Soningen Startet 26.September.2008 Link til dette innlegget Startet 26.September.2008 (redigert) Har en 4 år gml. Johnson 70 hk, 4-takter. Hatt den på dyr service hver høst. I sommer har den ikke gått mer enn 10 timer. Kan det være nødvendig å ta full service til mange lakser nå? Hva bør jeg ev. gjøre selv når jeg tar den opp? Redigert 26.September.2008 av Soningen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Vrengen Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 hei! Det er da vel ikke nødvendig. Vet ikke hva som er gjort på de andre servicene men, ville skylt motoren godt med ferskvann. art 25-341 på biltema er grei å bruke der. kjør gjerne inn litt ferdigblandet frostveske. vask motoren godt og spray på noe konserveringspray(fuktdrivende og rustbeskyttende) fette litt der det trengs! vet ikke om det er nippler der men, er vel noen i forbindelse med sving, gir.... impelleren er jo alltids greit å bytte da, koster jo ikke en formue. lykke til med vinteropplag Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 26.September.2008 Link til dette innlegget Svart 26.September.2008 Trenger neppe å bytte impelleren på en utenbordmotor som er såppass lite brukt. Men alt det andre Vrengen sier er etter boka. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Mouche Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 I mine bøker om Suzuki 4-taktere, henholdsvis 15hk og 90 hk, så står det litt annerledes. Din motor er vel egentlig også en Suzuki hvir jeg husker riktig? Fyll gjerne drivstoffstabilisator på bensintanken før motoren kjøres for siste gang. Viktig å gjennomskylle med ferskvann, ikke nødvendig med noe frostveske. Bruk "øreklokker" og vannslange. Sprøyt tåkeolje (foggingoil) inn i luftinntaket til det begynner å ryke fra motoren (harker og hoster og kanskje også stopper) Fjern tennpluggene og sprø inn litt tåkeolje. Roter svinghjulet noen ganger slik at oljen fordeles og vann drenerer fra vannpumpen. Sett inn tennpluggene igjen. Smør alle bevegelige deler. Ta gjerne av propellen og smør opp. Vask og poler motoren. Med kun 10 timers kjøring så hadde jeg nok ikke "giddet" å bytte girolje, motorolje og filter. Jeg gjorde ikke det ifjor i samme situasjon som deg (10 timers bruk etter skifte av disse). Husk å sjekke batteriet, etterfyll om nødvendig med batterivann, lad opp, koble fra og la stå kaldt, gjerne i båten. Dette er nå i allefall min "medisin" for mine motorer. "Mitt" Suzuki-verksted anbefalte bytte av impeller hvert 3. år. De regner ca 45 minutter på jobben. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Soningen Svart 27.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Hei. Takk for gode råd. Dette bør selv jeg klare å få til. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.