edo Startet 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2008 1: Bør anodene i motoren byttes på høsten eller våren?? 2: Jeg skal bytte frostvæske på motorene, kan jeg bruke den gamle frostvæsken som vintelagring på saltvanssiden?? Motorene er KAD43 Takk for svar Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 1) Om våren 2) OK hvis den ikke er utslitt. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 1) KAD43 har aktiv korrosjonsbeskyttelse, og har derfor ikke anoder. 2) Kontroller frysepunktet på den gamle frostvæsken først. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 (redigert) 1) Om våren Hulda, er det av stor viktighet at anodene skiftes på våren? Eller er det mer sånn at det egentlig ikke spille så stor rolle, men at våren er best? (Jeg tenker generelt, ikke denne motoren spesielt) Holder på med olje. og diselfilterskift før båt settes vekk for vinteren. Hadde tenkt å ta anodene i samme slengen, mens jeg var i gang liksom... Redigert 1.Oktober.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Blanco Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 1. Noen sier anodene skal byttes når de er 50 % spist opp, andre sier 70%. Tiden på året har sånn sett ingenting å si. 2. Poenget med frostvæske på saltvannsiden er a) å hindre frost, og b) å hindre rust. Derfor bør ikke gammel frostvæske benyttes. Den mister avhengig av type raskt sin rustbeskyttende evne. Den blå er ettårig, og den røde er treårig som en god regel. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
NilsPils Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 ....... Den blå er ettårig, og den røde er treårig som en god regel. Hvor har du det fra? Har aldri byttet frostvæske hvert år, hverken i båt eller bil. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Viktigheten ligger vesentlig i at man ikke skal bruke frostvæske (som inneholder antikorrosive midler) og anoder samtidig. Dette var noe jeg kunne en del teori om før, men det har gått i Den Store Boken. Generelt, uten å komme med dype utredninger, vil frostvæske og anoder kunne jobbe mot hverandre slik at anodene blir passivert. Når de til sommeren kommer i saltvann, vil de fremdeles opptre som passivert: Les ingen anode. Scenario 2: Muligheten kan være til stede for at frostvæske og anode bringer potesialet til et korrosivt nivå. Dvs. at det ruster inne i motoren, spesielt hvis det er forskjellige materialer til stede. Den gangen jeg hadde anoder, plukket jeg derfor anodene ut før jeg konserverte, og satte anodene inn igjen ved vårklargjøringen. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 1) KAD43 har aktiv korrosjonsbeskyttelse, og har derfor ikke anoder.2) Kontroller frysepunktet på den gamle frostvæsken først. Hva er aktiv korrosjonsbeskyttelse? Jeg har lest i manualen, kan ikke se noe om andoder der, så det er altså ingenting jeg trenger å tenke på med hensyn til koorosjonsbeskyttelse av motorer, bare anodene på dreva?? Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Blanco Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hvor har du det fra? Har aldri byttet frostvæske hvert år, hverken i båt eller bil. Ikke jeg heller, men det er anbefalt å skifte den røde hvert tredje år. Det oppfylte jeg på Yanmaren jeg hadde tidligere, siden Yanmar har det i vedlikeholdsprogrammet sitt. Turde ikke noe annet om jeg skulle opprettholde mine rettigheter overfor leverandøren. I bilen har jeg også rød. Sitér dette innlegget Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis) Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Aktiv korrosjonsbeskyttelse kan være at motoren (i dette tilfelle) blir bragt opp i et potensiale der korrosjon ikke er til stede. Det er den enkle forklaringen, korrosjon er i bunn og grunn en elektorkjemisk prosess. Du har en sort boks et eller annet sted som kontrollerer hvor høyt potensiale (volt) metallet i motoren ligger på i forhold til en kjent størrelse (ofte en sølvelektrode). Går potesialet for lavt, vil boksen låne det nådvendige antall elektroner fra batteriet og bringe potensialet til akseptabelt nivå. Så da blir det bare å kjøre frostvæskeblanding og forholde seg til instruksjonsboken. Nå blir disse båtmotorene mer og mer komplisert år for år. Vær sikker på at du gjør det riktig, slik at du ikke går på en smell. Jeg har en kompis som reparerer smeller hver eneste vår. Sitér dette innlegget Link to post
edo Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Aktiv korrosjonsbeskyttelse kan være at motoren (i dette tilfelle) blir bragt opp i et potensiale der korrosjon ikke er til stede. Det er den enkle forklaringen, korrosjon er i bunn og grunn en elektorkjemisk prosess. Du har en sort boks et eller annet sted som kontrollerer hvor høyt potensiale (volt) metallet i motoren ligger på i forhold til en kjent størrelse (ofte en sølvelektrode). Går potesialet for lavt, vil boksen låne det nådvendige antall elektroner fra batteriet og bringe potensialet til akseptabelt nivå. Takk for svar, men jeg har ett spørsmål til, du sier at det hentes strøm fra batteriet, betyr det da at man ikke må slå av strøm til motorene når båten ikke er i bruk, dersom det er tilfelle tror jeg at mange gjør dette feil. (inklusive meg) Sitér dette innlegget Sollux 24 AC Scand Baltic 29 Scand 360SE Link to post
Hulda Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det kan jeg ikke svare deg på. Svaret burde være å finne i instruksjonsboken, for spørsmålet ditt er høyest relevant. Det kan være slik at den katodiske beskyttelsen er koblet utenom hovedbryteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.