Jump to content

Seilbåt "slipsetting i fjæra"

torehol

Recommended Posts

Hei

Prøver med et nytt spørsmål da tidligere har gitt gode svar.

Har en 29 fots seilbåt (shipman 28) samt ei fin sandstrand og forskjell på flo og fjære på>1,5 meter.

Er der noen som har erfaring med å sette en seilbåt i fjæra, og la den legge seg på siden mens sjøen faller.?

Bortsett fra å passe på motorolje mm. Båten legger seg vel ca 60 grader. :sailing:

Mvh Tore Holmen

Enkleste sak i verden bare en passer på hva som ligger under sanden. Du kan jo også lage deg noen 4x4' støtter og tverrplank (dersom dette er mulig over dekk) og da slipper du å gjøre operasjonen to ganger. Pass deg for marebakkene slik at du ikke glir ut. Som Ask nevner er nok dette best langs en kai, men der er som oftest også det dypeste vannnivå.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Spørs vel hva slags kjøl du har, og om den tåler båtens vekt.

Nå skal vel kjølen minst tåle momentet når båten legger seg ned 90 grader uten at den knekker av, så da bør den vel også tåle at båten ligger på siden med god margin?

Jeg vet at noen gjorde dette ved et uhell, og båten fyltes med vann, da den ikke hadde nok oppdrift idet vannet steg. Om det går bra er om båten begynner å flyte før vannet kommer inn i de skrogåpninger som ligger lavest.

Jeg innbiller meg at mange seilbåter er designet nettopp med tanke på at vannet ikke skal nå opp til noen av lukene når den ligger helt på siden. Dette for at de skal tåle å slås helt ned i en eventuell broach uten å synke. Er båten ment å være havgående, og du tømmer båten for mest mulig rask, mener jeg dette ikke skulle være noe problem. Mulig du bør være litt ekstra påpasselig med luker til stuverom i cockpit.

Christian 8-)

Ve den som er ute på havet i slikt et vær -- uten båt.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...