Jump to content

EUs navigasjonssatellitter snart i drift, må vi ha nye plottere?

Bonus

Recommended Posts

Jeg erindrer langt der bak noe om dette

Det er det såkalte IALA systemet for DGPS.

Enkelt virker det slik at på Færder sitter det en GPS mottakerstasjon. Den vet, i henhold til almanakken, nøyaktig hva avstanden, rangen, til hver enkelt satelitt skal være til enhver tid. Den mottar alle satelitter over 8 grader elevasjon, beregner feil i range, og sender dette ut overlagret RACON signalet på 310.5 kHz. Den må sende disse range feilene istedet for xy korreksjon, fordi det ikke er sikkert at brukeren bruker samme konstellasjon for å beregne fix.

Ulempen med dette enkle systemet er at det er tregt. Korrigeringene har typisk en alder på 8-12 sekunder.

Når man beveger seg vekk fra en slik stasjon, vil korreksjonene bli dårligere fordi det er en annen konstellasjon satelitter som er synlig. Så når jeg kommer på høyde med Lysekil, hopper mottageren over på Skagen.

Mottageren min har ei langbølgeantenne bygd sammen med GPS antenna. Mottageren gjør selv korreksjonene uten eksternt utstyr dersom korreksjoner fra DGPS er valgt.

Det er ikke så mange mottagere på markedet som gjør dette. I og med at USA fikk WAAS, forsvant denne muligheten på GPS mottagere til fritidsbruk. Furuno GP37 har DGPS innebygget. Der kan man velge WAAS/EGNOS eller DGPS fra en meny. GP32 krever ekstern mottager.

DGPS systemet er nesten globalt, og bygges stadig ut. Det er vel bare Vestafrika hvor det mangler fullstendig.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...