Pål`ern Startet 29.September.2008 Del på Facebook Startet 29.September.2008 Jeg har bestemt meg for og demontere og rense varmeveksleren på min Yanmar 4LH DTE fra 1998 Sitter for tiden hjemme med dårlig rygg , så jeg har ikke fått sett etter hvordan dette ser ut i båten. Spørsmålet mitt til dere er : Er det enkelt og demontere denne ? Er det bare og demontere saltvann og ferskvann-slanger, og så skru ut skruene som fester denne i topplokket ? Eller er det noen spesielle hensyn jeg må ta. f.eks. bak ved turboen, eller ved impellerhuset osv. Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Ingen her som har gjort dette på tilsvarende motor ? Er nysgjerrig på dette, men får ikke sett etter selv på noen dager. Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Hei! Jeg går ut fra at du har sjekket den dokumentasjonen som ligger i dokumentarkivet her. Dessuten kan du prøve en telefon til Fuglevik Båtservice her og spørre etter Stian. Det er et par år siden jeg var i kontakt med ham, men dersom han er der ennå, og du klarer å få tak i ham, KAN det være at han kan hjelpe deg et hakk videre. Sitér dette innlegget Link to post
arnearmoa Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 (redigert) Finner du ikke ut det fra service manualen i dokumentarkivet her da, mon tro? Mvh arnearmoa Redigert: Jeg er alt for treig Redigert 30.September.2008 av arnearmoa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 30.September.2008 Del på Facebook Svart 30.September.2008 Sjelden at man trenger å skru av den vettu Fosrtår at du nå har fått konstatert at det er tett noen sted i kjølesystemet ditt? Hvis driftstemp som du nevnte i enn annen tråd er riktig så kan det ikke være veldig innsnevret og tett der. Du har jo ikke før høy temp slik jeg har forstått deg. Hva med å kjøre noen runder med systemrens hvis du mener den skal gå kaldere? Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 30.September.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 30.September.2008 Hei Olpi Jo jeg tengte i utgangspunktet at jeg skulle kjøre en runde med systemrens, siden temperaturen ikke går så veldig høyt opp. Men jeg vet jo at den gamle impelleren var tøttkjørt og nesten ikke noe igjen av, og de restene blir vel liggende i systemet ? Dessuten ryker det en del hvit røyk ved høyt turtall, så...... Sitér dette innlegget Link to post
Pål`ern Svart 15.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Nå har jeg gjort jobben med og demontere og rense varmeveksleren min. Jobben var egentlig ganske så grei. En del skruing var det, men ingen vanskeligheter. Kan fortelle at når jeg gjorde dette, så så jeg en gummi bit fra gamle impelleren ligge i vannintaket til varmeveksleren. Og 2 biter inne i selve fronten på veksleren. Jeg demonterte også den komplette impellerpumpa, og da fikk jeg småsjokk. I vannintaket på denne pumpa lå resten av bitene etter den gamle impelleren. De lå alltså der, og tettet omtrent igjen hele røret. At dette har kjølet såpass bra som det har gjort, er egentlig helt utrolig. Etter at jeg nå har fått fikset dette, så har temperaturen gått noen grader ned, og alt er bra. Sitér dette innlegget Link to post
olpi Svart 15.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2008 Bra du tok deg tid og gjorde jobben da. Kjørte gjennom frostvæske på min idag og den suger voldsomt. 12 liter går gjennom på "no time" på tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.