fiskern Startet 30.September.2008 Link til dette innlegget Startet 30.September.2008 Hei alle.fant idag en nesten ny 3.50m jolle påland utenfor en holme.En 15 hk motor var slitt av festet og lå i vannet nedenfor jolla.Diverse utstyr lå spredd langsetter land,Har lagt motor i ferskvann og etter renset forgasser startet motor og kjørt denne en time.Vi har hatt første stormen her nå(Troms).Har jeg krav på berging hvis eier dukker opp? Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Båten er nok meldt savnet og jeg vil nå tro at du har krav på noe brege/finnelønn. Du har jo berget båt og motor fra total ruin Sitér dette innlegget Link to post
Brynjar Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Vi har vel kommet frem til at en i slike tilfeller ikke nødvendigvis har krav på bergelønn, du kunne jo ha ladd sjitn ligge Det er imidlertig bred enighet om at lønn for slik innsats er fortjent. Når du ikke bare berger jolla men attpåtil konserverer motor i tillegg er det særdeles prisverdig innsats og om ikke eiers forsikringsselskap har ryggrad til å tilby bergelønn bør absolutt eier gjøre det - innenfor rimelighetens grenser selvsagt. Jeg synes iallefall du har gjort en flott innsats og håper en glad eier vet å sette pris på det. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Pilt Pompel Svart 30.September.2008 Link til dette innlegget Svart 30.September.2008 Prisverdig innsats! Har ikke i kveld noen formening om juridiske rettigheter. Men, for å snakke fra hjertet; når det gjelder det med å hjelpe andre båtfolk: NEI! Dette er noe alle med båt er mer eller mindre forventet å gjøre for hverandre. Aldri, gjentar: aldri; berik deg selv på andres ulykke. Hvis noen derimot tilbyr noe er det vel sikkert greit, men husk: Neste gang er det DU som trenger assistanse. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Du mener ikke at alle båtfolk er forventet å jobbe gratis i flere timer for at en annen ikke har fortøyd skikkelig? Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
murmel Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 husk: Neste gang er det DU som trenger assistanse. Hehe.. Hadde dette vert min båt hadde jeg syntes det var en selvfølge og hoste opp noen tusenlapper til finneren. Som sagt tidlkigere han kunne bare latt skjiten ligge. Hadde jeg funnet en båt som i dette tilfellet hadde jeg vel hadde visse forventinger om at man får litt mer enn et takk. Hadde dette vert min båt, hadde jeg gladelig hostet opp en form for belønning til finneren. Jeg hadde gjort det samme selv, men jeg forventer ikke dette av alle båt folk. Og etter min mening innstats skal belønnes. ( jeg hadde vartfall følt meg som en "onkel skrue" hadde jeg bare hentet båten, sagt takk og dratt) Sitér dette innlegget Link to post
Pilt Pompel Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Innlegget mitt ble skrevet etter en liten diskusjon over et par øl med gutta - ser nå at jeg høres litt for krass og kategorisk ut... I dette tilfellet gjorde han jo en god innstats, all ære for det! Men jeg mener det blir feil utvikling om man generelt skal forlange bergningslønn eller andre godtgjørelser for å hjelpe andre båtfolk. I all min tid på sjø og vann har jeg vært borti mange tilfeller der jeg har hjulpet andre, og hvor jeg har fått hjelp av andre. Uten at jeg noen gang har hørt snakk om betaling. Et hjertelig takk, en flaske vin/konjakk eller en middag har vært helt vanlig, og har vært satt pris på av alle parter! Har ikke du også vært på langtur, Herman? Jeg kan nevne mange selvopplevde eksempler på hvordan seilere verden over hjelper hverandre, men velger å ta denne fra en seilblogg jeg følger med på stort sett daglig. Fra Tonga, Stillehavet, for noen dager siden: "Attention, any vessel in the anchorage at Niuatoputapu," the voice of Captain Luigi Armeni of s/v Sundance crackled through the VHF radio speaker about 0700 yesterday morning. "We have a blown-out genoa and a line wrapped in our prop. We require assistance entering the pass." Ken on s/v Eagle's Wings was first to respond, telling Captain Armeni that we'd be right out. Three dinghies, including ours, were underway toward the pass in a few minutes. The two dinghies with the biggest outboards side-tied to Sundance, while I took a position off the bow to lead them in. The swells were still quite large and the wind blowing 25 knots or better, so it was a hair-raising way to start the day. Within half an hour we had Sundance safely anchored in the lagoon; it was a shining example of the tight-knit cruising community turning-to in an emergency. http://www.sailblogs.com/member/winddancer/?xjMsgID=68841 Sitér dette innlegget Link to post
fiskern Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei igjen.Takker for alle svar.Eier hadde hørt at jeg hadde funnet båten hans,og tok kontakt i dag morges.Jeg fortalte han om "bergingsoppdraget"mitt,der en mann fra mannskapet mitt svømte iland med redningsdrakt og sleper for å berge båten.3 ganger slet vi av tauet,slik at han måtte svømme ut å hente nytt.Det var ca 1,5 m sjø,og meget kupert/storstein i fjæra.Han syntes vi fortjente å få motoren for jobben,han var kjempefornøyd å få båten igjen(ingen forsikring)ca 40000 verdi.Jeg synes det var god betaling for jobben,og betenker meg ikke neste gang det eventuelt dukker opp lignende tilfeller å trå til,for å hjelpe andre i knipe. Sitér dette innlegget Link to post
Herman Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Har ikke du også vært på langtur, Herman? Jeg kan nevne mange selvopplevdeeksempler på hvordan seilere verden over hjelper hverandre, Selvfølgelig hjelper man hverandre. Jeg har selv flere ganger både mottatt og gitt hjelp, både i Norge og utlandet. Også med skade på egen båt som resultat. I det tilfellet du nevner var det potensielle tapet en hel båt. Den kostet nok adskillig mer enn en 15 hesters påhenger. Jeg syns det er en selvfølge å forsøke å berge båter som ligger og hogger i fjæra. Men å forlange at man skal konservere motoren "gratis" også blir for meg ikke SÅ selvsagt. Hadde jeg visst hva jeg skulle gjøre ville jeg kanskje forsøkt hvis jeg hadde tid og utstyr. Men jeg hadde blitt litt stuss hvis eieren bare ga meg en takk og tok med seg båt og motor. Et hjertelig takk, en flaske vin/konjakk eller en middag har vært helt vanlig, og har vært satt pris på av alle parter! Nettopp! Jeg snakker ikke om timebetaling for jobben! Sitér dette innlegget All I ask is a tall ship and a star to steer her by Link to post
p-kaill Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 JA, det må jeg si at "eieren av båten var raus". HAr nå berget endel ting opp gjennom tida men det har aldri blitt mer enn en flaske cognac og knapt nok det. HAdde det vært min båt hadde jeg nok gitt de som berget båten betaling, skulle ellers bare mangle. Sitér dette innlegget Link to post
Bjerknez Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Om man har krav på "lønn" for innsatsen vet jeg ikke, men synes det var veldig flott gjort av trådstarter. En viss belønning synes jeg det absolutt er verdt. Hvis de allerede har fått sitt oppgjør fra forsikringsselskapet, kan du jo ta en tlf. til dem. Kanskje du får båten.... Sitér dette innlegget BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500 Link to post
mons Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei Jeg har vært oppi dette noen ganger nå. Jeg er ikke i tvil om at lovverket tilsier bergelønn utfra innsats og hva som er berget. Hvis en slik havarist er forsikret ser jeg ingen grunn til å jobbe gratis for forsikringsselskapet. Når forventer du at et forsikringsselskap stiller på dugnad for deg? Hvis båten ikke er forsikret vil det vel være mer naturlig å gi den hjelpen men finner tilrådelig utfra forholdene, og at eier iallefall betaler en anstendig utgiftsgodtgjørelse og litt timelønn. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
Hoppsann Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Enig med Mons. Synes partene fant en god og rimelig løsning. Sitér dette innlegget Link to post
ter-av Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 En interessant diskusjon, men for meg enkel: Redder jeg fritidsfarkost - eller liv, for den saks skyld - på vannet, ville det ikke falle meg inn å forlange belønning. Dersom eier synes jeg fortjener en påskjønnelse er det en annen sak. Et kanskje ikke helt relevant eksempel, men lell: Ble stoppet av to karer som var ute og fisket for 14 dager siden. De hadde fått motorstopp på en helt ny motor. Jeg tauet båten inn til hjemmehavna deres. Jeg ville ikke ha noe for "oppdraget", men de insisterte på å iallfall gi meg litt av fangsten deres. Det ble stekt makrell til kveldsmat. Det smakte godt, men det smaker enda bedre å kunne hjelpe noen som trenger hjelp. Sitér dette innlegget Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com . Link to post
p-kaill Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Stekt makrell hørtes godt ut,så jeg tenker jeg setter sildegarn i kveld og ser om det er noe å steike i morra.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.