Båtduden Startet 28.September.2008 Del på Facebook Startet 28.September.2008 Okei her er et litt rart spørsmål Hva skulle jeg gjort om jeg fikk motorstopp ute på Askøy eller i byfjorden? Jeg kjører bare en liten 17 foter men likevell! Og ingen hadde mulighet til og slepe meg Går det ann for en 17-foter og ringe kystvakten, sånn at de kan slepe meg inn? og hva ville dette eventuelt kostet og hvor fort ville de kunne reagert? :P Eller måtte jeg ha ringt politiet? Hehe takk for svar! Sitér dette innlegget Link to post
m/s draugen Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Meld deg inn i redningsselskapet,gratis slep til nærmeste havn med bilvei eller 1 time?mekanisk hjelp.Les mer om medlemsfordelene på deres hjemmesider.... Redigert 28.September.2008 av m/s draugen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Det enkleste er å kjøpe deg en håndholdt VHF til en 1000lapp + og kalle opp nærmeste kyststasjon og der påkalle hjelp , så vil de få sendt redningsskøyta eller ordne som båter i nærheten kommer bort og hjelper deg Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) RS 140 Bjarne Kyrkjebø er stasjonert i Bergen, på Kleppestø hvis ikke jeg husker helt feil her. Det enkleste og beste er kanskje å melde seg inn i Kystpatruljen. Her er en enkel sjekkliste som kan være grei og følge. Redigert 28.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jeg vil peke på at paddleåre hører til basisutstyret i slike båter. Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 (redigert) Ja, og ikke minst et drivanker i tillegg kan være greit. Er standard utstyr ombord selv om jeg ennå ikke har fått bruk for det. Redigert 28.September.2008 av Hansi (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Har du ikke VHF, ring 120. Da kommer du til nærmeste kystradiostasjon. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
REM Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jeg har faktisk fått stopp på svært ubeleilige steder ved et par anledninger ifm. henting av ny båt. Årsaken har i ettertid vist seg å være dritt i dieseltank. Jeg har alle gangene kunnet redde meg i land takket være motor nr to. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
10ta9c Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Jeg vil peke på at paddleåre hører til basisutstyret i slike båter.Padle med båt er forferdelig ukurant. Har selv måtte benytte denne løsningen etter motorstopp, og det er nesten håpløst å manøvrere i litt vind. Et par sammenleggbare årer kunne nok fungere for din båt, om den ikke er for bred. Feste for åregafler synes nesten ikke. Å ringe etter hjelp 500 meter fra land på en stille sommerdag kan vel med rette oppfattes som litt pinlig. Sitér dette innlegget Oppussing av Alicraft 26 Trebåtfestivalen i Ulsteinvik 16-19 Aug. Link to post
mons Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Hei Hvis en tar turen opp på nordlandskysten er det helt normalt at selv små båter har en liten hjelpemotor. Der er det kanskje litt oftere langt til hjelp og brattere fjell å drive imot.. Hvis du vil være selvhjulpen er årer og tollegafler mye bedre enn padleårer. Neste trinn påstigen er en liten påhengs med en liten tank som kan ligge ombord til vanlig, men som henges på brakett om nødvendig. Koster ikke stort med en 2-3 hk motor, men du kommer deg vel hjem hvis det ikke er altfor dårlig vær. Hvis du ikke er selvhjulpen og heller ikke vil sette igang et stort apparat anbefaler jeg en orange regnjakke på ei stang for å vinke til andre båter. Signalpenn med knallskudd istedenfor rødt kan også være ok. Får du først kontakt med noen ordner det meste seg :-) Dregg med rikelig taulengde i forhold til dybden nært land i dine hjemtrakter anser jeg som en selvfølge. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hansi Svart 28.September.2008 Del på Facebook Svart 28.September.2008 Mange fornuftige forslag i siste innlegg her som jeg støtter fullt ut. Spesielt i den årstiden vi går inn i nå med mindre båter på sjøen. Ihvertfall her sørpå. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.