Jump to content

QL Boat Trim tabs erfaringer ?


KaRsK

Recommended Posts

Vi har hatt noen erfaringsutvekslinger her på BP om interceptorer. Det hadde vært fint om Los Endos kunne fortelle litt om sine erfaringer med denne trimplapstypen. Jeg tenker på opplysninger om båttype, fartsområde og værforhold (særlig medsjø). For meg virker det som om interceptorer særlig benyttes på båter med drev og som har fartsområde godt over 20 knop. Jeg tror ikke jeg har sett så mange båter med fast aksel som har montert interceptorer - men her tar jeg sannsynligvis feil?

Link to post

Ok, jeg kan si mer om båttype etc.

 

Har disse tabsene på en Marex 270 Estremo, planende skrog, maks fart 38 knop. Bruker flapsene for å korrigere for krenging ved sjøen på skrå forfra, og i motsjø ved hastigheter under 20 knop.

 

I medsjø tror jeg at jeg knapt har brukt dem. Det eneste jeg kommer på er på en tur hjem fra Kristiansand i begynnelsen av juli i ca 10 m/sek (frisk bris) fra vest - sydvest. Overfarten fra Jomfrulandsrenna til Tvistein fyr og videre mot sydsiden av Svenner ble korrigert litt for sidevinden i hastighet ca 22-25 knop. Ingen negative erfaringer overhodet.

 

Data om båten: Lengde 8,21, bredde 2,80, vekt 2400 kg.

 

Relativt sammenlignbart med Scand 760 vil jeg tro, så jeg vil tro at QL fungerer flott på denne.

Link to post

Jeg har påmontert 45 cm interceptorer på min båt. Skroget er planenede, og jeg har fast aksel. Jeg syns de absolutt gjør nytten sin....de reagerer raskt på alle måter og under alle forhold....enten jeg går i medsjø, motsjø eller får sjøen inn tvers. Jeg skal imidlertid bytte de ut med 2 x 30 cm, da jeg trenger mer løft enn det 45 cm gir på min båttype. Skulle gjerne hatt mer, men jeg har bare plass til 2 x 30 cm.

 

Har du drev derimot, vil jo trimmingen av drev gjøre samme nytten, men med unntak av at du selvfølgelig kan endre slagside under gange.

 

Kan absolutt anbefales!

 

(Jeg har 2 x 45 cm tilsalgs dersom noen skulle ha bruk for dem. De er nye av året, og selges til halv pris.)

Redigert av nimbuster (see edit history)
Link to post

Har en Windy 8000 med 2x 45 cm på. Fungerte utmerket første sesongen bortsett fra at de nok er et nr. for store. Jeg skulle nok heller ha valgt 2 X 30 CM.

Når jeg korigere for slagside blir det akurat litt for mye. Jeg har vurdert å file litt av dem på siden. Første året kunne jeg ikke få fullrost dem, de er meget efektive og båten blei mye mykere i sjøen.

I år har de levd litt sitt eget liv, har ikke fått de til å fungere ordentlig, er ikke sikker på hva som er årsaken.

Nå skal det sies at jeg heller ikke har anstrengt meg noe spesielt for å finne ut av det, mulig det bare er en bagatell. Kansje bare at de må nulles ut og settes opp igjenn.

Er det noen andre her inne som har hatt samme problemet.

Når de fungerer som de skal er de helt topp, men ut fra de problemene jeg har hatt i år er jeg ikke 100 % sikker på at jeg ville valgt det samme en gang til, må finne ut hva årsaken til problemet er først.

Link to post

Har samme type på min Skibsplast 690. Er kjempefornøyd. Denne båten er relativ høy og kort, og derfor veldig påvirket av sidevind og forflytting ombord. jeg bruker de aktivt, og syntes de reagerer kjapt.

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post

Ingen tvil om at 2 X 30 CM er det riktige valget til en Scand Dynamic 7600, hvor du får tak i det billigst vet jeg ikke, men jeg fant ut at det ikke var så veldig mye å spare på å kjøpe dem i Sverige. Kjøpte de derfor hos Wærners Båtbu som for meg er en lokal forhandler. Har en lei egenskap, at det nesten alltid er feil på ting jeg kjøper :crazy: så da er det greit at forhandleren ligger nære.

Link to post

Jeg vurderer også og montere disse interceptorene på båten min.

Jeg har en halvplaner ( Agder 8000 tc )

Har noen noe formening om hvordan dette vil fungere på en halvplaner.

En annen ting jeg lurer på, er dette at hekken på båten min ikke er helt rett, men buer littegrann.

Må det da lages noe slags brakett ? eller kanskje sånt kan fås kjøpt. ?

Link to post

Hvorfor skal jeg bare glemme det ?

Jeg var nemlig i kontakt ang. problemet med en som vistnok hadde peiling på Volvo. Det var han som anbefalte meg å gjøre det. Det er selvfølgelig bare snakk om å ta litt av sidene på " knivene " som går ned.

Skulle gjerne vite hvorfor du er så bastant i din utalelse, har du vært boti noen som har gjort det og at det har gått galt ?

Link to post

Som nimbuster skriver så er det viktig å ha en plan anleggsflate for trimplanet. Noen båter er forberedt for flaps og har integrert plane flater i skrogformen, mens andre har "rundere" former. Jeg monterte flaps på et noe "rundt" hekkparti og fikk verdifull hjelp fra en bilkarroserireperatør som brukte stålplast for å lage et plant grunnlag for montering av flapsene. Det er sikkert klokt å vurdere dette nøye før man monterer interceptorene.

Link to post

Beklager Finn Erik Hellber..jeg var for rask i mine uttalelser når det gjaldt å file. Trodde du nærmest ville kappe de av i lengden, altså hele interceptorern. Jeg leste ikke hele avsnittet ditt godt nok. Bare å file litt av den kniven som stikker nedenfor skroget går sikkert helt fint. Klarer du 1-2 cm i hver ende, vil det sikkert hjelpe noe.

 

Men, det viser seg jo å bety mye å velge rett størrelse. Du Finn E H burde kanskje ha 30 cm, siden 45 cm åpenbart er for effektive, mens jeg trenger 2 x 30 cm på hver side for å få nok effektivitet til å få full nytte av det systemet.

 

 

Bare ett lite trykk på knappen er nok til at båten reagerer, opp eller ned med baugen og sideveis oppretting, nestne uansett fartsområde. Du merker reaksjonen allerede ved 6 knop og oppover til 25 knop.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...