Jump to content

Ejektortømming og septikpumpe


Baracuda

Recommended Posts

Jeg har ejektortømming som fungerer fint, men jeg kunne tenkt meg og også hatt septikpumpe. Må jeg i så fall ta nytt hull i septiktanken til septikpumpen eller kan jeg koble meg innpå eksisterende rør som går til ejektortømmingen, og vil septiktøpumpen tåle vacumet som blir ved selvtømming eller må jeg ha kuleventil der, for det er ett ganske heftig sug i systemet når det tømmes under gange.

Link to post
Share on other sites

Regner med at du må sette inn et T-stykke på røret til ejektortømmingen. Om du også må sette inn en kuleventil avhenger vel av pumpetype. Personlig kliner jeg inn ventiler over alt. Rett og slett ut fra den teorien at før eller senere må systemet opp, og da ønsker jeg som regel å sperre det som ligger 'på andre siden' av ventilen. Jeg har aldri angret på en ekstra ventil. Kun på de ventilene jeg ikke satte inn før jeg begynte min rigorøse praksis.

Link to post
Share on other sites

Halcoen har manuell tømmepumpe for septik (membranpumpe). Denne har ikke vært til hinder for at septiktanken tømte seg automatisk når båten kom opp i fart. Pumpen er montert direkte på slangen mellom septiktank og skroggjennomføring, ingen ventiler foruten stengeventilen på skroggjennomføringen.

 

Etter at jeg byttet skroggjenomføringene ble det imidlertid slutt på automatisk tømming, sansynligvis uteblir ejektor-effekten pga annen utforming på den nye gjenomføringen av syrefast sammenlignet med den gamle av messing. Har du noe ekstra montert over skroggjennomføringen på baracudaen for å oppnå ejektoreffekten?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Brigg. Det er en forhøyning i forkant på ca 20 mm som gradvis trappes ned mot siden av skroggjennomføringen.

Jeg er litt redd for å miste selvtømmingen med å montere på t stykker på eksisterende slange, så det kunne vært interesant og visst om dette er prøvd før med vellykket resultat.

Link to post
Share on other sites

Det er en forhøyning i forkant på ca 20 mm som gradvis trappes ned mot siden av skroggjennomføringen.

Er denne forhøyningen støpt i glassfiber eller er det et beslag eller lignende som er skrudd fast i bunnen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

ingen ventiler foruten stengeventilen på skroggjennomføringen.

Har også helt vanlig skroggjenomføring og det fungerer helt fint. Hadde det på forrige båt også (Forøvrig en Halco)

Vet om flere som har septikpumpe i tillegg, hvor begge deler fungerer.

Må pumpehåndtaket stå i en bestemt stilling, eller blir det sug gjenom pumpa uansett.

Regner jo ikke med at det vil fungere med elektrisk tømmepumpe?

Link to post
Share on other sites

Tanken tømte seg automatisk uavhengig av hvordan håndtaket sto. Men denne effekten ble som sagt borte når jeg byttet skroggjennomføring. Den gamle gjennomføringen stakk litt mer ut fra bunnen enn den nye, mere var det ikke som skulle til.

 

Baracudas løsning kan nok være et alternativ. 20 mm høyde - det burde vel være mulig å bygge opp med epoxysparkel?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...