Aloha II Startet 27.September.2008 Link til dette innlegget Startet 27.September.2008 Noe jeg har lurt litt på, er om hva som er mest økonomisk av å ha en stor motor, og latt denne gå på lite rpm, kontra å ha en liten motor med høy rpm. Dette i et rent forbuksøkonomisk perspektiv, og ikke fordeler med ekstra power når det trengs etc-etc.. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Hydrox Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 I bunn og grunn så kan vi si at en liter diesel inneholder et gitt antall hester. Så gjenstår det hvor mye av disse hestene motorprodusentene klarer å dra ut av denne literen. Forholdet her kalles rett og slett virkningsgrad.. Nyere innsprøytningsteknikk gjør det mulig å utnytte drivstoffet mer optimalt, men om du bruker båten 50 timer i året så vil du nok ikke merke forskjell... Sitér dette innlegget Link to post
slett meg Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 En båtmotors forbruk er avhengig av flere ting. De grunnleggende er borring slag forhold, kompresjonsforhold og forbrennings tidspunkt og hastighet. Sekundære forhold som turbolader virkningsgrad ,invendig friksjon ,varmetap til stempel og foring pumpetap samt andre mekaniske tap er også med! Summen av dette gir enhver motor sin typiske virkningsgrads kurve. Alt etter som hva motoren skal brukes til blir motorer speset til de ulike aplikasjoner! Industrimotorer eller generatorer som går konstant turtall får en spesifikasjon. Bilmotorer blir som regel optimalisert for eu syklus mens rene båt motorer blir optimaliser for propeller drift med variabelt turtall. Det er derfor mange båt motorer som egentlig er bil motorer har relativt høyt forbruk! Dette fordi på bil er lavt forbruk på turtall under 3000rpm viktig og effektivt middeltrykk på 2bar og turtall på 2000rpm er hoved prioritet! For at bilen skal få et lavt forbruk blir derfor dagens bilmotorer ofte bygget relativt lette for å spare vekt mens mekanisk styrke ikke blir prioritert! Om man ser på et muslig diagram for en bil motor vil ofte optimum ligge rundt 200rpm og 80% dreiemoment. Dette gjelder for 90% av alle motorer i 0.5l/syl klassen! For marine motorer ville det være en fordel om motoren var sterk og stiv. Da vil man kunne ha høye trykk i sylideren og gode forbrukstall på høye turtall! Her kan man si at profitt går foran kundenes ønsker. En motor med godt brennstoff forbruk ville bli vesentlig dyrere å lage! For å ikke spor helt av kan man generelt si at de fleste båt motorer har best spesifik forbruk ved ca 80% turtall eller 50% ytelse! Motorer med stort sylindervolum har som regel høyere virkningsgrad enn motorer med små volum! Saktegående motorer er som regel rimeligere å bruke og eie enn hurtigløpere. Høyt innsprøytings trykk gir kortere forbrennings tid Kortere forbrennings tid gir høyere virkningsgrad! Om det er CR pumpedyse eller fordeler pumpe spiler liten rolle! For å få et eksakt svar på ditt spørsmål må du finne ut hvilken ytelse du ønsker og sammenligne motorer med samme effekt! Om de har høyere eller lavere turtall fikser du med utveksling på gear eller drev! Sitér dette innlegget Link to post
jonn Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Interesant tema. Jeg ville ha hatt en stor motor, som går på halv belastning. Etter å studert en del motorer i en del år, er jeg kommet til at det er mest økonomiske, dieselforbruk og slitasjer. Når en studerer båter som er til salgs, og det står at en motor er overhalt etter 5-10 år, eller etter eks. 4000 timer. Da er motoren kjørt for hardt!!!!!!! En kan studere fiskebåter, de går 20-60000 timer før overhaling, dette for at de er kjørt med lite turtall, eks.ligger på feltet og drar bruk. Store motorer, fra 500 hk og oppover er rolige motorer, eks. de som står i ferger, Normo, Wichman etc. går med 500- kanskje opp til 1000 omdr. på full fart. Selv har jeg en Ford fra 86, 155 hk, 2600 på fult, kjører på 2000 i marsfart. Jon N Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 27.September.2008 Link til dette innlegget Svart 27.September.2008 Store skipsdieselmotorer har høy virkningsgrad for optimale turtalls- og belastningsområder. For eksmpel har verdens største dieselmotor, som blant annet står i containerskipene "Emma Maersk", Ebba Maersk", Estelle Maersk" osv., en virkningsgrad på ca. 50%. Hovedmaskineriet i disse containerskipene, som det er totalt åtte stk. av, består av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 108.080 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. Til sammenligning har en bensinmotor i en bil en virkningsgrad på rundt 16%, og en dieselbil litt over 20 % virkingsgrad. Det kommer av at turtall og belastning varierer hele tiden. Ideelt sett ligger virkningsgraden for en bensinmotor på ca. 25% og for en dieselmotor rundt 35-40%(med unntak av store 2 takts skipsdieselmotorer). Men det opereres også med andre tall for virkningsgrad enn de ovenfor. Sitér dette innlegget Link to post
SvartRøyk Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Interesant tema.Jeg ville ha hatt en stor motor, som går på halv belastning. Etter å studert en del motorer i en del år, er jeg kommet til at det er mest økonomiske, dieselforbruk og slitasjer. Når en studerer båter som er til salgs, og det står at en motor er overhalt etter 5-10 år, eller etter eks. 4000 timer. Da er motoren kjørt for hardt!!!!!!! Enig at større motorer er å foretrekke. En motor som går på 2000rpm kan teoretisk leve dobbelt så lenge som en motor på 4000rpm. Ref f.eks Ford vs VP, hvor man oftere ser høye timetall på Forder som går med lavt turtall. Likevel skal en motor jobbe litt. F.eks en hjelpemotor skal helst gå på ca 80% belastning ellers blir sylindre polert og må overhales oftere av denne grunn. Jeg synes også at motorer i fritidsbåter blir "overhalt" (reparert er vel mer dekkende) mistenkelig ofte. Min mening er de blir brukt for lite og står seg i hjel. Si at de blir brukt hver 14.dag slik at all oljen har rent tilbake og evt kondens i diesel får tid til å angripe vitale pumpe/dysedeler. Skikkelig kallstart á la etter vinteropplag hver gang du drar uttpå kombinert med litt uvitenhet om pådrag på kall motor og generellt dårlig vedlikehold så ender man ofte på 1000-1500 timer. Jeg tror nok at mesteparten av overhalingsobjektene skyldes vann i olje og/eller kokt motor. Les dårlig vedlikehold. Enkelte kjøper dyre båter men tar seg ikke råd til skikkelig vedlikehold. De synes selv en biltemaimpeller til 300.- er for kostbart! Klart noen motorer blir kjørt hardt eller er underdimensjonert. F.eks MTB motorer som tas på 5000timer og andre hurtigbåtmotorer mens hjelpemotorene deres går gjerne 60000-100000 timer! Sitér dette innlegget Link to post
Motordoktoren Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Når ønsket er lavt spesifikt brennoljeforbruk, skal motorens turtall være så lavt som den mekaniske og termiske belastningen tillater. En motor som kjører med fullt turtall opererer uøkonomisk ved nesten alt annet enn 80%-90% av full effekt. Har du slik instrumentering av motoren at du kan følge turtallet og eksostemperaturen, og vet å tolke dette riktig, bruker du stor propellstigning og lavt turtall. Faren med å kjøre med for lavt turtall ved høy belastning (middeltrykk) er at lagrene og andre deler i drivverket kan overbelastes. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 hvis dette gjeldet full gass kjøring . : for å si det noe forenklet , så er det mest drivstoffvennlige turtallet der dreiemomentet er høyest til den respektive motoren. dvs man putter på en så stor propell at man maxer (full gass ) der dreiemomentet er høyest . men pga økt slitasje og som noen skriver mulighet for for høye eksostempraturer og da økt thermisk belastning. derfor blir det ofte kompromisser mellom propell og turtall. man bør slitasjemessig, ha en propell som maxer på høyeste effektuttak på motoren og heller slippe seg ned i fart, til dreiemomentet er høyest. der er virkningsgraden høyest. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
Motordoktoren Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Dersom ønsket er å minimalisere forbruket per nautisk mil tilbakelagt, må man også ta hensyn til båtens hastighet, ikke bare motorens turtall. Til undervisningsformål pleier vi å si at forholdet mellom to turtall opphøyd i 3 er lik forholdet mellom motoreffekt ved de samme to turtall. (I praksis er ikke eksponenten alltid lik 3, men den ligger i de fleste tilfelle mellom 2,5 og 3,5). Dette, kombinert med spesifikt brennoljeforbruk for motoren ved forskjellige driftsforhold, kan gi morsomme og interessante regnestykker. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.