Jump to content

Joller som var "inn" for 18 år siden...


Bjerknez

Recommended Posts

Jeg sitter og mimrer litt om tidene da jeg var veldig mye på sjøen sammens med min foreldre som hadde en 26 fots tresnekke.

Alderen min den gang var vel 10 til 17 år...

 

Foreldrene mine samt noen naboer og bekjente dro ut stort sett hver helg å la seg side om side i Fredagshølet. De andre hadde også barn på min alder og en slepejolle bak båten. Vi ungene kjørte mye rundt med jollene våre til tankene var tomme, for så og syte til seg mer penger til bensin når tankene ble tomme. På kvelden så grillet vi, mens forleldre tok seg noen øl på fjellet mens en bekjent dro frem trekkspillet.

 

Dette er kanskje den flotteste tiden, samt det jeg har best minner fra ved min barndom.

 

MEN... så til selve saken:

 

De fleste jollene den gangen var av merket GH/VX/With/Dromedille, samt noen hjemmestøpte varianter av nevnte med 9,9 HK'ere. De "kuleste" hadde en 15HK'er på hekken.

Selv hadde jeg en GH 10 med 9,9 HK'er Yamaha 1979mod. (som den gang ikke var så fryktelig gammel)

 

En kammerat av meg hadde en båt som het VX 11.... som var ganske lik GH'en. With-jollene var også 10 fot lange.

 

Men er det slik i dag også... eller har man jevnt over større båter med større motorer?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Okay...

 

Men lages ikke GH 10 foterene lenger?

Eller With 10 fot?

 

Kan ikke finne noen hjemmeside eller noen som reklamerer for disse nemmelig....

 

Er forresten VX ett båtmerke, eller er det en såkalt hjemmestøpt båt med påsydd navn?

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Takker!

 

Ikke direkte mange av disse båtene lenger nei... var jo riktig så populære for noen år tilbake disse båtene.

 

Jeg ser jo at GH og With har kommet med nyeere båter siden den gang og de fleste er større båter, som jo har en helt annen kundegruppe enn de mindre jollene.

 

GH V20 er jo en stilig båt, men har hørt noen si at den er ganske ustødig å bevege seg rundt i. Men det er jo en annen historie...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

GH og With er klassikere. Selv freste jeg rundt i en hvit og gul og kul Hawk 330 m/15 hk Yamaha. Rigtignok ble den ikke slept etter noe moderfartøy, men flittig brukt i hjemmeområdene. En morsom tid! VX-båtene husker jeg ikke..eller kanskje...Var det noe rødt i logoen til VX?

Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser

 

Sertifikat: D4 - ROC

Link to post
Share on other sites

Der har vi båten vetu :)

 

Mange som kjørte rundt i disse nåe jeg var mindre ja.... hehe

 

Kan vel egentlig ikke skjønne hvorfor... dem er jo ikke spesielt "kule" liksom...

Men det viktigste er kanskje at dem er lette... slik at høyere toppfart dro kjøpere?

 

Ikke vet jeg...

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Har ikke eid en VX jolle selv, men har en kammerat som hadde en VX-jolle.

Mulig denne var hjemmestøpt (uten at jeg vet det) men jeg mener den var ganske så identisk med utseendet til den gamle gule GH10-jolla ja.

 

Litt spissere i baugen hadde jeg for meg at den var. Tror liksom den så litt "sportsligere" ut på en måte.

 

Min heeelt første båt var derimot en 10 fot Blinken, som jeg hørte mange sa var den "gamle" GH-jolla... noen som vet?

 

EDIT:

Hey!! Fant en "Blinken"-jolle på finn.no, men denne er 12 fot da.... ellers er den lik den jeg hadde...

48_-1665671119.jpg

Redigert av Bjerknez (see edit history)

BÅT: 2008 Askeladden 535 Bowrider - Mercury Optimax 115HK. Ballistic stålpropell - Navmann 6500

Link to post
Share on other sites

Hei kan å huske tilbake på denne tiden, å her på sørlandet gikk det mye i dem samme båtene, selv hadde jeg terjesen jolle, først med 5 hk, å det plana den greit med, fikk så 9,9 hk å gikk da som et skudd etter det ble det GH 11 delux med 25 merc som var den siste jolla jeg hadde, etter det ble snekka til diverse besteforeldre festbaljer. Men det var så absolutt en god tid denne jolle tiden.

Junior er blitt 5 nå så blir vel jolle på han til sommeren igjen.

Tidligere GABBA 2

Link to post
Share on other sites

Her i Blindleia er trenden at de gamle 10 & 12' With'ene byttes ut med gamle 14' Muslinger som utstyres med 70-100 hk'er. Vanvittig! Et halvt propellplad i vannet og hele båten svever avgårde på en vinglende luftpute med nesen til værs og uten sikt. Men sikkert vanvittig morro også - når man er 16-18 år. Hvor er foreldrene?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

jeg kjøpte først en 8 fot gumibåt med 5hk motor til mine barn .Men så en dag så jeg barna min holdt på og tipe rund. da kjøpte jeg en gh 10 som jeg fortsat har er vildig fornøyd med den .så leng de ikke sjøer noe særlig .dem tar ikke sjø noe bra da bør man ha på regndres :sailing:

Link to post
Share on other sites

Har ikke eid en VX jolle selv, men har en kammerat som hadde en VX-jolle.

Mulig denne var hjemmestøpt (uten at jeg vet det) men jeg mener den var ganske så identisk med utseendet til den gamle gule GH10-jolla ja.

 

Litt spissere i baugen hadde jeg for meg at den var. Tror liksom den så litt "sportsligere" ut på en måte.

Aah takker:) Så vx er sånn ca som 10fot gh? Like flatbunnet også?

 

Lurte en gang på en vx-jolle.. Er det noen her som har testa en mot feks gh 11? Er greit å ikke måtte trenge rullestol på vei hjem fra båthavna :smiley:

Redigert av Golito (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mange av disse jolletypene som trådstarter beskriver er jo i full drift enda. Flere har fått nye motorer og noen har pusset opp båtene. Det nye som har skjedd på jollefronten de senere år er at gummibåtene har kommet for for fullt. Mange av disse gamle jollene er klasikere som i mine øyne aldri går ut på dato selv om det er tuppeware og ikke tre.

Redigert av Hansi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en KMV 320 Dromdille (With) i begynnelsen av tenårene. Hadde en Yamaha 9,9 med bladventiler og gasser fra 15 hk og båten gikk greit med det. Fordelen med Dromedillen var at gikk litt fortere enn f.eks GH11 da den var mer lettdrevet pga. lavere vekt og veldig flatbunnet. Når det kom litt bølger var derimot dromedillen sjaneløs pga at den slo noe aldeles for j****. En annen ulempe med dromedillen er at den er ganske ustødig (i forhold til GH11) samt at den rette baugen gjorde at man ble veldig fort våt.

 

Etter et par år med dromedillen byttet jeg til en rød og hvit Hurricane 370 med Yamaha 30 hk 3syl med Autolube og el. start :cool: Det var båten sin, det. Tror aldri jeg har vært så glad i en båt noen gang. Var ute å kjørte omtrent hver eneste dag fra tidlig April til Oktober, så det gikk mye bensinpenger for en fjortis.

 

Eneste skåret i gleden var at jeg ikke helt hadde fyllt 16 ennå, og herrene i politibåten på den tiden - Mr. Skrukklien og Hr. Andreassen visste etterhvert godt hvem jeg var... :nono: Ålreite karer egentlig da de med et smil om munnen sa jeg slapp med en advarsel denne gangen om jeg lovet å kjøre rett hjem - opptil flere ganger... :lol:

Fant ved en anledning ut at båten min gikk hakket fortere enn Politibåten i Asker og Bærum på tiden, en Draco 24 fot som etter ryktene gjorde litt over 40 knop med 2x205 hk mercruiser :rolleyes:

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...