Jump to content

Året rundt - Rana kombi 20 UB 100 Yamaha

Rana2008

Recommended Posts

Vi har blitt enige med selger av en Rana 20 kombi 1988 modell med Yamaha 100 hk 4t 2005 mod. om å kjøpe denne. Båten skal leveres om ca 2 uker.

Vi har tenkt å bruke båten på vinterstid også, så den blir liggende i svært smul havn her i Bergen hele året.

Hadde kun tenkt å ta båten på land hvert 2. år og da vaske/polere/bunnsmøre, og ta motor til service. Etter å ha lest litt rundt på forumet er jeg usikker på om dette er så lurt?

Hvordan skal vi stelle båt og motor slik at vi får glede av den flest mulig måneder og år på sjøen? Er det galskap det vi har tenkt?

Må/bør motor opp hvert år til service?

Hva med båten?

Er vel overflødig å nevne at vi er grønn i faget :flag: Erfaringsgrunnlag: 14 fot i naust hver høst med 9,9 mariner som er kjørt i ferskvann og byttet plugger og olje på.

Velkommen til BP. Skal du ha båten ute hele året ville jeg ha montert hydraulisk styring. Har du kanskje tenkt på allerede. Ellers ville jeg prøvd meg frem sakte men sikkert. Vask og polering ville jeg nok gjort minst en gang i året. Burde ikke være noe stort problem på en 20 foter. Gjort på noen få timer. Litt avhengig av bruk, få deg en timeteller hvis ikke allerede installert, må du vurdere filter / oljeskift årlig.

Redigert av Hansi (see edit history)
  • 3 uker senere...

"erfaringsgrunnlag: 14 fot i naust med bytting av olje og plugger"

Takk. :smiley:

Det er timeteller og diverse annet med. Vet lite om hvor utstrakt bruken blir, så vi får se.

Etter å ha lest litt i manualen og endel innlegg her virker det som om det er fullt mulig å foreta service på motor selv (olje, girolje, plugger, konserveringsspray)???

Skal jeg rengjøre tanken på noen måte eller går det av seg selv under jevnlig bruk?

Hva med wallas varmer? skal den ha noe ettersyn, og kan jeg ta det selv?

Lurer også på om skroget må "tørke ut" før jeg bunnsmører, eller er det bare å høytrykkspyle, la overflaten bli tørr, og så gyve på med bunnstoff? :confused:

Muligens dette er duste-spm, men lurer nå alikkavæl jeg...

• 2 uker senere...
Lurer også på om skroget må "tørke ut" før jeg bunnsmører, eller er det bare å høytrykkspyle, la overflaten bli tørr, og så gyve på med bunnstoff? :confused:

Velkommen til baatplassen :sailing:

Når overflaten er tørr kan du begynne med bunnstoffet. Var med en bekjent og prøvekjørte en slik båt i høst men da en med innenbordsmotor. Likte båttypen fint og med lukket kabin øker du sesongen betraktlig her i våte vest.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...