Jump to content

Hva er en loddebåt og hva brukes den til?

KAT

Recommended Posts

I dag bruker man sonar...............også sonar inne i trålen, ...... :rolleyes:

Ja det er det kanskje inne i trålen, men her blir det sagt at loddebåten blir brukt i forbindelse med notfiske, men er det en sonar inne i en snurpenot? Må du ikke ha en loddebåt til det, som index sier?

Loddebåten var basen sin båt. Ble brukt til å lodde mengden av sild i nota, ved hjelp av et håndlodd og kopperline....
Redigert av KAT (see edit history)

Det er vel ingen som bruker snurpenot nå lenger? Disse gikk jo ut av bruk på sekstitallet, da mer moderne redskaper ble tatt i bruk. Og dermed ble mengder av loddebåter og dorryer til overs. Mange av disse fikk et nytt liv som fritidsbåter, da de var både billige og relativt solide.

Angående lodding så har fiskebåtene nå så gode sonarer at en dyktig skipper kan se rimelig nøyaktig hvor stor stimen er før noten blir satt ut. Så da er behovet for lodd i nota ikke lengre til stede.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

En loddebåt var som en her skrev basen sin båt, en periode var jeg bas på seifiske og loddefisket. Båten som vi hadde var 21 fot med en 86 hk. perkins. Av utstyr ombord så hadde vi "bastic" en kombinasjon av ekkolodd og asdic, med denne kunne vi se hvor mye som var i flaket(ca) og hvilken vei flaket gikk, alt dette for å sette nota rett vei. Når nota var satt så brukte vi loddebåten som slepebåt for å holde hovedskuta rett i forhold til nota.(noen hadde jo selvfølgelig sidepropeller) Disse båtene var fantastiske sjøbåter, ikke noe selvlensende dekk men vi hadde to lensepumper som gikk for fullt i enkelte perioder.Snurpenota er fortsatt i bruk til den som lurte på det.

Det er vel ingen som bruker snurpenot nå lenger? Disse gikk jo ut av bruk på sekstitallet, da mer moderne redskaper ble tatt i bruk. Og dermed ble mengder av loddebåter og dorryer til overs.

Snurpenota er fortsatt i bruk til den som lurte på det.

Ja nå vet jeg hva en loddebåt er for noe. Men jeg trudde ikke at snurpenot var avlegs. De er vel i høyeste grad aktuelle, fant jeg ut etter å ha søkt på nettet - og som benq også sier. Ihverfall når det gjelder sei og lodde da. Om brisling eller annen fisk blir tatt med snurpenot lenger vet jeg ikke.

Etter som jeg forstår så er det sidepropellene og undervannsradar/sonar som har overtatt for loddebåtene/slepebåtene.

• 15 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...