NSB Startet 19.April.2004 Link til dette innlegget Startet 19.April.2004 Jeg ser at de har fått inn en ny type batterier på Biltema. De er vedlikeholdsfrie, ventilregulerte. Og kan snus på hodet om du vil. Det største er 135Ah, og de tåler dype utladninger veldig godt. Dette må vel være det PERFEKTE til båt. Sitér dette innlegget Link to post
rabben Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Hei NSB Dette er samme type batterier som vi benytter i alarmanlegg og UPS. De er beregnet for stå med ladning konstant, for så å gi backup ved ett eventuelt strømbrudd. De er som regel av en 3 - 5 års kvalitet, noe som innebærerer at vi bytter dem hvert tredje år i alarmanlegg. (har sett dem oppmot 8-9 år gamle, men da irrer de godt rundt polene) Min erfaring (ikke med Biltema, men med andre annerkjente merker - ikke ment som negativ ovenfor Biltema), er at de ikke tåler dyputladninger i det hele tatt, har strømmen vært borte lenge, borti mot ett døgn, får vi ikke batteriet til å ta ladning igjen. Ett mye bedre alternativ i båt er Concorde, det koster jo noen kroner men har alle egenskapene du nevner + kjempelang levetid. Rabben Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Det står vel litt om det her: https://baatplassen.no/i/YaBB.php?board=...8976054;start=6 Men det er vel ikke noen som har fått testa disse skikkelig enda. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat Hei NSB Dette er samme type batterier som vi benytter i alarmanlegg og UPS. De er beregnet for stå med ladning konstant, for så å gi backup ved ett eventuelt strømbrudd. De er som regel av en 3 - 5 års kvalitet, noe som innebærerer at vi bytter dem hvert tredje år i alarmanlegg. (har sett dem oppmot 8-9 år gamle, men da irrer de godt rundt polene) Min erfaring (ikke med Biltema, men med andre annerkjente merker - ikke ment som negativ ovenfor Biltema), er at de ikke tåler dyputladninger i det hele tatt, har strømmen vært borte lenge, borti mot ett døgn, får vi ikke batteriet til å ta ladning igjen. Ett mye bedre alternativ i båt er Concorde, det koster jo noen kroner men har alle egenskapene du nevner + kjempelang levetid. Rabben Rabben du skriver, irrer rundt polene, er dette et tegn på dårligt batteri? det ene/av to forbruksbatteriet mitt irrer rundt plus polen, og samme hvor mange ganger jeg gjør dette rent , så går det bare -- si 14 dager . så har du fått irr tilbake. Noen som vet noe om dette. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat samme hvor mange ganger jeg gjør dette rent , så går det bare -- si 14 dager . så har du fått irr tilbake.Noen som vet noe om dette.Ja, - sett inn batteripolene og skoene med vannfast fett så er problemet borte. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat Ja, - sett inn batteripolene og skoene med vannfast fett så er problemet borte. Lars H. Ja, OK, men betyr det at batteriet er veldig dårligt ? Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Lars H. Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat Ja, OK, men betyr det at batteriet er veldig dårligt ?Nei, - med litt fuktighet og en anelse syre får du "grønn guffe" uansett. Selv splitter nye batterier er utsatt. (så at det skulle være et tegn på at det er noe galt med batteriene, Sønnak, Biltema eller . . som "Rabben" antyder, er jeg sterkt uenig i, det viser heller dårlig feil vedlikehold) Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lars H. Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat . . .så det kan være at kondens/fuktighet kommer ned langs med denne kabel og renner av på pol, som gjør det hele. Og den er veldig nær ett av påfyllingshuldene til en celle, - syredamp! Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Careka Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat Og den er veldig nær ett av påfyllingshuldene til en celle, - syredamp! Lars H. Yes you got it. Så svaret er og blir "masse fett" Takker & Bukker. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Akira Maru Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Yes syrefritt fett, vaselin, billig og lett tilgjengelig på nærmeste apotek! Om du gidder, smør inn ALLE kontaktpunkter også, da uteblir irring! Sitér dette innlegget 2004 Yanmar 4JH3 72HK Turbo Link to post
OT-flyktning Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Vaselinen på apotek er svjv IKKE syrefritt - jeg bruker den allikevel (eller 'Polfett' fra Bosch) Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sorry, har aldri sett noen tuber, bare den gule runde - OG JEG HAR SPURT ETTER SYREFRI! Noen som kan spesifisere NØYAKTIG hva jeg skal spørre etter? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Dette har jeg lurt på, hvorfor bør fettet være "syre-fritt"? Vanlig grease inneholder vel ingen korrosive ingredisenser? Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Det er mye mulig de har både syrefri og syreholdig vaselin på apoteket, men vanlig vaselin er syreholdig. Ikke det at jeg tror det spiller så stor rolle hva du smører på. Selv bruker jeg silikon grease. Sitér dette innlegget Link to post
rattatta Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Sitat Sorry, har aldri sett noen tuber, bare den gule runde - OG JEG HAR SPURT ETTER SYREFRI! Noen som kan spesifisere NØYAKTIG hva jeg skal spørre etter? Spør etter hvit vaselin. Rattatta Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Hei. Har sett litt på TV, men er tilbake en kort tur. Selvfølgelig var det syrefri vaselin jeg mente. Før fantes det i anonyme blanke bokser på apoteket. Vet ikke om det finnes lenger. Og det betyr ikke noe heller. Selv bruker jeg det jeg har, gul kløvervaselin, vannfast(!) fett, vanlig grease . . . I mitt batterirom holder det også med en sprut CRC en gang imellom. Det meste duger faktisk. Men i teorien: fett uten syre! Og det hjelper å holde hele toppen på batteriet ren og tørr. Tørker over med en fuktig klut (vann) og tørker over med en tørr klut. Da slipper en også krypstrømmer mellom pluss og minuspolen som over tid tapper ned batteriet. Lars H. snart Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Lotus Svart 19.April.2004 Link til dette innlegget Svart 19.April.2004 Tror vaselin virker ved at den forsegler blypolen. Blyet er mer eller mindre porøst, men fettet forsegler og hindrer syredamp. Derfor virker det. Noen som vet om det stemmer? Tror at all vaselin nå er syrefri. Også den gule. Men hvorfor syrefri? Kanskje for ikke å tære på polskoene?? Ikke vet jeg. Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 20.April.2004 Link til dette innlegget Svart 20.April.2004 Den hvite vaselinen fås kjøpt, jeg har en tube selv.(vaselinen er tykk og seig, og nesten gjennomsiktig- tuba er også hvit på utsiden.) Den er nesten på størrelse med Majones tuba.. Så da skulle det være avklart. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
rabben Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Hei Har vært og jobbet litt, så kaster meg innpå igjen sent i tråden Lars H skriver: Nei, - med litt fuktighet og en anelse syre får du "grønn guffe" uansett. Selv splitter nye batterier er utsatt. (så at det skulle være et tegn på at det er noe galt med batteriene, Sønnak, Biltema eller . . som "Rabben" antyder, er jeg sterkt uenig i, det viser heller dårlig feil vedlikehold) Lars H. Den erfaringen jeg har med batterier stammer fra alarmanlegg, her er det lite fuktighet å snakke om, men det kan jo være som fremkommer senere i tråden at kan det kan være syredamp (men disse batteriene har ikke påfyllingshull). Og dette fremkommer i alarmanlegg kun når batteriet begynner å bli rundt 4-5 år. Kanskje at batteriet begynner å veske litt rundt polene etter denne tiden, som forøvrig er etter anbefalt bytte tid fra batterileverandøren vår. Det er utifra dette jeg mener at batteriene fra Biltema ikke er egnet for båt bruk, hvis du ikke er glad i å bytte batteri da Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 Sitat Og dette fremkommer i alarmanlegg kun når batteriet begynner å bli rundt 4-5 år. Kanskje at batteriet begynner å veske litt rundt polene etter denne tiden, som forøvrig er etter anbefalt bytte tid fra batterileverandøren vår. Det er utifra dette jeg mener at batteriene fra Biltema ikke er egnet for båt bruk, hvis du ikke er glad i å bytte batteri da Hei. Uten å vite mer om disse batteriene enn det som er fremkommet her, er det litt vanskelig å uttale seg og kvalitet. Men dersom anbefalt levetid ikke er mer enn 4-5 år, ville ikke jeg kjøpt slike batterier. Jeg (og lommeboken min) er ikke glad i å bytte batterier til stadighet. Med bra stell og fornuftig bruk, må en minst kunne plusse på 50% levetid. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
balugo Svart 21.April.2004 Link til dette innlegget Svart 21.April.2004 STATOIL har 1 kg bokser (skulle holde et båtliv) med syrefri vaselin. Er beregnet for industrien, men antar at seriøse bensinstasjoner bestiller hvis en kunde etterspør dette. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Syrefritt fett - vaselin. Naboen min fortalte meg i går at all vaselin var syrefri. Til forskjell fra vanlig fett var vaselin laget av vegetabilsk fett og inneholdt derfor ikke syre eller svovel eller annet som lagde det surt. Vaselin var pr. definisjon syrefritt fett. Det lå i ordet. Hvit vaselin var "baby"-vaselin. Ikke mindre syrefritt enn den gule. Om det stemmer? Det virker jo fornuftig.... Lotus Sitér dette innlegget Link to post
fredriksen Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Sitat Til forskjell fra vanlig fett var vaselin laget av vegetabilsk fett og inneholdt derfor ikke syre eller svovel eller annet som lagde det surt. Vaselin var pr. definisjon syrefritt fett. LotusSynes å huske fra barnelærdommen min (teknisk retning..) at vaselin først ble "oppdaget" som et problem ved "piping" av olje. Det dannet seg vaselin ved alle skjøter etc hvor olja kom i kontakt med litt oksygen (lufta). Over tid samlet det seg opp en såpass stor mengde at dette skapte problemer for oljeflyten i røret. (Det hører med til historen at en ingeniør begynte å bruke dette "ikke-hasknende-fettet" og fikk etterhvert solgt det til andre. Da ble navnet vaselin patentert.)Dersom dette er rett, så har jeg ikke spesielt stor tro på at denne første type vaselin var syrefri. Når man så begynte å lage vaselin av vegtabilsk fett, fikk man syrefritt vaselin. Derfor den "gamle" lærdommen om å benytte SYREFRI vaselin på batteripolene. Det kan se ut som om man nå kun får kjøpt den vegetabilse varianten, altså kun syrefri versjon?? -fredriksen, som brukte vaselin i håret!! Garantert irrfritt!! :smash: Sitér dette innlegget Link to post
Skin Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Jeg er ganske så sikker på at vaselinen i de gule boksen er framstilt av mineralolje. Sitér dette innlegget Link to post
Lotus Svart 22.April.2004 Link til dette innlegget Svart 22.April.2004 Sitat Jeg er ganske så sikker på at vaselinen i de gule boksen er framstilt av mineralolje.Det er den garantert ikke. Man bruker ikke et mineraloljeprodukt i salver som man smører på huden. Mineralolje og hudkontakt hører ikke sammen. Eller kanskje det er mineralolje likevel? Garantert? En titt på denne linken avklarer det meste. http://www.shenet.se/ravaror/vaselin.html Lotus Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.