Jump to content

Pan Pan Horten

Dykker

Recommended Posts

Noen som har hørt hvordan det gikk med PAN PAN meldingen på VHF som ble sendt ut igår kveld rundt kl. 19.00 ifra Horten via Tjøme Radio?

Tjøme Radio rapporterte at en Askeladden var gått ut på morgenen, men var ikke kommet tilbake. Tjøme Radio ba båter i nærheten være oppmerksomme på dette og ev. rapportere tilbake til Tjøme Radio. De sa også at redningskøyta var underveis til farvannet båten var meldt savnet.

Jeg husker godt en lignende episode med en småbåt som "kjørte seg vill" litt nord på Byfjorden i Bergen for ca. 5 år siden i tykk tåke. Politibåten "Kjølen" ble da sendt ut for å lete, men også der om bord mistet de orienteringsevnen, til tross for radar og kartplotter. :nonod: Riktignok hadde de ikke elektroniske kart over akkurat det området der søket foregikk da kartgrensen gikk like sør for det aktuelle området, men med radar og forhåpentligvis papirkart, og likens kompass, skulle mulighetene til å finne hjem igjen være gode. Jeg vet at de hadde radar og kartplotter.

Enden på visa ble at et annet fartøy måtte eskortere politibåten til land. :lol: Jeg husker godt at jeg fant dette komisk der og da, men må innrømme at jeg fikk en flau smak i munnen etterpå. De hadde tydeligvis ikke erfaring med å lese radar og kart under litt mer krevende forhold enn de var vandt med. Den savnede småbåten ble funnet til slutt den også. :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...