Jump to content

To spørsmål om vinterlagring

edo

Recommended Posts

1) Om våren

Hulda, er det av stor viktighet at anodene skiftes på våren? Eller er det mer sånn at det egentlig ikke spille så stor rolle, men at våren er best? (Jeg tenker generelt, ikke denne motoren spesielt)

Holder på med olje. og diselfilterskift før båt settes vekk for vinteren. Hadde tenkt å ta anodene i samme slengen, mens jeg var i gang liksom...

Redigert av Ronald (see edit history)

1. Noen sier anodene skal byttes når de er 50 % spist opp, andre sier 70%. Tiden på året har sånn sett ingenting å si.

2. Poenget med frostvæske på saltvannsiden er a) å hindre frost, og b) å hindre rust. Derfor bør ikke gammel frostvæske benyttes. Den mister avhengig av type raskt sin rustbeskyttende evne. Den blå er ettårig, og den røde er treårig som en god regel.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Viktigheten ligger vesentlig i at man ikke skal bruke frostvæske (som inneholder antikorrosive midler) og anoder samtidig. Dette var noe jeg kunne en del teori om før, men det har gått i Den Store Boken. Generelt, uten å komme med dype utredninger, vil frostvæske og anoder kunne jobbe mot hverandre slik at anodene blir passivert. Når de til sommeren kommer i saltvann, vil de fremdeles opptre som passivert: Les ingen anode. Scenario 2: Muligheten kan være til stede for at frostvæske og anode bringer potesialet til et korrosivt nivå. Dvs. at det ruster inne i motoren, spesielt hvis det er forskjellige materialer til stede. Den gangen jeg hadde anoder, plukket jeg derfor anodene ut før jeg konserverte, og satte anodene inn igjen ved vårklargjøringen.

1) KAD43 har aktiv korrosjonsbeskyttelse, og har derfor ikke anoder.

2) Kontroller frysepunktet på den gamle frostvæsken først.

Hva er aktiv korrosjonsbeskyttelse?

Jeg har lest i manualen, kan ikke se noe om andoder der, så det er altså ingenting jeg trenger å tenke på med hensyn til koorosjonsbeskyttelse av motorer, bare anodene på dreva??

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Hvor har du det fra? Har aldri byttet frostvæske hvert år, hverken i båt eller bil.

Ikke jeg heller, men det er anbefalt å skifte den røde hvert tredje år. Det oppfylte jeg på Yanmaren jeg hadde tidligere, siden Yanmar har det i vedlikeholdsprogrammet sitt. Turde ikke noe annet om jeg skulle opprettholde mine rettigheter overfor leverandøren. I bilen har jeg også rød.

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Aktiv korrosjonsbeskyttelse kan være at motoren (i dette tilfelle) blir bragt opp i et potensiale der korrosjon ikke er til stede. Det er den enkle forklaringen, korrosjon er i bunn og grunn en elektorkjemisk prosess. Du har en sort boks et eller annet sted som kontrollerer hvor høyt potensiale (volt) metallet i motoren ligger på i forhold til en kjent størrelse (ofte en sølvelektrode). Går potesialet for lavt, vil boksen låne det nådvendige antall elektroner fra batteriet og bringe potensialet til akseptabelt nivå.

Så da blir det bare å kjøre frostvæskeblanding og forholde seg til instruksjonsboken.

Nå blir disse båtmotorene mer og mer komplisert år for år. Vær sikker på at du gjør det riktig, slik at du ikke går på en smell. Jeg har en kompis som reparerer smeller hver eneste vår.

Aktiv korrosjonsbeskyttelse kan være at motoren (i dette tilfelle) blir bragt opp i et potensiale der korrosjon ikke er til stede. Det er den enkle forklaringen, korrosjon er i bunn og grunn en elektorkjemisk prosess. Du har en sort boks et eller annet sted som kontrollerer hvor høyt potensiale (volt) metallet i motoren ligger på i forhold til en kjent størrelse (ofte en sølvelektrode). Går potesialet for lavt, vil boksen låne det nådvendige antall elektroner fra batteriet og bringe potensialet til akseptabelt nivå.

Takk for svar, men jeg har ett spørsmål til, du sier at det hentes strøm fra batteriet, betyr det da at man ikke må slå av strøm til motorene når båten ikke er i bruk, dersom det er tilfelle tror jeg at mange gjør dette feil. (inklusive meg)

Sollux 24 AC

Scand Baltic 29

Scand 360SE

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...