Jump to content

mercedes om636 blåser ut kjølevæske

pettan

Recommended Posts

Velkommen til forumet

Legger du ved bilde at den tyske dingsen så er det nok mange som kan bistå med identifiseringen av motoren

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Den jeg har ser lik ut ja, men er eit annet innsug på min, og mariniseringen er ikke helt lik.

Innsuget på min peker oppover, i stedet for bakover.

Gassreguleringen er på innsuget, og ikke på pumpa,

er dette normalt på disse motorene?

Har eit problem med denne motoren, den blåser ut kjølevannet(ferskvann) på motoren når jeg har litt pådrag på den. Det kommer ut det lille røret ved radiatorlokket.. Motoren blir ikke unormalt varm, har sjekket tempmåleren, og denne er ok.

Kan dette være topp pakningen som er ødelagt?

OM636 har vakuumregulering av dieselpumpa derav spjeldet i innsuget.

Kan virke som du får forbrenningstrykk ut i kjølesystemet. Du kan eks. lage deg et adapter i glødepluggåpningen og kjøre trykkluft inn på en og en sylinder å se om det bobler i ekspansjonstanken. Muligens får du for lite trykk med 8bar, men verdt å prøve. De proffe nytter luft fra "dykkerflaske" og et trykk som ligger opptil max. forbrenningstrykk. Ta av vippestellet under testen slik at alle ventiler er lukket.

er det ikke ett stag fra gasssreguleringen din på innsuget og ned til pumpen da? sjekk\bytt radiatorlokk først. er det ekspansjonstank påkoblet det lille røret? husk at hvis du fyller kjøleren helt opp, vil der komme noe ut av hullet når frostvæsken blir utvidet\varm. kan og sjekke om det slutter å komme ut hullet når den har tynt ut endel. ( ikke for mye da ) men noen få dl kan det bli.

dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator.

Ved vakuumregulering er der ingen stag ned på pumpa, kun rør med mer eller mindre undertrykk alt etter turtall og spjeldåpning.

Hifo har et poeng. Sjekk det enkle først. Få testet lokket med en radiatorlokktester på et bilverksted (alt. prøve med nytt lokk) og ev. sett på en slange på overløpsstussen. Føre denne ned i bunnen på en passende dunk slik at væska kan suges til bake når motoren kjølles ned. Da kan du gjøre deg opp en mening om det er normal utviding av kjølevæska eller om du får forbrenningstrykk ut i kjølesystemet.

Tror det er lite sansynlig at det kun er kjøleveska som utvider seg, for den tømmer tanken for vann.

Men skal ta en sjekk på radiatorlokket og se om det er i orden.

om det er forbrenningstrykk som kommer inn i kjølesystemet, er det da sansynlig at det er topp pakning som er røket, eler kan det være selve toppen?

Redigert av pettan (see edit history)

Takker for forslag...

Tror jeg får prøve å sette trykk på sylindrene å se om det bobler i vannet..

Tror faktisk jeg har liggendes en adapter som kan passe i hullet til glødepluggen...

Fikk lagd en slik til en yanmar motor vi hadde tidligere,

for å skifte ventil tetninger uten å ta av toppen. Håper det er samme gjengene på den..

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...