Jump to content

Den h...... bunnstoff skrapesyken...


Jorg-1

Recommended Posts

Hei.

Er det noen her på båtplassen som har funnet noen nye produkter eller ideer om fjerning av gammelt bunnstoff. Må skrape ned 4-6 lag nå og har prøvd høytrykk med 150 bar og varmt vann til også REPRIN varianten som kunne brukes til plastbåter under vannlinje.

Har lest på gamle tråder men blir nok ikke klokere enn at det er bare skrapeverktøy som duger.

Skulle selvfølgelig ha skrapet av alt bunnstoffet i høst men det straffer seg nå. :cryin::headbang:

Link to post

Noen anbefaler kalkblåsing.  En veldig kjekk metode hvis du vil bruke mye penger. Kjekt hvis du vill at hele underskroget skal se ut som et månelandskap. Kjekt hvis du gir blaffen i gelcoat. Kjekt hvis du har lyst til å helsparkle hele undervannsskroget etterpå. Kjekt hvis du vil helslipe hele skroget på nytt. Hvis du ikke synes de nevnte tingene er så kjekt, bør du holde deg unna kalkblåsing, sandblåsing, glassblåsing og lign.

 

Lotus

 

Kalkblåsing - bortkastet jobb?

Link to post

....he-he. Skulle tro alle bemerker den 125 fot store MKB Storm.Det er til opplysning ikke denne som skal ha nytt bunnstoff....det er min Draco 25 TC. Forøvrig er STORM i privat eie. www.stormsenior.no

Har sett litt på hjemmesiden.....  Men for pokker denne båten kan aldri mere ha mulighet til å bli medlem av TULIPANKLUBBEN.

 

Avsporing dette...

 

For å fjerne bunnsstoff, har du penger, benytt kalkblåsing. Dette gir en fin ru overflate for priming og bunnsmøring. Ellers er det beste med skrape, helst den typen som høvler/skjærer av dritten...

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Hei.

Er det noen her på båtplassen som har funnet noen nye produkter eller ideer om fjerning av gammelt bunnstoff. Må skrape ned 4-6 lag nå og har prøvd høytrykk med 150 bar og varmt vann til også REPRIN varianten som kunne brukes til plastbåter under vannlinje.

Har lest på gamle tråder men blir nok ikke klokere enn at det er bare skrapeverktøy som duger.

Skulle selvfølgelig ha skrapet av alt bunnstoffet i høst men det straffer seg nå. :flag::headbang:

:headbang:Har du prøvd å lage din egen bunnstoff fjerner ?

Har ikke prøvd dette selv men fikk tipset i bladet Praktisk Båtliv nr.4 2003.Ifølge bladet var dette 10 ganger billigere, og mye mer effektivt, enn fabrikkproduktene.

Blandingen er:1 del kaustisk soda og 2 deler vann, dette blandes med tapetklister til en passe tykk grøt.Dette skal virke på bunnstoffet 1-2 timer ,spyles deretter av med høytrykksspyler.Lykke til. :cryin:

Tidligere båter: Adventure 14', Norris 27', Monaco 27', Fairline Corniche

Link to post

Ser ut til at Lotus har hatt en dårlig kalkblåsingsopplevelse og truffet på en blåser som ikke kunne jobben sin.

 

Slikt skjer dessverre og det anbefales kun å bruke seriøse firmaer til slike jobber samt å innhente referanser.

 

Koster gjør det selvsagt også.

Sjekket en båt forrie sesong som hadde fått dette gjort. Tror han betalte 6 -7 lapper, men resultatet var perfekt...

 

Selv brukte jeg et par kvelder på jobben med en gammel skarpslipt skape, pexsliper etterpå. Topp resultat, 27 fot.

 

Hadde i forkant testet ut sandblåsing samt div. slipemaskiner. Disse falt igjennom, ble bare smørje.

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post

Det er en teknisk umulighet å få perfekt resultat med kalkblåsing. Forklaringen er svært enkel. Noen steder sitter bunnstoffet/primeren hardt fast. Andre steder sitter den løst. I overgangen mellom løse og harde partier tæres det i gelcoaten. Når man retter strålen mot et sted med bunnstoff, er det umulig å unngå at en del av strålen også treffer bar gelcoat. Siden gelcoaten ofte er under 2mm, er det fort gjort å få kratere og gjennomslag. Vi snakker om myk plast. Kalkblåsing blir vanligvis brukt på betong- og murfasader, rengjøring av metallflater, på sten og andre harde flater. Myk polyester er som smør å regne i forhold.

 

Kalkblåsing brukes, men da gjerne i forbindelse med plastpestreparasjoner. Men for all del. Det er bare å prøve. mange er fornøyde etterpå. Andre ikke fullt så fornøyde.

 

Lotus

Link to post

Jeg er helt fersk på dette skraperiet her da jeg aldrig har gjort dette på min båt enda. Var borte å kikket på noen av de som holder på i Marianen der jeg har båten. Der var det en båt som var slipt ned til glassfiberen. Er dette vanlig  :yesnod: Er det da meningen at han skal legge på ny gelcoat eller er det noen båter som er på denne måten "der nede"?

 

Bare lurer  :wink:

 

Ellers tror jeg at jeg skal prøve den metoden med kastisk soda og lim....... Etter høytrykk da! :smiley:

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Hele jobben bør gjøres uten og skade gelcote.

Bruk kaustic/tapetlim utgaven(husk verneutstyr)

eller Bosch el malingskrape. (7-8000 slag i min.) det er det beste.  burde vært gjort mens der var frost i lufta,  da er dette lettest.

 

dette er mitt råd.  

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Link to post

Har akkurat fjernet bunnstoff på Miragen, brukte da malingskrape.  Det er hverken vanskelig eller tar lang tid, men det er tungt.  Verden hadde vært et bedre sted om vi kunne snudd båtene oppned når vi skulle jobbe under :lol:

 

Brukte en Jordan skrape med løse blader, slipte denne "feil" slik at jeg dyttet den fremfor å dra, bunnstuff og store deler av primeren forsvant i flak og støvskyer.  Bruk maske, hansker og en kjeledress du ikke trenger til noe annet...

 

Gikk over med eksentersliper etterpå, det var like tungt og tok like lang tid  :crazy:

 

Tipper at med en elektrisk skrape så bruker du lengre tid men trenger ikke ta i så hardt hele tiden.  Brukte 3 kvelder hver på skraping og sliping, mesteparten av tiden til å sitte å hvile   :lol:

 

Stian

Link to post

Hei alle båtvenner. Nå er båten halvferdig slipt. Det ble varianten med en malingskrape fra Bahco som gjorde susen. Sammen med Black&Deckers Mouse og en eksentersliper så ser det ut til at det går en kveld til. Prøvde malingskrapa fra Jordan :smiley:

Har også fått låne meg et proff verktøy fra Fein med en vibrerende sparkel/kniv men denne var ypperlig bare på ene siden av båten????????????? :flag:

Hører med til historien at jeg har satt to lærlinger fra jobben på saken så kan jeg ta servicen på motorene i mellomtiden. Sjøsetter om 1 mnd. Forøvrig hyggelig med så mange svar og forslag. Takk!

Link to post

:smiley:

Hvorfor i huleste skal bunnstoffet av da? Det bunnstoffet som en 100-bars høytrykks-spyler ikke tar, det sitter godt! Og det var vel vitsen med å legge det på fra først av.

Kommer itanker om den gamle dronningen av England ( var det Victoria tro?) som var så renslig at hun badet flere ganger i året, enten det trengtes eller ikke!! Iflg. en historiker.

Spøk til side, jeg skjønner jo at folk vil ha understellet strøkent, og samtidig så glatt og jevnt som mulig, men så veldig stor effekt på farten har det vel ikke på en deplasements- eller halvplanende båt? Og på helplaner har jeg i alle år brukt selvpolerende bunnstoff, og bare lagt nytt lag utenpå det som spyleren ikke tar. Glatt og fint! Og ikke minst miljøvennlig! No problem! ( Tenk på hvor mange tonn gift vi spyler ut i naturen med å fjerne rubb og rake av bunnstoff hvert år.)

mvh

Jan S

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post

Tror nok vitsen her er å få av bunnstoffet og la gelcoaten få overleve. Tror nok de som har pusset helt ned til glassfiber....har et problem.... :flag:

 

Dessuten Fluor.....Hadde Joda 24 for 3 år siden.....Fiiiin snekke......

 

På din båt går det med 2 seks pakninger med det du vet og en jordan stålsparkel ifra nærmeste malerbutikk gå igang og skrap. Kjedelig..ja. Men du får den gamle dritten av og gelcoaten er uskadet. Har gjort dette selv med kjempe resultat.

 

Lykke til.

:smiley:

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...