Jump to content

Nettbutikker - internett-handel

REM

Recommended Posts

Noen som har handlet med amerikanske nettbutikker i det siste. Mine favoritter har vært Dave's Marine, Online marine og Boat fix. Daves oppgir at de har sluttet å handle med utlendinger mens både Online og Boatfix ikke responderer på henvendelser i det hele tatt. Har det noe med byråkratiet rundt postforsendelser og 9-11 å gjøre mon tro? Noen som har et tips?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Kanskje ikke helt svar på spørsmålet ditt, men hvis du sender via www.jetcarrier.com, så sendes varene til en innenlands adresse i US, noe som gjør det hele enklere.

GeirKS

Bra GeirKS. Takk for tipset. Denne US adressen gjør at jeg også kan gi bud på varer med begrenset shipingadresse til USA. Mye brukt bla. på eBay.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

www.westmarine.com er mitt valg. Har handlet fra dem i bøtter og spann.

Har også handlet hos andre, men hos Westmarine har det aldri vært noe tull.

Pelle

Jeg har også brukt West en del og er godt fornøyd med det meste, bortsett fra prisene. Synes som om West ligger omlag 20% over i pris. :confused:

ad. planlegging:

kan man merke kontoen sin på jetcarrier slik at videresending bare skjer etter godkjennelse fra bruker. Om man skal bestille fra ulike leverandører er det vel kjekt å kunne "samsende" dette over dammen.. ?

Suzuki

Nei (ikke det jeg vet), men hvis du får flere pakker mellom hver flysending som går til Skandinavia vil disse pakkes sammen mot et gebyr på 50,- kr pr. ekstra pakke, og totalt sett betaler man da mindre. (1kg + 3kg + 2kg + 2 kg = 8 kg pakke + (3*50 kr)

Vær oppmerksom på vekt/volum beregning på pakkene. Enkelte selgere på eBay pakker f.eks. inn en Simrad HT50 som om det skulle være et hagebord.

Noen ganger er JetCarrier billigere, andre ganger er det billigere å sende med DHL, UPS eller andere. Ofte er innenlands frakt i US inkludert i prisen hos nettbutikkene. Det har ikke vært noe tull med fortolling og vareverdi/frakt når jeg har brukt JetCarrier, men DHL m.fl. - skulle ikke tro disse hadde som hovedvirksomhet å drive transport....  :confused:

GeirKS

• 6 måneder senere...

Er det noen som har gode/dårlige erfaringer ved kjøp av båtelektronikk fra USA på internett? Tenker da på moms, toll,  frakt og gode/dårlige web shops etc. Lurer litt på dette nå som dollaren er lav.  

Masse!!!  :yesnod: USA og fra andre steder

Og det meste er dokumentert i tidligere diskusjoner. Du finner sikkert frem dersom du tar en titt på emne-oversikten (link øverst) eller ved å klikke her. Der finnes det både stikkord Import og Netthandel.

Forøvrig: Velkommen til baatplassen.no  :cheers:

Har forsøkt å kjøpe ting pr. nett og da hatt adresse i USA som mottaker og videreforsender. Det har som regel ikke gått i det hele tatt. Mye dårlig opplegg hos leverandørene, i alle fall når de skjønner at du ikke er fra landet.

Det jeg derimot har god erfaring med er handel direkte over disk i USA. Både Boat US og Boaters World er flotte varehus med det meste på lager.

De har avdelinger over hele USA og dersom du har familie der borte eller besøker landet....løp og kjøp.

Har forsøkt å kjøpe ting pr. nett og da hatt adresse i USA som mottaker og videreforsender. Det har som regel ikke gått i det hele tatt. Mye dårlig opplegg hos leverandørene, i alle fall når de skjønner at du ikke er fra landet.

Hvis du handler fra seriøse aktører tror jeg ikke det er større problemer å handle over nett i USA enn det er i Norge.

Problemet med useriøse/uerfarne aktører er at de ofte selger varer de ikke har, men bestiller dem når de er solgt bl a pga manglende egenkapital og kredittverdighet.

Har hatt meget gode erfaringer med West Marine (http://www.westmarine.com).

Ryddig opplegg fra a til å, varene levert på døra.

Jeg har kjempegod erfaring med å kjøpe småting til et par hundre kroner på ebay. Dette har gått greit gjennom tollen uten krav om moms og avgift for å få betale moms.

Selv om mange selgere på ebay sier de ikke sender til utlandet kan du sende melding til dem å spørre. De fleste gjør det likevel. Har en følelse av at ting som kan sendes som brev som f.eks gps kabler, holdere osv osv er lurt å kjøpe fra USA. F.eks er det enorme prisforskjeller på tilbehør til GPS.

Planlegger også å kjøpe meg en ok havfiskesnelle. Ser at jeg sparer en hel del på å kjøpe også denne på ebay selv etter porto og moms.

Men sjekk for all del pris i Norge først. Mye lønner deg seg ikke å kjøpe på nett. Men en ting er klart: mange norske leverandører har aldri smakt konkurranse og vet å sko seg!

Jeg har nå kjøpt båten min, Stauden på internet i USA, begge motorene til Stauden er kjøpt i samme land og selvsagt på nett. Kjøpte i natt en gammel Suzuki motorsykkel (som jeg har hatt lyst på lenge siden den er så dårlig) på ebay Nå gjenstår det bare å få den til Norge eller Qatar.

Netthandel er morsomme greier... :yesnod:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Åhhh...har du kjøpt deg en 380 eller? :lol:

Å det ble da noe som er værre en 380

Det ble en Re5 med motortype av gode gamle, Dr.  Felix Wankel  :lol:

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført

Å det ble da noe som er værre en 380

Det ble en Re5 med motortype av gode gamle, Dr.  Felix Wankel  :lol:

Tror ikke RE5 er så gale som mange tror ... det har vært flere artikler om Wankel-maskiner i Motorcycle Mechanics de siste par numrene.  Konklusjonen der var at ideen hadde nok fortjent å bli utforsket nærmere.  I alle fall kan det lett bli verre enn en RE5-- eksempelvis alt jernskrap som kalles HD  :eek:

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Tror ikke RE5 er så gale som mange tror ... det har vært flere artikler om Wankel-maskiner i Motorcycle Mechanics de siste par numrene.  Konklusjonen der var at ideen hadde nok fortjent å bli utforsket nærmere.  I alle fall kan det lett bli verre enn en RE5-- eksempelvis alt jernskrap som kalles HD  :eek:

Er i grunnen enig med deg angående  Wankelmotorene. Mazda har jo holdt på disse i alle RX modellene sine, med RX8 om siste skudd på stammen. Når det gjelder tohjulinger er det vel kun tre/fire fabrikanter som har bruk disse motorene, men Norton som den siste så vidt jeg kjenner til. Alle disse syklene bygger jo på NSU sin 497cc motor, dog hadde Van Veen 2x497cc i sin OCR1000 på midten/slutten a 70 tallet (i den grad man kan snakke om slagvolum i en slik motor da)

Siden jeg alltid har vært fasinert av denne motor teknologien så ble det altså en Re5 fra 1975, som etter min mening er det rette klassiske årstallet på en slik sykkel. Gleder med til å ta fatt på restaureringen av denne klassikeren.

• 2 måneder senere...

Noen som har prøvd å handle med dette firmaet

http://www.miamimarina.com/index.php?actio...&id=40&subid=35

Har sammenlignet litt priser på Mercruiser Bravo servise deler, belger anoder etc. ser ut til at dette firmaet har bra priser. Eller er det noen som har funnet enda bedre priser. Kunne jo vært lettvint å få kjøpt dette for en vettig pris her til lands også. Har sendt noen forespørsel på mail til en del Norske firmaer, men tilbakemeldingene er heller laber. En ringerunde er nok løsningen her.

Har sendt en forespørsel til Ravns Garage så for vi se om det er noen respons der.

Er litt merkelig at leverandører har så tungt for å svare på forespørsler som kommer på mail.

Driver selv i salgsbransjen (campingvogner og bobiler) vi for også mange forespørsler, og vi svarer da konsekvent på alle mailer, samtidig som vi legger ved et pristilbud på det som kunden måtte være ute etter.

Solgte og leverte to vogner nå føre helga, en til Arendal og en til Vennesla, begge solgt etter en forespørsel på e post.

Kundene henter vognene etter kun å ha sett bilder av dem. Enklere kan det da ikke bli hverken for kjøper eller selger. :flag:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...