torehol Startet 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2008 Hei Prøver med et nytt spørsmål da tidligere har gitt gode svar. Har en 29 fots seilbåt (shipman 28) samt ei fin sandstrand og forskjell på flo og fjære på>1,5 meter. Er der noen som har erfaring med å sette en seilbåt i fjæra, og la den legge seg på siden mens sjøen faller.? Bortsett fra å passe på motorolje mm. Båten legger seg vel ca 60 grader. Mvh Tore Holmen Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Hei Eg har gjort dette minst fira ganger med vår båt, men det er ein katamaran. Eg har sett mange bilete av einskrogsbåtar som har gjort du spør om. Det beste er om du finn ein kai du kan surra båten godt innåt. Ask Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Eventyrlig seilas guttene ble overrasket av for total mangel på vann inne i ei bukt. De skrapte båten under og lot den vippe den andre veien på neste lavvann for å få gjordt den samme jobben på motsatt side av båten. Dette var en 34 fots båt. Sitér dette innlegget Link to post
Jawik Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Enkleste sak i verden bare en passer på hva som ligger under sanden. Du kan jo også lage deg noen 4x4' støtter og tverrplank (dersom dette er mulig over dekk) og da slipper du å gjøre operasjonen to ganger. Pass deg for marebakkene slik at du ikke glir ut. Som Ask nevner er nok dette best langs en kai, men der er som oftest også det dypeste vannnivå. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
trikkern Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Spørs vel hva slags kjøl du har, og om den tåler båtens vekt. Ellers er jo dette en gammel metode brukt av seilbåter. Men disse hadde jo ikke så dype kjøler som lystbåtene i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Roy Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Har gjort det flere ganger, brukte store blåser mot berget og lange tau for og akter til trær eller andre ting for å holde båten inntil. I England er jo dette helt vanlig i havner, båtene lener seg inntil kaien, tørrsatt. Sitér dette innlegget Link to post
oddgeir Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Det blir vel omtrent slik. Høyvann Lavvann Sitér dette innlegget "hvis vannlinje er det viktigste.... kjøp en tømmerstokk" (Lano2) Link to post
torehol Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Hei Tenker jeg må presisere litt. Hadde tanker om å la båten legge seg over på siden, for på den måten å få ta en side av gangen. Lurer på hvor høyt opp på siden (dekket) vannet kommer, om mulig, fare for fylling i cocpit? Har noen prøvd dette med en (moderne?) seilbåt ? mvh Sitér dette innlegget Link to post
arkmarin Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Jeg vet at noen gjorde dette ved et uhell, og båten fyltes med vann, da den ikke hadde nok oppdrift idet vannet steg. Om det går bra er om båten begynner å flyte før vannet kommer inn i de skrogåpninger som ligger lavest. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post
Jawik Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Kan du ikke forhindre at båten legger seg helt over med rekka ned i sanden. Bruk noen luftputer eller noen av disse sekkene som Fomle brukte til å heve sin "???". Eller bildekk, paller stablet mens fjæra kryper nedover. Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post
Xtian Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Spørs vel hva slags kjøl du har, og om den tåler båtens vekt. Nå skal vel kjølen minst tåle momentet når båten legger seg ned 90 grader uten at den knekker av, så da bør den vel også tåle at båten ligger på siden med god margin? Jeg vet at noen gjorde dette ved et uhell, og båten fyltes med vann, da den ikke hadde nok oppdrift idet vannet steg. Om det går bra er om båten begynner å flyte før vannet kommer inn i de skrogåpninger som ligger lavest. Jeg innbiller meg at mange seilbåter er designet nettopp med tanke på at vannet ikke skal nå opp til noen av lukene når den ligger helt på siden. Dette for at de skal tåle å slås helt ned i en eventuell broach uten å synke. Er båten ment å være havgående, og du tømmer båten for mest mulig rask, mener jeg dette ikke skulle være noe problem. Mulig du bør være litt ekstra påpasselig med luker til stuverom i cockpit. Christian 8-) Sitér dette innlegget Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt. Link to post
Allan E Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Moderne båter tåler også litt. CB66 Redigert 2.Oktober.2008 av Gladiator (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.