roaldbj Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Ikke noe problem å grille underveis - forutsatt at værforholdene er forutsigbare. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Hva spiser du når du er underveis og ikke ønsker å tilbringe mye tid med matlaging , blir der mariekjeks og kaffe eller er du mer avansert , noen tips til ferdigmat som er fin å ha for hånden ?Her blir det mye 2good bars men kunne tenkt meg noe mer å velge i når man ikke ønsker å feite seg opp på brødmatpakke Alternativene med 2good og Mariekjeks er vel å fete seg mer opp enn med matpakke? Jeg sverger til matpakke med grovbrød og kaffe på termos. Ellers så pakker jeg brød og pålegg i en boks og smører blingser på motorkassa. Tora har hverken kjøleskap eller kokemuligheter ombord. På lengere turer går vi i land og griller, men det avhenger jo mye av været og årstiden. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
SamH Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Rett i koppen varianter + polarbrød m/ferdig skåret jarlsberg. Kaffe/varmtvann fra termos når jeg seiler alene og ikke vil være under dekk for lenge. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Nilspils. Er du så sikker på dette da , vet du næringsinnholdet i en slik bar og det samme i brødskivene du spiser ? Sitér dette innlegget Link to post
Mini Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Knekkebrød, kjeks eller hva som måtte være tilgjengelig der og da. Skal det være varm mat, er det bare soldatens ärtsoppa som gjelder ombord hos oss. Sitér dette innlegget Link to post
skibsplast ohoi Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Brødskive med brunost, en plate sjokolade, samt en termos med kaffe. Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
enter4u Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Eh.......alt fra boller med rosiner til skinkebiff Sitér dette innlegget Link to post
Seiljåtten Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Grandiosa er en slager om man ønsker å seile samtidig som maten lager seg selv. Grandiosa blir ekstra sprø og god når man lager den på gass. I mye vær går det i brødskive med gulost til det tyter ut av ørene. Sitér dette innlegget Link to post
Sleipner93 Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Jeg seiler mye alene, og da er det bare mariekjeks og bananer som nytter.Helder også jeg smører meg noen brødskriver før jeg seiler, så jeg har matpakke. Ofte glemmer jeg å spise på båtturer. Det er helt sant... Idag avanserte du med og poppe popcorn i gryta, men så hadde du meg til og styre da.. :lol: Sitér dette innlegget Link to post
avsluttet Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 selvsag http://www.terina.no/troendersodd/category11309.html selvsagt Og man kan variere med denne Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 28.September.2008 Link til dette innlegget Svart 28.September.2008 Reker er fint å spise underveis når mannskapet er med, jeg er for opptatt med navigering dermed for jeg nyskrelte reker ferdig på skiva, genialt! Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Sir Limmerick Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Varmt lokomotiv i ullteppe.(pølse og lompe). Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Hjemme lages tomatsuppen fra grunnen av men i båt blir det posesuppe. Nu vart æ skræmt ja... hvordan skal du klare å holde matchvekten om du bare får i deg suppe på sjøen? Stekt flesk, bønnestuing, poteter og rikelig med fett på ... Det holder en stund...og godt er det også... Skal en være sund så kan en legge på en skive tomat, men det må ikke spises men ser pent ut Det var til og med som reklemerte for noe som ikke en gnag en kjøter lukter på som båtmat... Grandiosa eller hav det nå heter.... Selv ikke bikkja til naboen lukter på denne engang.. Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
SveinHa Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 ...om du bare får i deg suppe på sjøen?Tomatsuppen var bare et eksempel på at løsningene blir litt enklere i båt (og jeg har truffet på noen folk opp gjennom tidene som himler med øynene og spør om det går an når jeg sier jeg lager tomatsuppen fra bunnen av ). Hadde du lest tråden så hadde du sett at en kjapp pizza var det første som slo meg i denne tråden... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sydvesten Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) Fårikål og Pinnekjøtt med god hjemmelaget "Kålrabistappe" gjør seg også under seilas.... dog er det greit om dette er kokt på forhånd slik at det ikke tar halve seilasen før det er ferdig.. Ventillasjon er også greit siden dette gjerne vil lukte litt... men du verden så mye bedre enn Pizza Grandioza... Redigert 29.September.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
hifo Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 smaken er som baken. jeg synes grandiosa fungerer strøkent . mye heller det enn sau :-) Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
NovaMalin Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Matpakke med grovbrød, gjerne med kalde fiskekaker eller karbonader. Frukt og sjokolade, bixit (havrekjeks), kaffi fra termos og Farris. Pastasalat som jeg har laget hjemme på forhånd er bra, gjerne med pesto, tunfisk, reker eller kylling, paprika, løk, purre, avokado og sukkereter. Nam! Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Høvdingen Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Men i alle dager. Er man på havet spiser man ferkfesk. Nanbrød, fiskeboller,spekemat, kylling - særiøst HÆ Glemte i farta at i dårlig vær kan de jo bli plukkfesk Sitér dette innlegget Link to post
Hoppsann Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Vi har ingen mulighet for å koke mat når seilet er oppe. Det går i nøttemix og kaffe. Og når seilet er gått ned for kvelden Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Nilspils.Er du så sikker på dette da , vet du næringsinnholdet i en slik bar og det samme i brødskivene du spiser ? Er ikke helt sikker, nei. Derfor spørsmåstegnet. Etter det jeg har funnet ut tilsvarer en 2good bar mer enn to av mine grovbrødskiver med egg og tomat. Men kanskje ikke av det usunneste (peanøttsmør og sjokolade)? Ellers holder jeg Mariekjeks for å være en usunn kaloribombe. Fiberfri med mye fett og sukker. Spiser sjelden slikt (men har nok likevel litt problemer med å holde vekten). Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Enzo Svart 29.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 (redigert) Godt du kom tilbake og svarte. Skal man regne ut hva som er sunnest av 2 alternativer så må man først ta utgangspunkt i totalmengde kalorier , dermed må du spise brødmatpakke i mengde tilsvarende de kaloriene denne 2good baren gir eller så må man droppe å spise hele baren for at sammenligningsgrunnlaget skal bli reelt. Når man er der så kan man begynne å se på hva man har fått i seg , slike utregninger har vært deler av levebrødet mitt de siste 9årene og en ting som er sikkert er at juryen fortsatt er ute på hva som er den beste sammensetningen av karb/prot/fett i et måltid Redigert 29.September.2008 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 På en kortere tur er det kanskje viktig å dekke kaloribehovet på en rimelig sunn og praktisk måte. Men ellers virker sammensetningen på en 2good bar som litt ensidig kost på meg, selv om jeg ble litt overasket over det relativt lave kaloriinnholdet. Kunne nok tenkt meg å prøve den. Marie kjeks, derimot, regner jeg ikke som mat. Jeg blir kvalm før jeg blir mett. Jeg har et yrke som ofte bringer meg til verdens utkanter på jobb. Da kan det noen ganger være vanskelig å få tak i mat som våre vestlige mager tåler, selv om jeg går for å være godt tilpasset asiatiske forhold og stort sett spiser det jeg får (krypdyr og insekter inkludert). Har vært på reise i områder i Kina der også våre kinesiske medreisende ikke fant noe spiselig pga. de hygienske forholdene. I slike tilfelle lærer en å finne alternativer for å overleve. Da hadde nok 2good bar vært kjekt å ha i bagasjen. På en båtreise på Yangtse elven levde vi en gang på bananer og Coca Cola (fåes over alt) i fire døgn. Har også mange ganger levd lenge på kjeks, sjokolade og Cola. Noen gange også på bare Cola. Det er da jeg savner grovbrødet og geitosten. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
skibsplast ohoi Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Merkelig med oss nordmenn, det vi savner mest når vi ikke får det, er matpakke med grovbrød og brunost Sitér dette innlegget River 350 med 10 hk mercury Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet. Link to post
roaldbj Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Når jeg planlegger lang seilas (over mange timer) under noe vanskelige værforhold er standard matopplegg mye frukt og kornblandinger med melk. Dette gir lite brekningsfornemmelser. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 29.September.2008 Link til dette innlegget Svart 29.September.2008 Fruen varter alltid opp med noe godt til en småsulten skipper når vi er underveis. Ofte drar vi rett fra jobb og jeg sørger for å ha nytraktet kaffe klar før avgang. Det blir ofte grovbrø/rundstykker med noe sunt på. Noen ganger et lite fruktfat. Maten smaker alltid godt når vi er underveis. Heldigvis blir ingen av oss kvalme under gange. Det ville trolig ødelagt mye av gleden ved sjølivet. Alkohol derimot venter vi med til vi ligger trygt til land. mvh Astor Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.