Ulv I Startet 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 1.Oktober.2008 Hei, I dag gikk båten på land, dvs til krybba si for vinteren.. Magefølelsen sa at bukkene var sikkert ok, men bare måtte ha noen ekstra støtter her og der.. :) Nå bør den stå greit i vinter ;) Nå skal det vaskes, skrubbes og gjøres rent og pent.. så pakkes inn. Da er det bare å vente på påsken skal komme slik at klargjøringen for neste sessong kan begynne :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Er det lurt å ha opplagspunkter på overgangen mellom skrogbunn og akterspeil helt til SB og BB? Det benyttes i Sonskilen båthavn. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Er det lurt å ha opplagspunkter på overgangen mellom skrogbunn og akterspeil helt til SB og BB? Det benyttes i Sonskilen båthavn. Tenker du på de klossene jeg har helt bakerst under drevet der? De ble plassert der da klossen i midten på støttebukken sank godt sammen når den ble stående litt.. sikkert våt treverk. Klossen ble plassert etter at båten ble satt på plass.. så den hviler ikke av full tyngde der, bare en ekstra støtte.. Burde jeg ta den bort, eller flytte den nærmere klossen i bukken kanskje? Glad for tips og forslag her.. :) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
baatsman Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Prøv å få tak i noen isoporklosser, 3 stk. En skjærer du hakk til baugen, de 2 andre skråskjærer du og setter lengre bak. Klossene har større anleggsflate både mot båt/jord Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
scania Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 det der så ikke trygt ut.ville hvertfall sikra bukkene i lengderetning på båten,men nå pleier jeg og overdrive også da sier dem som kjenner meg Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Jeg skal etter hvert legge ut bilder som viser opplagsrutinene i Sonskilen. Sterke punkter i skroget er ved hjørnene akterut, dvs der hvor det er overgang mellom kjøl - akterspeil - sidevange både SB og BB. Her er ofte støpen svært tykk og godt egnet som opplagspunkt. Kjølen bør ha opplagsposisjon minst en eller to steder. Lette båter: i forkant av motor. Tunge båter: i forkant og i bakkant av motor. Vår båt veier nå 13 tonn. Vi har fire opplagspunkter: 1) SB side overgang hjørne bunn - sidevang - akterspeil 2) BB side overgang hjørne bunn - sidevang - akterspeil 3) Under kjølen i bakkant av motorene 4) Under kjølen i forkant av motorene Dette er jeg bekvem med ved å teste dører og luker ombord. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 det der så ikke trygt ut.ville hvertfall sikra bukkene i lengderetning på båten,men nå pleier jeg og overdrive også da sier dem som kjenner meg Båten står i disse bukkene: Skulle jeg tatt noen diagonalt fra toppen av bakre bukk frem til nedre del av fremre brukk, og visa versa? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Brynjar Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det der holder i massevis Ulven. Så lenge de pallene ligger godt er du trygg. Sitér dette innlegget . . bmhe Link to post
Rolf Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Skulle jeg tatt noen diagonalt fra toppen av bakre bukk frem til nedre del av fremre brukk, og visa versa? Ja absolutt, og det så snart som mulig Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
scania Svart 1.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 da hadde jeg sovi bedre ivertfall.ikke tar det lag tid heller Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2008 Det der holder i massevis Ulven. Så lenge de pallene ligger godt er du trygg. Nederst ligger det paller opp-ned, med toppen ned mot underlaget, best bæring i dette.. deretter er det satt paller oppå dette igjen. Dessverre er grunnen litt skrå der, så jeg har måtte bygge opp med flere paller ytterst, men før båten ble satt på, så stod dette i vater :) Etter at båten hadde stått der litt så hadde pallene satt seg, deretter ble det brukt endel materialer for å hjelpe å støtte opp bukkene. Båten står nok bra nok der, men liker å være litt ekstra sikker :) Ja absolutt, og det så snart som mulig Svipper innom etter jobben i morgen å setter på noen diagonaler.. just in case.. hehe.. da hadde jeg sovi bedre ivertfall.ikke tar det lag tid heller Jeg liker å sove godt, vil gjøre det også når vinterstormene setter inn.. hehe.. Det kan komme endel vind oppover dalen der den står, så jeg vil ha det litt ekstra sikkert.. hehe.. Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) Jeg har fått på noen flere diagonale støtter, på begge sider. Dette bør holde i vinter.. Eneste som kan gi etter nå må være grunnen den står på, og håper virkelig ikke det skjer. Neste nå blir puslespillet av dekkstativ.. hehe.. :) btw, hvis noen er oppvakte, så ser du kanskje at nå har båten plutselig en vhf antenne på.. hehe.. jeg fikk montert den i løpet av helgen, samt strekt kabler og inn med radioen osv.. Det finner du flere bilder av HER! :) Redigert 5.Oktober.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
jo_no Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Eneste jeg legger merke til som jeg undret meg over: Noen spesiell grunn til at du ikke setter bukkene på midten av pallene? På siste bildet ser det ut som om det fremste pallesettet har seget i bakkant. Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Det har med at når jeg satte dem midt på pallene, så ble avstanden mellom dem for store.. og mens lastebilen stod der, var det ikke tid til å flytte på 18 paller. De underste pallene ligger på hode slik at de har flest planker ned mot grunnen, deretter er det lagt paller oppå disse igjen, og dette stod i vater før båten kom. Den satte seg litt i bakant der som du ser ja, men den går ikke lengre ned, den er på fast grunn under der.. Neste år vil dette være merket bedre, og bli plassert midt på pallen. En erfaring rikere i hverfall. Redigert 6.Oktober.2008 av Ulven (see edit history) Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Ulv I Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Sånn, da er alt klart for vinteren.. godt innpakket :) btw.. for å holde unna fukt og slikt i vinter, er det best med en oljeovn, eller vifteovn på svak varme? Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
Bergen Svart 12.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Juli-06 - 14 fot Theri 405 m/30hk August-07 - 21 fot Nor-Dan 610 Quatro September-08 - 29 fot Schaefer Phantom 290 "Det blir spennende å se hvilken båt du skal kjøpe i oktober-09" Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 12.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2008 Først var det 7 fot syken, deretter 8 fot syken.. må bli 9 fot syken da.. lol Neida, vi har nok funnet båten vår for en stund nå.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
jo_no Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Sånn, da er alt klart for vinteren.. godt innpakket :) btw.. for å holde unna fukt og slikt i vinter, er det best med en oljeovn, eller vifteovn på svak varme? Selv har jeg ikke varme i båten under opplag MEN: Dobbel presenning og god lufting. Har fendere på hver side mellom presenning og fenderlist. Synes dette virker bedre enn 'gjennomtrekk-prinsippet. (Selvsagt er det god lufting foran og bak mellom presenningstativ og skrog) Redigert 13.Oktober.2008 av jo_no (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TideRace Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Det er flere tråder om varme i båten under opplag dersom du søker litt. Jeg bruker to små frostvakter (temp.regulerte el.ovner) på 200 watt hele vinteren, en i motorrommet og en nede i gangen mellom toalett og soverom i båten. Jeg ser Biltema selger slike for kr 119,- i den siste katalogen. På Riviera`en er det 5 romslige luftinnsugsslanger til motorrommet. Disse tetter jeg ved å dytte en plastpose i hver av dem fra motorromssiden. Så er det bare å lukke og låse døren for vinteren. Resultat: Knusk tørt og 100% kondensfritt inneklima og motorrom. Har du tilgang på strøm på opplagsplassen. anbefaler jeg dette. PS: Kommentar til opplagsløsningen din: Jeg har ILAS-(20 tonns-) opplagsbukker som ligner dine. Jeg har gravd opp grøfter i hele bredden der hvor bukkene har anlegg mot bakken + en midtbukk under motor. Deretter har jeg pukket opp grøften og lagt store flate belegningsstein (som er vatret) på toppen i flukt med bakken. Dette gir et meget stødig og robust underlag for bukkene og båten, som ikke siger en millimeter selv om høsten skulle bli aldri så våt og fuktig. Redigert 13.Oktober.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
EIRINA Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Sånn, da er alt klart for vinteren.. godt innpakket :) btw.. for å holde unna fukt og slikt i vinter, er det best med en oljeovn, eller vifteovn på svak varme? Ja du skulle stå bra der Sitér dette innlegget Link to post
Ulv I Svart 13.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Selv har jeg ikke varme i båten under opplagMEN: Dobbel presenning og god lufting. Har fendere på hver side mellom presenning og fenderlist. Synes dette virker bedre enn 'gjennomtrekk-prinsippet. (Selvsagt er det god lufting foran og bak mellom presenningstativ og skrog) Det tipset med fendere i mellom var en god ide.. hadde ikke tenkt på det, men det skal jeg fikse i kveld :) Det er flere tråder om varme i båten under opplag dersom du søker litt. -snip- PS: Kommentar til opplagsløsningen din: Jeg har ILAS-(20 tonn-) opplagsbukker som ligner dine. Jeg har gravd opp grøfter i hele bredden der hvor bukkene har anlegg mot bakken + en midtbukk under motor. Deretter har jeg pukket opp grøften og lagt store flate belegningsstein (som er vatret) på toppen i flukt med bakken. Dette gir et meget stødig og robust underlag for bukkene og båten, som ikke siger en millimeter selv om høsten skulle bli aldri så våt og fuktig. Skulle dette være klønete forklart, kan jeg alltids legge ut et bilde senere i dag.... Jeg vet at det er flere tråder om varme, men jeg var i tvil om det var best med vifteovn, eller oljeovn.. dvs oljeovnen gir jo en stillestående luft som varmes opp, mens vifteovnen skaper sirkulasjon av luften. Ble litt i tvil om hva som var best av dette, men etter å ha lest litt på nett osv, virker det som vifteovn som setter luft i bevegelse er best med tanke på holde det tørt også inni kriker og kroker og skaper osv.. Oljeovnen vil jo sende varmen opp i taket, og da blir kulda på bunnen, uten sirkulasjon.. Neste år skal jeg sette båten en annen plass, da skal vi vist grave bort øverste jord/moll laget og legge på en duk og fylle på pukk, grus osv.. Da blir det nok jevn og fint og slipper endel av dette med paller osv. Ja du skulle stå bra der Japps, det er min konklusjon også... sover godt om natta nå.. :D Sitér dette innlegget Båtløs etter hjerneslag, se siste nytt på bloggen http://www.ulvseth.no Pass på helsa.. du har bare den.. Når sjekket du blodtrykket sist? Link to post
TideRace Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 (redigert) Jeg vet at det er flere tråder om varme, men jeg var i tvil om det var best med vifteovn, eller oljeovn.. Oljeovn hadde jeg holdt meg langt unna dersom den skulle stå uten tilsyn. Se denne artikkelen. Det beste er sikkert vifteovn på grunn av luftsirkulasjonen,- men igjen,- mekaniske deler kan stoppe med overoppheting og branntilløp som resultat. De har sikkert sikringer, men jeg har en iboende skepsis til ting som kan gå galt og som jeg ikke kan følge med på I min båt holder frostvakten lenge. Hensikten er å holde fukt og kondens unna og det klarer varmluftsoppdriften av 200 watt med god margin. Redigert 13.Oktober.2008 av Phoebe (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Husk å åpne alle skap, dører, skoffer og lemmer da Ulven! Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
roaldbj Svart 13.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 13.Oktober.2008 Av to råd jeg selv ofte benytter: en effektiv luftavfukter og luftsirkulasjon med varme. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.