Jump to content

Hvordan demontere varmeveksler på Yanmar 4LH DTE

Pål`ern

Recommended Posts

Jeg har bestemt meg for og demontere og rense varmeveksleren på min Yanmar 4LH DTE fra 1998

Sitter for tiden hjemme med dårlig rygg , så jeg har ikke fått sett etter hvordan dette ser ut i båten.

Spørsmålet mitt til dere er :

Er det enkelt og demontere denne ? Er det bare og demontere saltvann og ferskvann-slanger, og så skru ut skruene som fester denne i topplokket ?

Eller er det noen spesielle hensyn jeg må ta. f.eks. bak ved turboen, eller ved impellerhuset osv.

Sjelden at man trenger å skru av den vettu :wink:

Fosrtår at du nå har fått konstatert at det er tett noen sted i kjølesystemet ditt?

Hvis driftstemp som du nevnte i enn annen tråd er riktig så kan det ikke være veldig innsnevret og tett der. Du har jo ikke før høy temp slik jeg har forstått deg.

Hva med å kjøre noen runder med systemrens hvis du mener den skal gå kaldere?

Hei Olpi

Jo jeg tengte i utgangspunktet at jeg skulle kjøre en runde med systemrens, siden temperaturen ikke går så veldig høyt opp. Men jeg vet jo at den gamle impelleren var tøttkjørt og nesten ikke noe igjen av, og de restene blir vel liggende i systemet ?

Dessuten ryker det en del hvit røyk ved høyt turtall, så......

• 3 uker senere...

Nå har jeg gjort jobben med og demontere og rense varmeveksleren min.

Jobben var egentlig ganske så grei. En del skruing var det, men ingen vanskeligheter.

Kan fortelle at når jeg gjorde dette, så så jeg en gummi bit fra gamle impelleren ligge i vannintaket til varmeveksleren.

Og 2 biter inne i selve fronten på veksleren.

Jeg demonterte også den komplette impellerpumpa, og da fikk jeg småsjokk.

I vannintaket på denne pumpa lå resten av bitene etter den gamle impelleren.

De lå alltså der, og tettet omtrent igjen hele røret.

At dette har kjølet såpass bra som det har gjort, er egentlig helt utrolig.

Etter at jeg nå har fått fikset dette, så har temperaturen gått noen grader ned, og alt er bra.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...