Jump to content

Kalibrering av Penta/VDO turteller.

REM

Recommended Posts

Jeg har turtellere som viser for lite ved høye turtall. Ca 200RPM for lite på Bab. motor og omlag 50 for lite på Stb. motor. Ved lave turtall viser de begge rimelig riktig.

Jeg har hørt det er mulig å kalibrere instrumentet med en stillskrue el. men er ikke istand til å finne noen på baksiden. Er det noen som har vært borti dette og som vet hvordan man gjør?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

På baksiden av instrumentet finner du en liten plastplugg.

Vipp ut denne og du finner en bitteliten skrue innenfor. Justeringen er vanskelig å få helt nøyaktig da det er veldig små endringer på skruen som skal til.

Jeg kjørte motorene på 2700 o/min, kontrollerte med tachrometer på svinghjulet og justerte deretter turtelleren.

En siste justerning måtte til ved kontroll av turtallet på full guffe.

Takk for svar. Ja, jeg så en rød liten plastsak. Så nesten ut som en plombe av noe slag. Skal forsøke å pirke ut denne i morgen etter jobben og justere.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...