Jump to content

MÅ jeg montere baugpropell?


bjoris

Recommended Posts

Som noen kanskje har fått med seg har jeg nettopp byttet fra seilbåt til motorbåt med hekkaggregat. En leke å manøvrerer trodde jeg, men der tok jeg kraftig feil. Jeg har allerede fått en skikkelig stripe i siden pga problemer med manøvreringen...

 

Er dette noen man lærer seg til eller er det vanskelig å kjøre båt med hekkaggregat? Mitt problem er inn i båsen i havna. Jeg ligger rett Øst/Vest og vinden er "alltid" fra sør. Sidevind inn i båsen er vanskelig, spesielt siden det er svært kort til brygga bak. Jeg har nå fendre opp kraftig på brygga slik at jeg ikke får striper, men det ser jo litt teit ut og gjør at jeg kvier meg litt til å gå inn når det er mye folk. Har forsøkt en 8-10 ganger nå, men det går ikke så mye bedre. Det er faktisk et problem ut også for jeg har problem med å snu båten opp mot vinden på den korte plassen jeg har. Tenker bare med gru på når det blåser kuling hvordan det skal gå da...

 

Neste gang har jeg tenkt å prøve å gå litt forbi båsen (altså nord for båsen når det blåser fra sør) og så gå opp mot vinden. Problemet er da at jeg kommer farlig nær innerste delen av brygga og da får jeg store problem med å komme meg ut igjen hvis jeg mister kontrollen ett øyeblikk.

 

Ser at baugpropell hadde løst problemet, men det er jo dyrt og jeg er også usikker på om jeg er skikket til å montere dette selv. Hvis jeg ikke kan montere selv så blir de ca 25.000 (tilbud ferdig monter inkl. nytt batteri osv osv...). Med 20.000 i restskatt frister det ikke akkurat å bruke så mye på baugpropell nå...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Angrer på at du solgte seiler'n altså??? Slik båt du har nå med lite undervannsskrog og godt vindfang over vann seiler naturligvis også godt sideveis. Nå har Hulda aldri hatt slik båt, men har manøvrert en del av dem i embeds medfør, så og si. Jeg vil tro at baugpropell vil fikse problemet ditt. Det er ikke spesielt vanskelig å montere en slik propell. Men hvis du er usikker, overlat det til proffene. Min Volvo-kompis jobber nå med 2 båter der dårlig montasje og lekkasjer er årsaken til oppdragene. Og dette er vel og merke jobber han ikke er spesielt glad i. Så det virker som det kan være fallgruber. Imidlertid har Hulda montert Sleipner baugpropell på Hulda. Insrtruksjonen og servicen fra Sleipner er førsteklasses. Hulda hadde ikke problemer, men Hulda har utstyr og er sveiser (jernbåt). Hulda ville opplagt hatt problemer med å komme ut og inn av havneplassen sin uten den fantastiske effekten fra baugpropellen.

Link to post

Hallo Bjoris!

 

Hadde samme problem selv med min Monac 27. Store problemer med å komme inn mellom utliggerene. Monterte Baugpropell og nå går det som en lek. Monterte den selv og det kom på ca. kr. 9000.-. Nå er båtlivet mye kjekkere og jeg trenger ikke være nervøs for hvordan det skal gå når jeg går til og fra kai.

Link to post

Føler med deg bjoris!

 

Kjøpte båt sent sist høst som er ganske så tung bak og et forskip som ligger høyt med godt vindfang. Kjøl er det selvsagt ikke, men hekkaggregat.  

 

Jeg følte meg meget utilpass da det blåste godt og båten snudde seg som en vimpel etter vinden, og jeg kunne nesten bare se på hvordan den i beste fall blåste sidelengs med vinden. Så jeg var i alle fall sikker på at jeg skulle ha baugpropell!

 

Fikk så tak i en som er kjent med båttypen (har selv annen båtmerke, men samme vindfang & hekkaggregat). Han kjørt mye raskere inn enn det jeg ville turt å prøve på, svingte der han ville, og gikk dønn riktig inn i båsen.  

Konklusjonen min var at det har nokså mye å si å ha trening, og å ha lært hvilken fart / styrke man må bruke på "sparket" for-, akterover eller sideveis med hekkaggregatet. Jeg har fortsatt lyst på baugtruster, men vil prøve denne sommeren uten..

 

....ennå ikke på vannet..!

Link to post

En selvmontert baugpropropell bør ikke koste mer en 7-9000,- og er en lek å montere selv. Kvier man seg for å legge til når andre ser på faller mye av båt gleden bort. Monterte selv baugpropel og det var gjort på to kveldstunder. En billig forsikring. Opplevde selv å bli blåst i hytt og pine mellom milionbåtene.

Link to post

Konklusjonen min var at det har nokså mye å si å ha trening, og å ha lært hvilken fart / styrke man må bruke på "sparket" for-, akterover eller sideveis med hekkaggregatet.

Svært så enig med dette. Jeg har fast aksel og baugpropell. De første gangene jeg skulle inn i båsen min gikk det med knall og fall, selv med baugpropell. Har etterhvert lært meg til å IKKE bruke baugpropellen og det går svært så mye bedre. Må bare ha litt fart og være bestemt. "Pinglekjøring" med sakte fart og forsiktighet er ikke riktig fremgangsmåte......

 

Baugpropellen har stor nytteverdi i andre sammenhenger som når jeg skal ut av trange havner og ved bakking (fast aksel styrer dårlig bakover....)

 

Hilsen Svein................ som også ALLTID har vinden på tvers av båsen......

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post

..

Neste gang har jeg tenkt å prøve å gå litt forbi båsen (altså nord for båsen når det blåser fra sør) og så gå opp mot vinden. ...

Kjempebra Bjoris. Dette er bra sjømannskap. La elementene hjelpe deg istedenfor å kjempe mot. Det å kunne lese vind og strøm og så handle detetter er noe av basisen for god skjømannskap. Med alskens moderne duppeditter går slik finmanøvrering i dag så lett at man veldig raskt mister evnen (og interessen) av å observere slike ting. Hva da den dagen baugpropellen svikter?

Hilsen rem med to motorer og baugtruster og som snur på femmøringen og går sideveis.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post

Baugpropellen har stor nytteverdi i andre sammenhenger som når jeg skal ut av trange havner og ved bakking (fast aksel styrer dårlig bakover....)

Ja min snekke svinger ingenting når jeg bakker. Dette visste jeg ikke i begynnelsen, men har full kontroll nå. Må vel være en fryd å bakke med hekkaggregat??

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post

Tror nok ikke det er nødvendig med baugpropell. Det er nok bare masse trenign som skal til og så går det nok etterhvert lekende lett. Øvelse gjør mester, sies det jo.

Når vi i fjor kjøpte snekka som er på 27,5 fot så slet vi enormt med å legge til med denne båten, men for hver gang vi gjorde det gikk det litt bedre.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Link to post

Nå vet ikke jeg hvilken type båt du har, men jeg synest "baugthruster hysteriet" har tatt helt av. Prøv litt mer med den nye båten før du går til annskaffelse av visper.

Bruker man elementene til hjelp skal det gå grei å legge til med de fleste båter :sailing:

Er nok enig i det meste her. Lær deg å håndtere båten uten baugpropell først, så kan du vurdere å montere den senere som et ekstra hjelpemiddel. For det er det, uten tvil. Har kjørt min egen båt i ca 10 år før jeg satte inn baugpropell, og det er klart at den er kjekk å ha! Nå tør jeg gå inn i mye trangere områder enn jeg gjorde før, og fortsatt er pulsen lav. Jeg slipper å ratte og "jokke" med gear/gass på samme måten som før. Men jeg har også opplevd at baugpropellen streiker, og da er det godt å kunne manøvrere båten uten også.
Link to post

Takk for mange gode tilbakemeldinger. Fint å se at andre er og ikke minst, har vært i samme situasjon, altså lært seg å håndtere "beistet" :sailing:

 

Jeg tror nok som en sa at en må være mer bestemt og har "trykk" i båten fremover og så stoppe bestem inne i båsen. Jeg prøvde dette første gangen og det gikk nesten perfekt, andre gangen havnet jeg sånn ca oppå uteliggeren (utrolig at du ikke ble ødelagt) og fikk en stor stripe i skroget. Da forsvant det som var av selvtillit... Etter det har det gått svært forsiktig for seg med det resultat at jeg driver av hver gang.

 

Skal manne meg opp å se om jeg ikke kan klare dette bedre. Har kjørt båt i 30 år så det mangler jo ikke på erfaring, men det var litt på samme måte med seilbåten når vi fikk den også. Litt i hytt og pine i starten, men så ble en flink. Det nye nå er at den driver så sinnsvakt av med baugen og med liten plass tror jeg nok det er en utfordring som vil være der også med erfaring, men den blir nok mindre...

 

Kan forresten fortelle at det er sinnsvakt deilig på fjorden (med Fjorden) nå. Flott t-shorte være i går og helt alene på Hjelp utenfor Sætre hele dagen... Det kan du glemme om noen uker!

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Hei

Når jeg lå på enden av brygga i hjemmehavn var det ingen problem,

sønnavinden la meg pent inntil. :yesnod:

Fikk så en bås hvor samme vind blåste meg av, og det var trangt inn

mot nabohavn.

Monterte baugthruster, så båtplassene ble rokkert igjen.

Nå har jeg god plass og baugthruster. :sailing:

Baugthruster'n blir ikke demontert. :eek:

den kommer nok til nytte.

mvh

giver

Link to post

Buagtruster er veldig kjekt å ha, og veldig nyttig i mange situasjoner. Men jeg synes nytteverdien er begrenset når jeg går inn i båsen med baugen først.

 

Øvelse gjør mester. Ikke bry deg om at noen ser og kanskje trekker på smilebåndet. Det har mange gjort til meg også. De første 5 sesongene hadde vi en Nidelv 750 m/duoprop uten baugpropell. Med litt trening gikk det veldig greit, selv om det var en plass "på innsiden" med konstant sidevind og siden det var trangt var det lett å få for mye rotasjon i båten.

 

Vær bestemt, hold litt mer fart, så driver du ikke så lett av, prøve å komme noenlunde rett inn uten for mye rotasjon i båten, og sikt like på innsiden av eller mot utstikkeren på vindsiden. Med litt avdrift treffer du da bra, og kan uansett justere med roret. Når du bakker opp vil båten gjerne vri seg litt (og da kan det være kjekt med baugtruster), men det gjør jo ingen ting, siden du ligger tilnærmet stille.

 

Å gå ut syntes jeg var vanskeligere, siden det med "feil" vindretning var lett å blåse inn mot brygga, uten mulighet for å komme se ut igjen. Jeg fant ut at, i stedet for å forsøke å svinge baugen opp mot vinden, bakket jeg opp mot vinden 180 grader og svingte deretter videre samme vei forover mot vinden. På den måten hjalp vinden meg med å blåse baugen rundt, og jeg snurret nesten på en femøre. Om en slik 360 grader så så elegant ut vet jeg ikke, men det fungerte i hvert fall.

 

Lykke til  :smiley:

Hilsen KOB, Nimbus Nova 35

Link to post

Målet med baugtruster, er kun som reservehjelp, og kan redde seg ut av en vanskelig situasjon. Vil selvfølgelig lære meg opp til å ungå bruk av den, det høres ikke fint ut når en bruker de.

Hadde en Nordkapp 22DC som jeg solgte i fjor, sesongen forut, kjørte jeg uten revers, da lærte en seg å være forsiktig, da har en kun et forsøk å legge til.

Det ble en del begrensninger for hvor en kunne legge til, men det er utrolig hva som går med list å lempe.

 

mvh

Kjelli, som  :flag:  :flag:  :flag: har hentet den nye motoren i dag, så blank og fin  :smiley:

Link to post

Takk for tipset om å gå ut med hekken mot vinden. Litt merkelig at jeg ikke tenkte på det her om dagen, det er selvsagt mye enklere enn å styre en masse for å få baugen mot vinden i en trang havn. Om det ser elegant ut er jeg ikke så opptatt av nå i starten, jeg vil bare unngå å få striper i den nye (fine :yesnod:) båten vår.

 

Dette forumet er utrolig nyttig og det er også svært befriende at det går ann å sende inn slike innlegg uten å bli dummet ut av alle verdensmesterene som finnes.

 

TAKK! :lol:

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post

Vel bjoris, du er helt sikkert ikke den eneste som føler det slik...

 

Det kommer en "liten undring" da jeg så at jeg har fått den første, aller ytterste båtplassen hvor jeg kan begynne å sikte meg inn fra midt ute i fjorden. Montro det var mange som fulgte med da jeg hadde kjøpt båten i fjor høst??  :confused::smiley::blush:

 

:-) fredriksen, som fortsatt står på land....

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...