Jump to content

Smøring av rustfrie vantskruer mm.

torehol

Recommended Posts

Hei

Har nettopp pådratt meg en gammel seilbåt (Shipman28)

Den har et visst behov for oppgradering, og lurer bla a på hva man kan smøre rustfrie gjenger (vantskruer og andre strekkfisker) med?

Jeg kan bruke "Molycote" som er suverent, men alt som er i "nærheten" blir kullsvart. :nonod:

Mvh Tore Holmen

Til dette ville jeg valgt auluminiums-grease. Dette er et stoff som har vært brukt i en mannsalder.

Greasen er sjøvannsbestandig, og som en kjentsak, har rustfrie skruer lett for å "skjære" seg. Ved bruk av denne greasen, slipper en dette problemet.

Aluniniums greas får en kjøpt på biltema i ~30gr. tuber.

Har brukt Copaslip til nå, men etter å ha konsultert korrosjonsguruen her inne i en annen sammenheng vil jeg til våren gjøre godt rent og bruke Biltemas aluminiumspasta.

Og så har jeg sånne beskyttere i eloksert aluminium fra Selden. Ikkeno fett på avveie og ikkeno som hekter.

Svært få smøremidler overgår Molycote da M.cote legger seg inn i metallets porer og smører selv om det er tørket bort.

Mulligan bruker beskyttere i alu. Ikke dumt, nesten som i gamle dager da strekkfiskene ble bandasjert med seilduk og tausurring.

Jeg henger meg på trådtittelen som inkluderer "med mer" (mm). Jeg har hatt noe tendens til rustdannelse mellom syrefaste skruer (kjenner ikke kvaliteten) og syrefast beslag på båten. Vil det hjelpe å løsne skruene og påføre litt aluminiumspasta i anleggsområdet mellom skrue og beslag?

Hej roaldbj

det kan vare så enkelt att ner dom borrade hålet....så hade dom ett borr av 'litt sämre' kvalitet ! så att det sitter

kvar jernspon i hullveggen....o det er det som ruster......

S/Y Gunga Din

Hei Gunga. Jeg kjenner til denne problematikken hvor et borr brukes på syrefast og ikke-syrefast materiale, eller hvor bits brukes på både syrefaste og ikke-syrefaste skruer. Produsenten er Beneteau, og jeg antar at denne fabrikken er godt orientert om å unngå å blande verktøy mellom forskjellige materialtyper. Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen?

Dette må vel inngå i kvalitetskontrollen?

Det er lov å håpe roaldbj, det er lov å håpe. Selv i den mer materialmessige high tech enden av materialverdenen jeg frekventerer, blir man til tider slått med undring over manglende kompetanse.

Ellers så må jeg få lov til å slå et slag for aluminiumsfettet til Biltema, et utmerket produkt. I dag var det håndbrekksystemt til Admiral-Jeep'en som ble plukket ned og fikk seg en omgang.

Edited by Hulda (see edit history)

Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider.

Den rusten du beskriver kan også ha sin bakgrunn i f.eks. tildekkingskorrosjon. Vi kan jo ta en titt når vi treffes nede på havna. Å skru ut skruen og ha litt alufett mellom skrue og beslag vil ikke skade. Aluminiumen vil teoretisk opptre som anode og hindre mer rust. Fettet vil isolere mot vann. Det kan fungere.

Aluminiumpasta 36-910 kr. 22,90 for en tube som holder lange tider.

Vil dette "vidundermiddelet" også hjelpe på mitt problem - syrefaste rekkestøtter som irrer fast i alu føtter?

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Det vil det nok, men du må nok plukke opp støttene en gang i året, rense og re-smøre. I disse tilfellene er det kun snakk om en isolasjon som skal hindre ioner å ta seg fra det ene materialet til det andre i saltvannet som blir stående mellom rekkestøtta og holderen. Igjen så vil aluminiumen i pastaen være anode mot rekkestøttene.

Skal en feste (bolte) noe som skal stå ute, og er utsatt for saltholdig vann, er det knapt noe som er bedre enn aluminiuns greas / pasta. Kobberpasta er også bra, men den er ikke så bestandig mot sjøvann som aluminiums pastaen.

Har selv brukt/ åpnet flenser etter 1 til 2 år hvor boltene var satt inn med aluminiums grease - uten problemer. (Dette var sorte bolter, og hodene var godt tæret)

Hvor det trengs smøring / glide-effekt, er ikke denne pastaen egnet - smøreeffekten er heller dårlig.

Har også brukt denne pastaen hvor gjengene var begynt å skjære seg (rustfri) med et forbløffende resultat.