt 2000 Kg, så jeg håper å oppnå en fart på rundt 18 knop med marsfart på rundt 16.

I dag klarer jeg maks 11 knop fullt turtall 3800 rpm med 2,91:1 gear. Anner ikke hvilken propell jeg har, men det finne jeg ut når båten går på land.

VP anbefaler 1,91:1 , motoren har maks turtall 3600 rpm og har 124 hk

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Jeg har en tilsvarende halvplaner med TMD40A. Denne har maksfart på 12 knop. Motoren går svært lett, slik at jeg vurderer å ta opp båten for å skifte propell. Dette med hensikt/håp om å øke farten et par knop. Jeg vet heller ikke hvilken propell som står på i dag. Gearutveksling 2,22.

Jeg håper Polar 770 kommer med tilbakemelding når han får avklart mer...

Farten du kan oppnå kommer også veldig an på skroget. Polar 770 skal etter det jeg har hørt gå lett i vannet og planer/halvplaner lett. Et skrog som er mer bygget som deplasementskrog vil ikke oppføre seg på samme måte og farten blir dårligere. Ofte graver de seg mer ned i "rompa".

Hvis du f.eks får en del høyere toppturtall en spesifisert toppturtall for motoren så tyder det jo at propellen kan være feil. Ruseturtallet på diesler når gearet er frikoblet er vanligvis en del høyere en spesifisert toppturtall med belastning. Så hvis propellen er for lett så kan også turtallet blir for høyt.

Hvis jeg nå har forstått det rett så regner man ut gearet slilk

Motor har topp turtall på 3600 rpm med et gear på 2,22 så blir regnestykket slik 3600/2,22= 1622 rpm på aksel.

Hadde Enes Diplomat hatt 1,91:1 så hadde aksel rpm blitt 1884.

Dette har sikkert mye å gjøre med hvilken propell man har også.

Stemmer dette?

På min helplaner :tongue: må motoren rotere 2,07 omdreininger før propellen rekker å gå rundt en omdreining.

Dette bil si at på full fart, 3200 rpm går propellen rundt 1546 rpm.

Og maks dreiemoment på propellakselen blir da 811 newtonmeter. (392NM i motoren)

Akslingen er 50 mm tykk.

Ytelsen etter gearkassa er 5 hk lavere enn på selve motoren, dette er oppgitt effekttap som er i gearkassa.

Propellen er en firebladet Radice ER 19 * OR22 * OS80C

Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knop

Nå: Båtløs - Kjører Bobil... 

50mm aksel i din båt???

Det er mildt sagt overdimensjonert. Det er vel Joda`n du refererte til?

diagram__scaled_540.jpg

Til Polar 770: Ja

Propellen må stemme med akselturtall og effekt. Farten på båten spiller også inn. En stor tung båt med lavere fart trenger større diameter på propellen, mens en lettere en med større fart trenger mindre diameter og mer stiging.

Det beregnes også hvor "effektiv" propellen er på type båt vha en slippfaktor. Utregningen kan virke enkel, men ofte er erfaringer viktigere. Ikke alltid teorien er komplett og riktig.

Som tidligere foreslått -sjekk med eskpertisen....

Redigert av OLPI (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...