Jump to content

Hva skulle jeg gjort om jeg fikk motorstopp?

Båtduden

Recommended Posts

Okei her er et litt rart spørsmål :drink: Hva skulle jeg gjort om jeg fikk motorstopp ute på Askøy eller i byfjorden? Jeg kjører bare en liten 17 foter men likevell! Og ingen hadde mulighet til og slepe meg :wflag:

Går det ann for en 17-foter og ringe kystvakten, sånn at de kan slepe meg inn? og hva ville dette eventuelt kostet og hvor fort ville de kunne reagert? :P Eller måtte jeg ha ringt politiet?

Hehe takk for svar! :flag:

Jeg har faktisk fått stopp på svært ubeleilige steder ved et par anledninger ifm. henting av ny båt. Årsaken har i ettertid vist seg å være dritt i dieseltank. Jeg har alle gangene kunnet redde meg i land takket være motor nr to.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Jeg vil peke på at paddleåre hører til basisutstyret i slike båter.
Padle med båt er forferdelig ukurant. Har selv måtte benytte denne løsningen etter motorstopp, og det er nesten håpløst å manøvrere i litt vind. Et par sammenleggbare årer kunne nok fungere for din båt, om den ikke er for bred. Feste for åregafler synes nesten ikke. Å ringe etter hjelp 500 meter fra land på en stille sommerdag kan vel med rette oppfattes som litt pinlig.

Hei

Hvis en tar turen opp på nordlandskysten er det helt normalt at selv små båter har en liten hjelpemotor. Der er det kanskje litt oftere langt til hjelp og brattere fjell å drive imot..

Hvis du vil være selvhjulpen er årer og tollegafler mye bedre enn padleårer. Neste trinn påstigen er en liten påhengs med en liten tank som kan ligge ombord til vanlig, men som henges på brakett om nødvendig.

Koster ikke stort med en 2-3 hk motor, men du kommer deg vel hjem hvis det ikke er altfor dårlig vær.

Hvis du ikke er selvhjulpen og heller ikke vil sette igang et stort apparat anbefaler jeg en orange regnjakke på ei stang for å vinke til andre båter. Signalpenn med knallskudd istedenfor rødt kan også være ok.

Får du først kontakt med noen ordner det meste seg :-)

Dregg med rikelig taulengde i forhold til dybden nært land i dine hjemtrakter anser jeg som en selvfølge.

Mons

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...