Jump to content

Finnmaster 5700 VS Uttern D55

peterka

Recommended Posts

¨Har noen turer med finnmaster 5300, med 100 hk. Jeg ville ikke ha gått for en 5700 med 80 hk.

Det tror jeg du vil angre. Godt å ha noe ekstra, når du har full båt, eller hjemlengsel :smiley:

Ellers er min personlige mening at både uttern og finnmaster er litt for mye tynn plast og skranglete deksel.

Etter det jeg ser på forumet er det mulighet får et godt kjøp på Askeladden. :wink:

River 350 med 10 hk mercury

Suzumar 320 med 6 hk Suzuki Motor stjålet.

Peterka:

Hvis du har lest litt rundt på diverse båtsider i det siste, så kan du se at Askeladden sitter med overflod av 2008-modeller på lager som dem mer enn gjerne vil bli kvitt, for å gjøre plass til 2009-modellene.

Kjøpte meg selv en Askeladden 535 Bowrider til 298.000,- ferdig sjøsatt.

I denne prisen er det dog Kartplotter/puter i front/stereo++

Tar du bort alt ekstrautstyr utover standard skal du ikke se bort i fra at du får en flunker ny Askeladden 536 med største mulige motor for rundt 250.000 kr.

Askeladden har også Teak/Hydraulisk styring/kjøleboks/innebygget vanntank 50L.

Personlig så mener jeg Askeladden er en mye mer sammenskrudd båt enn de andre.

Det skal også sies, at 2009 modellene fra Askeladden blir levert med innebygget stereo som standard. (ifg. hjemmesiden dems)

Men skal du ha 2009-modellen fra Askeladden tror jeg du kan ta de 250.000,- og legge på 70-80.000,- til. Dette synes jeg er fullstendig galskap, da så vidt jeg vet 2009-modellene er prikk lik 2008-modellene.

Det ligger også noen demobåter av Askeladden 535 på finn.no som har ligget der leeeeeenge. Vil vel muligens tro at selgerene av disse er villige til å gå ned en del i pris for å bli kvitt båtene sine. Men da snakker vi sef. brukte båter da. Så bruker du evt. pengene du sparer til stereo/wakeboard/ eller andre ting. Evt. kan du fylle opp tanken en del ganger.

Askeladden 535 er nok litt mindre enn 5700DC, men jeg vil være så bastant som å si: Kvalitet koster. (uten at jeg har sagt noe stygt om andre båtmerker her)

Jeg var også litt svak for Uttern T55/D55 en stund, men fornuften tok til slutt tak i meg. Ikke noe dårlig båt akkurat, men jeg synes den virket litt "skranglete" og dårlig sammenskrudd i forhold til feks. Askeladden og Yamarin.

I følge forhandleren min, så finner du en slags "A"-form inne i selve skroget som alt er festet til. Dette gjør båten mye stivere og mer solid. Men også litt tyngre enn konkurrentene. En askeladden tåler også en god del mer juling før skroget ryker. Askeladden har også en flytegaranti. Med full last, 5 personer i båten, full tank, full vanntank vil ikke båten synke.

Så skal du ha en idiotsikker/sjøgod/trygg båt som ser veldig bra ut ville jeg gitt noen kroner mer for en Askeladden, og ikke latt meg blende av utstyrsnivået til Uttern, og eller prisen til Finnmaster.

Jeg snakker altså ikke "dritt" om noen båter her, men min mening er at Askeladden ligger ett lite hakk forran. Men det gjør også prisen. Sån er det bare...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

En askeladden tåler også en god del mer juling før skroget ryker.

Det er vel heller ikke noe problem med at skrogene på de andre båtene som nevnes her ryker.... Og om du ønsker en båt som er 570 lang ontra en på 535 så teller vel det ganske mye,35 cm på en så liten båt utgjør mye plass innvendig.

Båten har sin faste plass i hagen.......

Jeg er enig med Bjerknez.. Men om du ikke ønsker Askeladden ville jeg gått for Uttern. Har ingen konkret begrunnelse på det, utenom at jeg synes Uttern er en utrolig fin båt med gode sjøegenskaper! Har selv testet mange typer Uttern og D55 og D66 er mine favoritter... Finnmaster har jeg desverre aldri fått prøvd :(

Og vil også si det at 115Hk Optimax er en DRØM å kjøre... Ikke mange motorer du kan sitte å prate i TLF med full pinne uten å ha problemer med å høre hva den andre sier.. bak en vindskjerm så klart:P

Stemmer nok det ja.. Finnmaster får du kun med Yamaha. (så sant ikke din forhandler er litt grei og gir deg en Optimax) :)

Neida... Samme hva du velger av disse motorene, feil gjør du ikke uansett.

Jeg hadde valgt Finnmaster forde jeg mener det er en enklere mer solid båt en Uttern. Jeg personlig synes Uttern virket litt "slarkete". Med det så mener jeg feks. de hengslene i dørkluken. Trokker du midt oppå dem, så ser du at dette kan bli ett problem i lengden. Det knirket litt og det virket som henglselene ga litt etter. Låsemekkanismen på samme luka var også litt slarkete. Den ene låsen fikk jeg ikke vridd til låseposisjon. Men når jeg sto på luka med min fulle vekt så gikk den i lås hvis man tok i litt. Dermed så ble denne luken stående i spenn, noe som ga mer knirking. Vertfall i dette tillfelle.

Klaffebordene synes jeg også er litt "slarkete"....

Det var det jeg kunne finne negativt om Uttern, og som jeg kun brukte under 2 min før jeg fant.

Dette er sikkert veldig enkelt å fikse, ved å justere litt her og der, men jeg klarte ikke helt å se for meg at en justering skulle gjøre underverker over lang tid...

Finnmaster ser jeg på som en litt enklere båt en Uttern. Men ikke i negativ forstand. Det enkle er ofte det beste, å jo mindre skruer og dilldall det er, jo mer kompakt blir det mener nå jeg.

Av disse to båtene så hadde det altså blitt en Finnmaster på meg. Men jeg ville gjerne hatt en 115HK'er eller mer på hekken jeg da..

EDIT:

Jeg ser nå at Finnmaster 5700 kan fås med 115 Yamaha.

Løp og kjøp!!

272.000,- viledende pris med 115HK'er er ikke dårlig for en slik båt synes jeg. Med tanke på at den er 5.70 lang.

Er sikker på at du får denne båten til rundt 240.000 hvis du finner den rette forhandleren. Sleng på litt teak så ser det også litt påkostet ut.

Uttern hadde jeg ikke nølt med å velge bort i dette tillfellet.

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

takk for svaret. Det du skriver at veiledende pris er 276000 kan vell ikkje stemme. Det eg ser på er ein båt som heiter Finnmaster 5700 DC(Daycruiser). Du har kanskje sett på Finnmaster 5700 Open eller noko slikt. Veilledende pris på den eg har sett på med 100 HK er 296.000 som eg får for 255000,- + utstyr som sterero og kartplotter + tillhenger. Blir vell ca. 280.000 når eg er ferdig :(

Beklager.... jeg så på 5700 open jeg...

280.000 kr. kan vel stemme ja.. med utstyret du nevner.

Kartplotter/henger/stereo kan du jo spare til selv og montere etterhvert.... ?

Jeg ser at 5700 open gjør 37 knop med 115HK'er (ifg. www.klikk.no)

Fart er jo kanskje ikke alt vil mange hevde, men personlig ville jeg valgt maks motor for båten. Det ville jeg forøvrig gjort med hvilken som helst båt.

Men det er smak og behag da.

Tør jeg anbefale Askeladden 535 Invader?

Eller blir denne litt for liten?

Bare lufter litt her nå....

Eg synnes denne 535 Askeladden blir liten i forhold til pris, men eg veit at det er norsk og god kvalitet. Favoritten er Skipsplast 605 Explore eller 660, men desse pengene............ har også sedt på 605 Explore til Askeladden, men desse pengene.............

Har du andre båter som er verdt å sjå på til rundt 250,.000? Eg ønsker ein daycruiser.

Klart det er andre alternativ. Et kjapt søk på Finn viser det. Må du ha ny båt? Hvis Skibsplast 605 er drømmen, så er det vel verdt å kjøpe en slik som er et par år gammel? se f.eks på denne: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Eller hva med denne Karnic Bluewater: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Eller en Flipper 630: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Eller Yamarin 59: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

I HT utgave: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Eller en Bella: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Helt ny: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnko...amp;WT.svl=Link

Ahhh...en herlig tid du er inne i :smiley:

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

Sertifikat: D4 - ROC

Kan jo hende du får en splitter ny Yamarin 59DC med nest største motor (Yamaha F-100) for rundt 250.000,- hvis du er heldig.

Men da må du droppe alt ekstrautstyr.

Er vel egentlig begrenset hva man får for 250.000kr. hvis man skal ha en DC like under 6 meter med grei motor. Vertfall så lenge det er snakk om en helt ny båt.

Da ville jeg helt klart gått for Finnmaster.

Eller personlig, en Askeladden Invader 535 med største motor (115 Optimax). Jeg vet du synes denne blir for liten, men for rundt 250.000kr. får du også med:

- Teakdørk

- Kjøleboks (dette er vertfall standard på Bowrider-versjonen)

- Hydraulisk styring

Men, så lenge du er helt sikker på at denne blir for liten (noe jeg kanskje kan se meg enig i når det gjelder DC-versjonen) så skal jeg ikke mase mere på deg angående Askeladden.. hehe.

Jeg mener Finnmaster er ett godt valg i dette tillfelle.

Når det gjelder Uttern D55, så kan du jo ta en tur å sjekke ut de tingene jeg nevnte.

Uttern er ikke noe dårlig båt i mine øyne. Jeg synes bare den hadde noen svakheter jeg ikke likte.

En Uttern er jo ferdig utstyrt med ALT utstyr. Det eneste du trenger der er en båthenger og ett par flytevester.

Men som sagt... Finnmaster mener jeg er ett godt valg. Det er begrenset hva man får for 250.000,-

Eg var å prøvde Uttern D55 og eg syntes at den var liten også, men no kan det hende at eg har for store forventninger til desse fotene.

Eg såg på askeladden.no at denne 535 Invader var merkbar mindre enn D55. Utruleg at desse cm har så stor betydning. Det var vist "Vi menn som hadde testen". Det var ein link fra askeladden.no eg såg.

Kva meiner dere om Skipsplast. Det er vell på stadie med askeladden?

Den linken som var til ein Skipsplast 605 med 90 HK er vell kanskje eit bra kjøp? Men 90 hk på ein sånn stor båt? Går det bra?

Den andre flipperen 630 DC. Den likte eg, men 200 hk. 50 knop :eek: Korleis er bensinforbruket på noko slikt :crazy:

Denne Yanmarinen likte eg løsningene på, men koster den virkelig 360.000 ny? Da vil vell Finnmasteren vere eit bedre kjøp som er nytt?

Eg er heldig som ikkje har båt som selges + at eg har 250.000 klar.

Redigert av peterka (see edit history)

Jeg vet vel egentlig ingenting om Skibsplast hva kvalitet angår, så det skal jeg overlate til andre å svare på.

Men når du spør om 90HK'er på Skibsplast går bra så spørs det vel litt om hva du mener er bra.

Den drar nok ikke skinnet av pølsa med en 90HK'er. I anonsen står det 27knop.

Ja, en Askeladden er nok merkbar mindre enn D55. Det er litt kortere avstand mellom førerstolene og akterbenken. Selve soveplassen i front er det nok ikke stor forskjell mellom disse.

Men så lenge du synes D55 også er for liten, så har du jo egentlig kun Finnmaster igjen.

Jeg ville gått for en Finnmaster med 115HK'er, så ville jeg spart til noe av ekstrautstyret underveis.

Tviler sterkt på om du finner en mer prisgunstig båt i den klassen. Vertfall så lenge du har ett tak på 250.000,-

Man kan sef. kjøpe brukt.. da åpner det seg jo en del muligheter?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...