Jump to content

Eberspächer D4 dieselpumpe, hvordan virker den?

Parax

Recommended Posts

Er noe som ikke virker med varmeren min.

Håper noen har peiling på virkemåten til dieselpumpa.

Når jeg setter spenning på den ser det ut som den hugger til og det er alt.

Får ikke sirkulasjon.

Så jeg lurer på , skal pumpa gå hele tiden eller pumper den opp til en intern tanke på selve varmeren, for så å stanse ?

Er dette en vanlig roterende pumpe?.

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eberspracher D4 dieselpumpe .

For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette

pumpen går ikke ved og bare sette på 12/24 volt , den får spenningspulser fra hjernen til varmeren. Hvis hjernen finner noe galt i selvsjekken som den kjører når den blir slått på så starter den ikke pumpen. Hvis du har en noelunde ny varmer kan du ta ut feil koder fra hjernen.

Dette er ikke en roterende pumpeog den går så lenge varmeren brenner, brenstoff megnden er kalibret gjenom pumpen.

Redigert av Draco20 (see edit history)

Hei.

diesel pumpen fungerer som en stempel pumpe og den skal ikke gå hele tiden.

for å sjekke pumpen kan du ta + og -(direkte fra batteriet) på kontaktene til pumpen og pulse med + polen av og på raskt.pumper ikke pumpen da må du sjekke filteret som ligger på suge siden på pumpen. bruk 17mm og 12mm nøkkel på pumpen og løs av suge siden.inne i pumpen ligger et fint finger bøl filter.er dette tett suger ikke pumpen.

har du prøvd å få start på diesel varmeren mer en 5 ganger har den gått i service modus og du må få låst opp varmeren med et diagnose ur.Har du brukt kondens fjerner kan pumpen ha skjært seg.

(kan være behjelpelig med det)(sendes)

Takk for meget opplysende svar.

Har demontert pumpa.

Rengjort filtret..,så egentlig greit ut.

Har koblet til diesel og ved å pulse spenninga pumper den.

Så pumpa virker tydligvis.

Ombord har jeg prøvd å starte den mange ganger(flere enn 5)

Kjøpte båten i sommer, den er 20 år gammel, varmeren er vel like gammel.

Varmeren har vært lunefull hele tiden, inntil den nu ikke vil brenne i det hele tatt.

Den starter og begynner syklusen for så å stoppe uten å starte selve brenneren.

Hvordan får jeg restarta den?

Har hatt ute spenninga over flere timer uten at det har hjulpet.

Hva er dette diagnose uret for noe båtmekanikeren ?

Er dette noe en lokal leverandør event kan ha ?.

Redigert av Parax (see edit history)

Hei

Har styrt en del med Eber.. det er 98 % sikkert at det er glødepluggen som er gåen koster ca 300 kr. sjekkes ved å ome. ska være ca 0,7 oms, min var over 200 kOms når den var gåen. kan muligens se det lettere ved å se med ampermeter. har målt min når det var iorden, dem trakk ca 10 A på meteret jeg hadde. Uten glødeplugg vil nok ikke amperen stige noe vesentlig over 0,5 A

pluggen har 8000 starters levetid ble jeg fortald.

Spenninga ved eber må selfølgelig være over 10,2 volt i hele startperioden.

Redigert av Ina II (see edit history)

Lindås sluser og Lindås kai

Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK

• 8 år senere...

Nok en gang. Hvordan komme med tips når produktet er ukjent? Du skriver Eberspächer D4. Er det en D4L, D4W, D4 Airtronic ? For å kunne komme med noe fornuftig svar bør produktnummeret oppgis, står på typeskiltet på varmeren. Løsningen på et problem kan ofte være forskjellige fra den ene typen til den andre. F. eks. blokkering grunnet bomstart. Noen blokkerer etter 5 bomstart, noen etter 10 og Airtronic D2/4 etter 255 bomstarter.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Dette uret er et must for å stille diagnosen, fikk valget fra en lokal  repratør enten å kjøpe uret til 600kr eller komme opp til han med varmeren og resette, pris 1200kr.r .

https://www.eberspae...tart_T_TP6_.pdf

Tok så en tur til Høgger`n

Fant ekstra strøm/kontakt så jeg kan kople til vannpumpen så den kan kjøres uten å starte Eberen så en kan lufte og teste vannsystemet..

Har også ekstra kontakt til Dieselpumpa hvor den ene ledningen er klippet av så jeg kan kjøre den med å gi den strøm-impulser da det er en pulspumpe.. kjekt når en skal lufte og pumpe fram diesel enten det er lufte eller vannvarmere.

Hvordan bruke uret til feilmeldinger er lik for alle eber.

Her er det noe side 19++

http://www.marinpart...055_04_2008.PDF

Her side 22 

http://docplayer.se/...2-05-00-00.html

Lurer på hvem som fjerner  disse sidene fra norske sider?

fant den

AIRTRONIC / AIRTRONIC M

marinpartner.mamutweb.com/AIRTRONIC_D2_D4_HG_25206...

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Min D4 sluttet å varme i går. Ingen tikking fra pumpa. Når jeg slår på varmeren så prøver den å komme i gang men det skjer lite.

Bytte pumpe?

Skjedde med min også. Byttet det knøttlille fingerbølet av et filter på pumpen så var det greit, 75kr kostet filteret

Det er en D4 Airtronic fra 2003. Det vil si at å kjøpe det nye panelet som gir meg feilmelding gir ingen nytte på et så gammelt anlegg. Hadde det vært en 2007 modell eller nyere så kunne jeg lest av feilkoden på displayet.

Jeg starter med filteret foran pumpa. Det ser rent ut men jeg tar dette først. Deretter bytter jeg glødeplugg og gitter hvis ikke filteret hjalp. Det siste jeg gjør er å bytte pumpa.

Var uklar når jeg startet tråden. Beklager det.

Redigert av Astor (see edit history)

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Bytte en utrolig dyr glødeplugg uten å vite om den er defekt? Mål strømmen under start. Da skal det trekke opp mot 10A. Gjør det det, er pluggen OK. Men den og gitteret kan være kokset.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Airtronic D4 (Wehrle elektronikk) har blå/hvit "k-linje" slik at feilkoder kan leses og resettes med modulator 801, Easystart T, Easystart R+ og modultidsur. Keramisk glødestift er som Lars nevner, "skitdyr", men ved mistanke kan du sette spenning på den, OBS-maks 8 volt, og se om den gløder, begynner å bli rød allerede ved 5 volt.

Hva gjør varmeren når du slår den på? Forsøker den å starte eller er den helt "død"? Hva er spenning tilført varmer i startfasen? Får du lys i diode på miniregulator når du slår den på? Du nevner at pumpe "hogger til" ved spenningstilførsel, den er da antagelig ok.

Dersom intet annet hjelper, få kjørt en diagnose på styrenhet. Er det en Wehrle, har disse en mindre heldig historikk.

Redigert av I.M.S. (see edit history)

Da er varmeren på plass i Astor igjen. Tok den med til Moss Båt og Bil i dag hvor "hjernen" i varmeren ble byttet ut med ny og av siste type. De fortalte at det har vært problemer med den som hadde røket hos meg.

Fikk ut data som fortalte at varmeren hadde gått 700 timer siden den var ny i 2003.

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...