Jump to content

For høyt turtall

Geir

Recommended Posts

Hei

Nå er det endelig blitt båt igjen, og det ble en Skilsø 750 med TAMD31 motor.

Nå kommer jeg til å bli svært aktiv på forumet, og spørre å grave om alt mulig fremover. Jeg er nemlig i den situasjonen at jeg i alle år har hatt mekaniker/elektriker i familien, som har fikset det meste. Han finnes ikke mere, og da må jeg søke hjelp ett annet sted.

Denne gangen lurer jeg på følgende:

Har som nevnt en TAMD31 motor. Den er oppgitt til å skulle ha ett maxturtall på 3900. Båten min får ett turtall på ca 4100 på maksfart. (Jeg vet at jeg ikke bruke fullt turtall men..)

Hva kan årsaken til at motoren går så fort være?

Kan det gjøre noe skade?

Geir

Jeg ville sjekket to ting:

1. er det riktig propell på båten? Om propellen ikke har standard dimensjon - f.eks. at diameter eller stigning er mindre - kan det gi høyere turtall

2. Instrumentfeil - sjekk giver og instrument. Det kan være at du kan måle turtallet med instrument rett på motoren

Min erfaring er at det bedre å få litt for mye enn akkurat det den er oppgitt til når båten er tom (antar den er det nå?). Når du har lesset båten ned og drar på ferie så mister du litt og da er det greit å fortsatt nå maks av det motoren skal ha.

Lettbygde diesler bør nå maks turtall, de har ikke godt av å gå med for lavt toppturtall. Da går de for tungt i hele turtallsregister har jeg hørt.

Årsaken til at din motor får 4100 er vel at propellen er litt for liten, men det kan ha vært gjort bevist, av årsaken jeg nevner. Vi hadde en 77 hk Yanmar i familien før og den skulle ha 3600, men fikk 3800/3850 om våren. Til ferien så mistet vi ca 200 o/min og dermed var det likevel riktig propell....

Jeg tror ikke det betyr noe om den får 4100, motoren blir ikke ødelagt av det. Da hadde mange motorer gått dukken..., men det kan jo være interessant å høre hva andre sier...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Jeg har en båt med AQAD 31 A. Samme motor som du har, bare det at det er hekkagregatutgaven.

Jeg oppnår også et turtall på ca. 4100 rpm. Spesielt nå mens det fremdeles er kaldt i luften/sjøen og motoren får bra med kjøling og kald luft så oppnår jeg dette turtallet. Erfaringen er at når temperaturen i sjø og luft stiger til sommeren, samtidig som båten blir fylt med mer eller mindre nyttig utstyr, samt noen passasjerer, så synker maksturtallet til litt under 4000 rpm.

Jeg kunne selvsagt valgt å skifte til litt større propeller men slik som det er nå så går motoren lett og det er går greit å ha en del passasjerer ombord.

Mener maksturtallet kunne være opp mot 3950, så det er jo ikke så langt unna.

Tror du kan bruke båten din uten å gjøre noe med at du oppnår litt høyt turtall. Se hvordan det utvikler seg utover sesongen. Det hadde vært adskillig værre hvis det hadde vært omvendt.

Enda en ting - feil/slitte reimskiver på dynamoen kan føre til avvik på turtallet. Har selv opplevd at turtallet har sunket noe ved skifte av reimskiver. Dette er dog marginalt.

Ja det kan nok se sånn ut, men da er det ikke motorens turtall som synker,  det er bare generatorens   -   og dermed omdreiningstellerens turtall som går ned. Så her bør man ikke la seg lure til å gjøre noe overilet....

mvh

Poseidon

(med 350-450 omdr.)

Med vennlig hilsen POSEIDON

Vær også forsiktig med å kjøpe ny propell, på tommelfingregel,dvs, at du går ned ca.100/200 rpm pr. tomme stigning.

Dette pga at 4100 rpm, kan være rusningstallet, og det er diselpumpa de som stopper her ikke størrelsen på propellen.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Hei Poseidon

Jeg mente selvsagt ikke at det virkelige turtallet på motoren ble endret av å skifte reimskiver. Motoren går jo med samme turtall som før, kun generatorens hastighet som igjen gir signaler til turtelleren kan blir marginalt endret.

Terje

Når det gjelder rusningsturtallet på denne motoren så mener jeg at jeg på min motor kom nesten opp i 4500 rpm den gang jeg testet ut dette.

Konklusjonen mener jeg blir at Geir kan bruke båten sin uten noen bekymringer, han kan heller glede seg over at motoren går lett og fint og at han har litt å gå på i situasjoner med ekstra passasjerer og baggasje ombord.

Terje

Når det gjelder rusningsturtallet på denne motoren så mener jeg at jeg på min motor kom nesten opp i 4500 rpm den gang jeg testet ut dette.

Konklusjonen mener jeg blir at Geir kan bruke båten sin uten noen bekymringer, han kan heller glede seg over at motoren går lett og fint og at han har litt å gå på i situasjoner med ekstra passasjerer og baggasje ombord.

Ja, det er akkurat det jeg prøver å si her, dette er ikke din motor, du må teste egen motor først , før du kjøper eventuelt ny propell, på noe du tror er riktig.

Terje

Nidelv 300 sport
Volvo penta D6

Enig med Saga,du har mest sannsynlig korrekt propell.Selv er jeg i diskusjon med verksted som satte inn min TAMD 31 som kun oppnår 3350 rpm på full fart.De kan ikke fatte og begripe hvorfor jeg insisterer på at den nye propellen skal være så lett at max turtall kommer på 4000 rpm på vårklar båt :confused: Max turtall er jo oppgitt til 3700-3900.Hvordan propell har du?

Ja det kan nok se sånn ut, men da er det ikke motorens turtall som synker,  det er bare generatorens   -   og dermed omdreiningstellerens turtall som går ned. Så her bør man ikke la seg lure til å gjøre noe overilet....

mvh

Poseidon

(med 350-450 omdr.)

Dette kan bekreftes. Nye remmer kommer lenger ut i sporet slik at effektiv diameter på remmhjulet øker. Dette medfører at dynamoturtallet endres. Da turtelleren ofte drives av dynamoen blir avlest turtall ikke korrekt. Når nye remmer har gått seg til er det bare fryd og gammen.

Nymonterte remmer må etterjusteres etter kort tid.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...