AQ140A Startet 1.Oktober.2008 Del på Facebook Startet 1.Oktober.2008 Lurer på hvilke forgassere som passer på denne motoren. Vurderer å kjøpe nye forgassere istedenfor overhaling. feks. su-hs6, 44,5mm. Passer desse tro? Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 var det ikke en som hadde nye gassere til salgs som posta i en tidligere tråd? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 1.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 (redigert) Stemmer det det er de som jeg nevnte over, Men de ser litt aneledes ut og er til en B-20 men de skal vist passe. Har så lite erfaring med dette. De solex pn42 eller 44 jeg har, husker ikke helt, står flensene 90 grader i forhold til hverandre med vertikal flens på manifold og med horisontal flens som gnistfangerne står på. https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/motoren_vaar.jpg På de andre er flensene på linje. Muligens dette kan løses ved hjelp av annet deksel el. Redigert 1.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 1.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 1.Oktober.2008 Gassere fra b-20 passer nok ikke rett på. blir nok en del mikk for og få de på. Gasserene dine heter 44phn hvis orginalt er montert. Skal du kjøpe nytt! er jo dette et alternativ http://www.misab.se/6-8851.htm Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Stemmer det er det forgasserne heter Ok, denne så jo fin ut. Går over til kun en forgasser da skjønner jeg. Det kan jo være gunstig. Men er dette prisen for komplett med manifold da ser det ut for. Ulempen kan være at dette bygger mye mer i høyden ser det ut som. Har du noe erfaringer med denne? evt. mål som jeg kan ta? Muligens at motorkasse må endres noe den skal uansett på sikt. Uansett en ryddigere og enklere løsning Redigert 2.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Går du over til å bruke bare 1 stk forgasser istedet for flere kan dette påvirke effekten på motoren. Dog det er nok en enklere løsning. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hvordan da? Det står jo erstatningsforgasser? Står ingenting om redusert effekt, selv om jeg ikke nødvendigvis er uenig men som ukyndig får jeg ingen signaler om dette fra de som skal selge Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Erstatningsforgasser for bil ja.. Ikke samme effekt da som for båtmotor! Hvorfor ikke la Forgasserservice overhale de du har? De er svært dyktige på dette, og det blir temmelig sikkert mye billigere enn å bytte til nye! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
AQ140A Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Ja har det i tankene, men så er ene spjeldaksel slarkete og da må de vist byttes sies det. Prøver å få kontakt med de. Sendte forespørsel forrige uke og ringt flere ganger uten resultat. Redigert 2.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Som regel slites spjeldakslingen mer enn selve hullet! Så skifte av denne løser ofte problemet. Mange forgassere har også tetninger på akselen, hvis denne har det kan de skiftes. Men alt dette fikser Forgasserservice, ingen problem! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Draco24styling Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Noe effekt vil du nok tape. Men du får nok en motor med jevnere gange, og muligens noe lavere drivfstofforbruk i mellomregisteret. Bygger nok noe mer i høyde. Er det trangt i motorommet ditt er nok en overhaling det beste. Har du vært i kontakt med denne mannen http://www.forgasser-service.no/index.html. Jeg var inne hos han og kjøpte overhalingskitt til mine i fjor Virket som en kar som ordnet det meste Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
motor Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Hvorfor må du bytte gassere om det er litt slark i akslingen?. Dette lager litt, men relativt lite falskluft forbi spjellet. Men hva så. Co justering får du vel alikevell til, likens med akseptabel synkronisering. Få en gasserekspert til å ta en gjennomgang av dem, så tror jeg alt blir mer enn bra nok, uten at de skiftes. På høye turtall har synkroniseringa relativt lite og si og co.justeringa gjelder bare for tomgangsområdet/ lav turtallsområdet. Ellers er det dyseoppsettet og venturi som bestemmer bensin/luft blandinga på turtall. (Forutsatt at man ikke har av disse Stromberggasserne da) Sitér dette innlegget Link to post
logget av Svart 2.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 2.Oktober.2008 Slakk i akslingen på denne forgassertypen har relativt liten betydning med mindre spjeldet biter seg fast i huset. Rett under spjeldet vil du se noen små huller i huset. Det er her motoren får bensinen bra når spjeldet er lukket. Det er da vakuumet i innsugsmanifolen som trekker bensinen inn, og om motoren får luft gjennom venturien eller delvis også gjennom en lekkasje i spjeldakslingen har liten og ingen betydning. Når du gir gass åpner spjeldet i forgasseren og vakuumet forsvinner. Motoren suger da også ubetydelig med luft gjennom en lekkasje i spjeldakslingen. Jeg har målt dette med bredband avgassanylysator og det er ingen forskjell med og uten lekkasje i spjeldakslingen før hullet er så stort at du kan trekke gjennom hele gass spjeldtallerkenen. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Har nå sjekket opp om den yter mindre med denne forgasseren, og det de svarer er følgende: "Hej …Samma prestanda men lite lägre bränsleförbrukning. Hälsningar MISAB Gassere fra b-20 passer nok ikke rett på. blir nok en del mikk for og få de på. Gasserene dine heter 44phn hvis orginalt er montert. Skal du kjøpe nytt! er jo dette et alternativ http://www.misab.se/6-8851.htm Redigert 3.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Takk for svar karer. Fikk nå kontakt med forgasserservice. De tar 3000,- inkl. mva. Han sa som dere at det skal være mye galt vist ikke de kan overhales og det tror jeg ikke for de ser nye og fine ut. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Da sparer du jo 3 lapper. og holder i tilegg motoren orginal. Lykke til Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Men tenk om det er noe annet en forgasserne som jeg har problem med? Er det noen triks jeg kan gjøre for å konstatere at forgasserne må på overhaling? Servicemannen lar vente på seg. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Demonter og ta ut dyser ol. Bruk trykkluft og blås opp alle steder du kommer til. Da blir de sikkert bra igjen. Sjekk om defekter i evnt. membraner og annen leamikk. Sitér dette innlegget Link to post
Draco24styling Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Nå har du målt komp og sjekket at timing og tenning er i orden, Viktig og være sikker på dette! Hvordan oppfører motoren seg på høyere turtall? Sitér dette innlegget Norske båter er best! Link to post
AQ140A Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 På høyere turtall er den helt grei, men den dauer vekk vist ikke jeg pumper med gassen. Det kan virke som at det er tett mellom nedre kammer og opp til dyse, vist jeg utaler meg rett for akslerasjonspumpene virker da tydeligvis. Ja registeret er ok, men det er klart at tenninga er vanskelig å måle siden den jager, men vist en går ut fra maks 35 grader mellom 2500 og 5000omdr. tror jeg det var så går den ivertfall ikke lengre ut en 35 grader slik den gjorde når jeg kjøpte båten. Nå har jeg også skiftet coil uten forbedringer så alt mtp. tenningsdeler er skiftet, men det var gjort før jeg fikk problemer utenom coil. Jeg har ikke tatt av toppdeksel og sett ang. ventiler som ble nevnt i en annen tråd. Kansje jeg burde det. Skal ikke være lett når en er amatør Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 3.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Gjør nå som jeg har sagt siden du startet den første tråden. Få skikk på gasserne så blir alt så meget bedre. Alle de andre forslagene har jo ingen relevans til fagkunnskap og erfaring, Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Oktober.2008 Ok sjef Go helg alle sammen. Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Hei. Er litt nysgjerrig på hvordan det går. Har jo hendt før at selv den beste kan ta feil. Sitér dette innlegget Link to post
AQ140A Svart 7.Oktober.2008 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 (redigert) Hei du. Jo nå skal du høre. Motoren har nå gått til ............... Heheh. Neida. Desverre så venter jeg utolmodig på medbringer mellom sjøvannspumpen og aksling på remhjul. Tar forferdelig lang tid å levere dette. Imens så gikk jeg over det elektriske på motoren. Har skiftet ut alt som ser dårlig ut samt byttet bensinslanger, klemmer osv. På coilen som jeg skiftet fant jeg en meget dårlig ledning på 1 på coilen. Denne så jeg ikke når jeg byttet coilen. Den var gjennomsyret og kunne ikke finne en frisk kord på kabelen ved kabelsko. Hva skjer vist feks her er elendig kontakt? Før jeg gjør noe mer skal jeg skifte dette, starte opp og se hva som skjer. Etter dette går jeg løs på forgaserne. NB. beklager at jeg ikke har begynt på forgasserne Redigert 7.Oktober.2008 av AQ140A (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
motor Svart 7.Oktober.2008 Del på Facebook Svart 7.Oktober.2008 Godt mulig at det gir tenningsfusk. Men da tror jeg du også burde hatt problemer på turtall, ikke bare tomgang. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.