Jump to content

24 til 12 V konverter

Trondwi

Recommended Posts

Kanskje ikke helt hva du hadde i tankene- men for de av dere som liker å leke med loddebolten så går det faktisk ann å lodde seg en 24V til 12V regulator for 2-300 som lett håndterer 10A...

http://www.edn.com/contents/images/434875f2.pdf

Elfa selger 7812 i TO220 kapsel for 7.35- per stykk... Passe stor kjøleribbe stjeler du av en gammal forsterker- og diodene (1N4007) får du på elfa for en 5er stykk... Kondensatorene ligger på rundt 10'eren...

Hele artikkelen:

http://www.edn.com/article/CA434875.html

- MartinL

Elfa har noen gedigne og ikke så veldig dyre effektmotstander som KANSKJE kan brukes ... men jeg aner ikke hvordan du regner ut hva slags type som er egnet - eller for den del om motstandstrikset faktisk er veien å gå.

Men jeg bygget om en 6v kassettspiller til 12v-drift for noen hundre år siden (helt på slutten av 70-tallet) ved hjelp av en liten effektmotstand i serie. Dermed slapp jeg unna Tom Jones fra åttesporeren og kunne høre Sabbath på hodetelefoner baksetet da vi dro på sommerferie :-) Det funket som en kule, uten skade på spilleren. Og jeg sparte masse batterier. Mener det var en lærer på u-skolen som hjalp meg å regne ut hva jeg trengte.

Om andre har tips tar jeg gjerne imot selv!

-j

Elfa har noen gedigne og ikke så veldig dyre effektmotstander som KANSKJE kan brukes ... men jeg aner ikke hvordan du regner ut hva slags type som er egnet - eller for den del om motstandstrikset faktisk er veien å gå.

Om du skal regulere deg ned fra 24V til 12V via en motstand i serie så må du kjenne strømtrekket i hele sløyfen- dvs- strømmen som skal trekkes av 12V'en må være konstant og kjent. Da kan man regne ut størrelsen på motstanden. Men om du skal trekke 10A av 12V' siden så må du også brenne 10A over motstanden... Uhyre ueffektiv og upraktisk metode da man som oftest ikke kjenner og har konstant strømtrekk... Da er det bedre å gå for regulatorer...

- MartinL

ser at langemannen kom meg i forkjøpet med et MYE mer kvalifisert innlegg. Men - om det er et robust apparat med stabilt strømforbruksom skal brukes kan vel en enkel motstand gjøre jobben. Eller er jeg helt på jordet?

j-

Ved lave og stabile strømtrekk gjøres slik ofte:) Som å koble en motstand i serie med en lysdiode for å få rett spenning til denne:) Men for all del- om det er en 12V panelovn så kan man jo bruke to av disse i serie- som blir samme prinsipp:)

- MartinL

Jeg har ingen! erfaring med disse dingsene og evaluering av hvilke merker som fungerer best vil jeg ikke gi meg ut på...

Men det som finnes av teknologi i dag vil styre deg i to retninger- den første og billigste varianten har en helt grei spenningsregulator innenbords som drar ned spenningen til ønsket nivå. Fordelen er at disse er billige og det finnes en bråte av de på markedet. Den andre teknologien er disse litt finere switch mode regulatorene. Disse er en tanke dyrere- men leverer fin stabil spenning og brenner mye mindre effekt i form av varme- noe som er viktig hvis kapasiteten er begrenset. Så hva du velger er opp til deg og hva du skal bruke den til.

Selv er jeg ikke spesielt skeptisk til å gå for den billige varianten hvis tilgang til strøm ikke er en hindring...

- MartinL

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...