NovaMalin Startet 30.September.2008 Link til dette innlegget Startet 30.September.2008 Svenskene har noe de kaller fiolstag på seilbåter. Hva er det, og hva er den norske og engelske betegnelsen på dette? Noen som vet? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Mulligan Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Tja, det heter vel fiolstag på norsk også? Stag i toppen av masta med en liten strut som peker forover. Enten enkel eller helst to forovervinklede. Skal hindre toppen av masta i å bøye seg for mye akterover. Sitér dette innlegget Link to post
NovaMalin Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Har det noen hensikt å montere slikt tro. Jeg har lensetakler, så en del trimmingsmuligheter finnes det. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Herman Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Tja, det heter vel fiolstag på norsk også? Vil bruker vel fiolinstag på norsk? Fiol er jo et svensk strykeinstrument, mens det er en blomst på norsk Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
NovaMalin Svart 30.September.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Jeg har hørt diamantstag/diamantvant. Er det det samme? Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Mulligan Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Nei, et sånt stag har ikkeno for seg på din båt. Det vil hindre aktiv bruk av akterstaget. Sitér dette innlegget Link to post
ÅtteGlass Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Hva er det, og hva er den norske og engelske betegnelsen på dette? Stag i toppen av masta med en liten strut som peker forover. Vi kaller det rett og slett strutstag på norsk. Brukes som nevnt av Mulligan til å stive av toppen av masten, og da fortrinnsvis på mastheadriggede båter. Du finner det gjerne på litt større regattabåter og store, gamle tremaster. Det er ingen grunn til å montere dette på en brøkdelsrigg. Sitér dette innlegget Oslo Seil- og Båtskole. Link to post
NovaMalin Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg ser at en av de mestvinnende Novane - Blur - har montert strutstag. Sitér dette innlegget Pappa, jeg vil sove i båten! Link to post
Gunga Din Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 ............... og store, gamle tremaster. på dessa er det ikke mastheadrigg ...de hade ofte liten fokk Folkbåten har fiolstag på bilden her syns veldi bra varför vi kallar det fiolstag dom fleste dra ner stagen parallellt med masten, så att strekkfiskerne sitter, så att man kan justere desse i dekkshöjd Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.