Jump to content

Lage styreposisjon på flybridge

Enes 44

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Enes 32`som er ombygd til 44`med flybridge. Men det er ikke lagt opp styring eller gass/gir.

Er dette vanskelig å få til?

Styringen er nok grei, da den er hydraulisk. Men er litt usikker på hvordan jeg skal gjøre det med gass/ gir spakene. Inne er det en spak til hver motor.

Må spakene inne byttes også for å få dette til?

(Hvis det har noen betydning, så er det 2 x 300Hk. Ford Mermaid som står i båten.)

baaten.jpg

Redigert av Enes 44 (see edit history)

Du trenger ikke bytte hverken spakene eller wirene som allerede sitter på plass, men du må kjøpe en synkronisator til gear og en til gass. Deretter monterer du de gamle wirene til denne. Så må du legge de nye wirene fra flybridgen til synkronisatoren, Tilslutt wirer fra synkr. til motoren .Jeg monterte til utestyringa mi for et par år siden. Ikke noe problem. Jeg moterte Morse synkr. Tror jeg gav 900,- pr stk. Jeg monterte også en vender så ingen får fikle med spakene der du ikke sitter.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Forstår du har samme spak for gass og gir og da MÅ du ha en eller annen form for synkronisator. Om du har separate spaker for gass/gir trenger du bare et sett spaker til og koble sammen på motoren.

I min forrige båt hadde jeg Volvo Pentas synkronisastorer og disse skal fungere slik at når en spak settes i gir skal den andre låses i fri men hos meg virket det mest slik at feil spak ble låst og jeg klarte aldri å justere det slik at det ble pålitelig. Mulig det hadde med wirer med dårlig kvalitet å gjøre (slarkete).

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

Synkronisatoren har vel den funksjon at det er umulig å betjene gass og gir fra begge styreposisjonene samtidig. Det er litt ubehagelig om man har glemt at gass er benyttet i nedre posisjon mens man legge til kai fra øvre styreposisjon. Det skal vel være slik at når den ene styreposisjonen betjenes, så skal den andre styreposisjonen "blokkeres". Dette innebærer kanskje at begge styreposisjoner må ha samme type gass/gir-kontroller?

Synkronisatoren har vel den funksjon at det er umulig å betjene gass og gir fra begge styreposisjonene samtidig. Det er litt ubehagelig om man har glemt at gass er benyttet i nedre posisjon mens man legge til kai fra øvre styreposisjon. Det skal vel være slik at når den ene styreposisjonen betjenes, så skal den andre styreposisjonen "blokkeres". Dette innebærer kanskje at begge styreposisjoner må ha samme type gass/gir-kontroller?

Det er dette jeg er litt usikker på hvordan virker, men de som forhandler deler til slikt kan vel sikkert svare på dette?

Noen som har tips til hvor jeg får kjøpt dette til en fornuftig pris?

Som jeg skrev i første innlegget trenger man ikke samme spaker. Jeg monterte sånne for et par år siden og

dette fungerer helt utmerket. Jeg monterte en vender inne for at man nettopp ikke skal kunne bruke begge samtidig. Dette er ikke nødvendig, men jeg ser det som en fordel at f.eks barn ikke skal kunne fikle med spakene der man ikke sitter.

Jeg ser at maritim har synkronisatorer for 690,- pr stk. Artikkel nr: 12466-00. Har ingen erfaring med disse da jeg valgte Morse. Kun det beste er godt nok når det gjelder noe så viktig.

Samme hvor jeg er , bare jeg er i båten

Du trenger strengt tatt bare synkronisatorer på girwirene. Du kan godt ha begge gasswirene direkte til motoren men de må da monteres slik at nåt du trekker i den ene wiren så følger ikke den andre med. Det viser jo ganske dårlig på dette bildet

CoronetMotorrom.jpg

men her kommer gasswirene bakfra og strømpen er festet på samme plass for begge. Selve wirene går gjennom gasspaken og har mutter og kontramutter på baksiden av gasspaken. Når en wire drar vil gasspaken følge med og den andre wiren står i ro.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Dette tror jeg ikke er tilstrekkelig. Man må ha et absolutt sikkert system som hindrer at de to posisjonene kan betjenes samtidig.
Denne båten har enspaks kontroller og det forstod jeg at Enes 44 også har. Giringen er koblet med synkronisatorer og det gjør da at gassen i praksis også blir låst på den stasjonen som ikke er i bruk. Helt sikker løsning dette men jeg hadde som nevnt et he%#¤e med VP synkronisatorene mine som hadde veldig lett for å låse feil stasjon.

Mye mulig jeg ikke har forklart virkemåten godt nok men med enspaks motorkontroller er det like sikkert en synkronisator pr. motor som med to :smash:

• Barnevaksiner

bbklemflens.jpg

Her er et bilde av en del av girkasse på vår motor. Girkassa er Hurth, motoren Yanmar. Til venstre i bildekanten ser du synkronisatoren til giret BB motor. Totalt har vi 4 synkronisatorer ombord. Det sopesielle ved dette bildet er den hvite og blå ledningen som går til en sensor på girkassa. Dersom en av gasshendlene på øvre eller nedre styreposisjon føres ut av fri posisjon aktiveres denne sensoren. Sensoren er en kule som ligger i et spor i girkassa. Derson giret er forover eller i revers vil kula presses oppover og hindre at "ikke-aktivert" gasshendel kan benyttes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...