Jump to content

AQ140A, hvilke forgassere passer til denne?


AQ140A

Recommended Posts

Stemmer det :wink: det er de som jeg nevnte over, Men de ser litt aneledes ut og er til en B-20 men de skal vist passe.

 

Har så lite erfaring med dette.

 

De solex pn42 eller 44 jeg har, husker ikke helt, står flensene 90 grader i forhold til hverandre med vertikal flens på manifold og med horisontal flens som gnistfangerne står på.

 

https://baatplassen.no/bildearkiv/21/21829/motoren_vaar.jpg

 

 

På de andre er flensene på linje.

Muligens dette kan løses ved hjelp av annet deksel el.

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Stemmer det er det forgasserne heter :smiley:

 

 

Ok, denne så jo fin ut. Går over til kun en forgasser da skjønner jeg. Det kan jo være gunstig.

 

Men er dette prisen for komplett med manifold da ser det ut for.

 

Ulempen kan være at dette bygger mye mer i høyden ser det ut som. Har du noe erfaringer med denne? evt. mål som jeg kan ta? Muligens at motorkasse må endres noe den skal uansett på sikt.

 

Uansett en ryddigere og enklere løsning :flag:

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Som regel slites spjeldakslingen mer enn selve hullet! Så skifte av denne løser ofte problemet. Mange forgassere har også tetninger på akselen, hvis denne har det kan de skiftes. Men alt dette fikser Forgasserservice, ingen problem!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

Noe effekt vil du nok tape. Men du får nok en motor med jevnere gange, og muligens noe lavere drivfstofforbruk i mellomregisteret. Bygger nok noe mer i høyde. Er det trangt i motorommet ditt er nok en overhaling det beste.

 

Har du vært i kontakt med denne mannen http://www.forgasser-service.no/index.html. Jeg var inne hos han og kjøpte overhalingskitt til mine i fjor Virket som en kar som ordnet det meste :seeya:

Norske båter er best!

Link to post

Hvorfor må du bytte gassere om det er litt slark i akslingen?. Dette lager litt, men relativt lite falskluft forbi spjellet. Men hva så. Co justering får du vel alikevell til, likens med akseptabel synkronisering.

 

Få en gasserekspert til å ta en gjennomgang av dem, så tror jeg alt blir mer enn bra nok, uten at de

skiftes.

 

På høye turtall har synkroniseringa relativt lite og si og co.justeringa gjelder bare for tomgangsområdet/ lav turtallsområdet. Ellers er det dyseoppsettet og venturi som bestemmer bensin/luft blandinga på turtall.

(Forutsatt at man ikke har av disse Stromberggasserne da)

Link to post

Slakk i akslingen på denne forgassertypen har relativt liten betydning med mindre spjeldet biter seg fast i huset. Rett under spjeldet vil du se noen små huller i huset. Det er her motoren får bensinen bra når spjeldet er lukket. Det er da vakuumet i innsugsmanifolen som trekker bensinen inn, og om motoren får luft gjennom venturien eller delvis også gjennom en lekkasje i spjeldakslingen har liten og ingen betydning.

 

Når du gir gass åpner spjeldet i forgasseren og vakuumet forsvinner. Motoren suger da også ubetydelig med luft gjennom en lekkasje i spjeldakslingen. Jeg har målt dette med bredband avgassanylysator og det er ingen forskjell med og uten lekkasje i spjeldakslingen før hullet er så stort at du kan trekke gjennom hele gass spjeldtallerkenen. :smiley:

Link to post

Har nå sjekket opp om den yter mindre med denne forgasseren, og det de svarer er følgende: "Hej  …Samma prestanda men lite lägre bränsleförbrukning.

 

Hälsningar

MISAB

 

 

 

 

Gassere fra b-20 passer nok ikke rett på. blir nok en del mikk for og få de på. Gasserene dine heter 44phn hvis orginalt er montert.

 

Skal du kjøpe nytt! er jo dette et alternativ http://www.misab.se/6-8851.htm

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

På høyere turtall er den helt grei, men den dauer vekk vist ikke jeg pumper med gassen. Det kan virke som at det er tett mellom nedre kammer og opp til dyse, vist jeg utaler meg rett for akslerasjonspumpene virker da tydeligvis.

 

Ja registeret er ok, men det er klart at tenninga er vanskelig å måle siden den jager, men vist en går ut fra maks 35 grader mellom 2500 og 5000omdr. tror jeg det var så går den ivertfall ikke lengre ut en 35 grader slik den gjorde når jeg kjøpte båten.

 

Nå har jeg også skiftet coil uten forbedringer så alt mtp. tenningsdeler er skiftet, men det var gjort før jeg fikk problemer utenom coil.

 

Jeg har ikke tatt av toppdeksel og sett ang. ventiler som ble nevnt i en annen tråd. Kansje jeg burde det.

 

Skal ikke være lett når en er amatør :seeya:

Link to post

Hei du. Jo nå skal du høre.

 

Motoren har nå gått til ...............

 

Heheh. Neida. Desverre så venter jeg utolmodig på medbringer mellom sjøvannspumpen og aksling på remhjul. Tar forferdelig lang tid å levere dette.

 

Imens så gikk jeg over det elektriske på motoren. Har skiftet ut alt som ser dårlig ut samt byttet bensinslanger, klemmer osv.

 

På coilen som jeg skiftet fant jeg en meget dårlig ledning på 1 på coilen. Denne så jeg ikke når jeg byttet coilen. Den var gjennomsyret og kunne ikke finne en frisk kord på kabelen ved kabelsko. Hva skjer vist feks her er elendig kontakt?

 

Før jeg gjør noe mer skal jeg skifte dette, starte opp og se hva som skjer.

 

Etter dette går jeg løs på forgaserne.

 

NB. beklager at jeg ikke har begynt på forgasserne :rolleyes:

Redigert av AQ140A (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...