pettan Startet 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2008 (redigert) Trenger hjelp til å finne ut hvilken Mercedes motor jeg har i båten min.. Lurer på om det er en om636, men er ikke sikker.. Det som står på blokka er: I første rute står det 17C54 I en annen står det 6380110801, under dette står det 103. En annen plass står det CRNI. Redigert 1.Oktober.2008 av pettan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Velkommen til forumet Legger du ved bilde at den tyske dingsen så er det nok mange som kan bistå med identifiseringen av motoren Redigert 1.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 OM636 er lett å gjenkjenne. Sjekk ut denne: http://west4x4.demonweb.co.uk/OM636/index.html Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Den jeg har ser lik ut ja, men er eit annet innsug på min, og mariniseringen er ikke helt lik. Innsuget på min peker oppover, i stedet for bakover. Gassreguleringen er på innsuget, og ikke på pumpa, er dette normalt på disse motorene? Har eit problem med denne motoren, den blåser ut kjølevannet(ferskvann) på motoren når jeg har litt pådrag på den. Det kommer ut det lille røret ved radiatorlokket.. Motoren blir ikke unormalt varm, har sjekket tempmåleren, og denne er ok. Kan dette være topp pakningen som er ødelagt? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 OM636 har vakuumregulering av dieselpumpa derav spjeldet i innsuget. Kan virke som du får forbrenningstrykk ut i kjølesystemet. Du kan eks. lage deg et adapter i glødepluggåpningen og kjøre trykkluft inn på en og en sylinder å se om det bobler i ekspansjonstanken. Muligens får du for lite trykk med 8bar, men verdt å prøve. De proffe nytter luft fra "dykkerflaske" og et trykk som ligger opptil max. forbrenningstrykk. Ta av vippestellet under testen slik at alle ventiler er lukket. Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 er det ikke ett stag fra gasssreguleringen din på innsuget og ned til pumpen da? sjekk\bytt radiatorlokk først. er det ekspansjonstank påkoblet det lille røret? husk at hvis du fyller kjøleren helt opp, vil der komme noe ut av hullet når frostvæsken blir utvidet\varm. kan og sjekke om det slutter å komme ut hullet når den har tynt ut endel. ( ikke for mye da ) men noen få dl kan det bli. Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Ved vakuumregulering er der ingen stag ned på pumpa, kun rør med mer eller mindre undertrykk alt etter turtall og spjeldåpning. Hifo har et poeng. Sjekk det enkle først. Få testet lokket med en radiatorlokktester på et bilverksted (alt. prøve med nytt lokk) og ev. sett på en slange på overløpsstussen. Føre denne ned i bunnen på en passende dunk slik at væska kan suges til bake når motoren kjølles ned. Da kan du gjøre deg opp en mening om det er normal utviding av kjølevæska eller om du får forbrenningstrykk ut i kjølesystemet. Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Tror det er lite sansynlig at det kun er kjøleveska som utvider seg, for den tømmer tanken for vann. Men skal ta en sjekk på radiatorlokket og se om det er i orden. om det er forbrenningstrykk som kommer inn i kjølesystemet, er det da sansynlig at det er topp pakning som er røket, eler kan det være selve toppen? Redigert 1.Oktober.2008 av pettan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Kan godt være toppen som er sprukket, spesielt om motoren har vært varmkjørt. Om du ikke ser sprekker visuelt må du trykkteste. Følger du med på Finn.no er der av og til delemotorer til salgs. Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Takker for forslag... Tror jeg får prøve å sette trykk på sylindrene å se om det bobler i vannet.. Tror faktisk jeg har liggendes en adapter som kan passe i hullet til glødepluggen... Fikk lagd en slik til en yanmar motor vi hadde tidligere, for å skifte ventil tetninger uten å ta av toppen. Håper det er samme gjengene på den.. Sitér dette innlegget Link to post
kiktor Svart 22.November.2008 Link til dette innlegget Svart 22.November.2008 Hei. Hadde samme problem med min forrige båt. Det satt tilsvarende motor i denne og den tømte anlegget for kjølevann på noll time. Årsaken var defekt toppakning. Eldre motorer dette men de ser ut til å vare evig. Sitér dette innlegget Link to post
kritrov Svart 26.November.2008 Link til dette innlegget Svart 26.November.2008 Hei. Jeg har selv hatt samme problem på en OM617 motor. Når den motoren ble var nok til at termostaten åpnet så blåste den allt ferskvannet fra ferskvannstanken ut gjennom eksosen og motoren stoppet dermed grunnet varmgang. Etter å ha skiftet toppakningen på motoren så forsvant dette problemet. Sitér dette innlegget Link to post
pettan Svart 26.Februar.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Februar.2009 fant ny motor på finn.no som ikke var marinisert.. har satt allt mariniseringa over nå, og fått allt på plass igjenn, fungerer utmerket... takker for alle forslag... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.