Parax Startet 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2008 Er noe som ikke virker med varmeren min. Håper noen har peiling på virkemåten til dieselpumpa. Når jeg setter spenning på den ser det ut som den hugger til og det er alt. Får ikke sirkulasjon. Så jeg lurer på , skal pumpa gå hele tiden eller pumper den opp til en intern tanke på selve varmeren, for så å stanse ? Er dette en vanlig roterende pumpe?. Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig Eberspracher D4 dieselpumpe .For mer informasjon, se 'Posting i Åpent Forum' samt Etikette Sitér dette innlegget Link to post
Moyja Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) pumpen går ikke ved og bare sette på 12/24 volt , den får spenningspulser fra hjernen til varmeren. Hvis hjernen finner noe galt i selvsjekken som den kjører når den blir slått på så starter den ikke pumpen. Hvis du har en noelunde ny varmer kan du ta ut feil koder fra hjernen. Dette er ikke en roterende pumpeog den går så lenge varmeren brenner, brenstoff megnden er kalibret gjenom pumpen. Redigert 2.Oktober.2008 av Draco20 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
båtmekanikeren Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Hei. diesel pumpen fungerer som en stempel pumpe og den skal ikke gå hele tiden. for å sjekke pumpen kan du ta + og -(direkte fra batteriet) på kontaktene til pumpen og pulse med + polen av og på raskt.pumper ikke pumpen da må du sjekke filteret som ligger på suge siden på pumpen. bruk 17mm og 12mm nøkkel på pumpen og løs av suge siden.inne i pumpen ligger et fint finger bøl filter.er dette tett suger ikke pumpen. har du prøvd å få start på diesel varmeren mer en 5 ganger har den gått i service modus og du må få låst opp varmeren med et diagnose ur.Har du brukt kondens fjerner kan pumpen ha skjært seg. (kan være behjelpelig med det)(sendes) Sitér dette innlegget Link to post
Parax Svart 2.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Takk for meget opplysende svar. Har demontert pumpa. Rengjort filtret..,så egentlig greit ut. Har koblet til diesel og ved å pulse spenninga pumper den. Så pumpa virker tydligvis. Ombord har jeg prøvd å starte den mange ganger(flere enn 5) Kjøpte båten i sommer, den er 20 år gammel, varmeren er vel like gammel. Varmeren har vært lunefull hele tiden, inntil den nu ikke vil brenne i det hele tatt. Den starter og begynner syklusen for så å stoppe uten å starte selve brenneren. Hvordan får jeg restarta den? Har hatt ute spenninga over flere timer uten at det har hjulpet. Hva er dette diagnose uret for noe båtmekanikeren ? Er dette noe en lokal leverandør event kan ha ?. Redigert 2.Oktober.2008 av Parax (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gunga Din Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 Har du brukt kondens fjerner kan pumpen ha skjært seg. intressant! tur man kjör på ren diesel...... Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Kaien40 Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Hei Har styrt en del med Eber.. det er 98 % sikkert at det er glødepluggen som er gåen koster ca 300 kr. sjekkes ved å ome. ska være ca 0,7 oms, min var over 200 kOms når den var gåen. kan muligens se det lettere ved å se med ampermeter. har målt min når det var iorden, dem trakk ca 10 A på meteret jeg hadde. Uten glødeplugg vil nok ikke amperen stige noe vesentlig over 0,5 A pluggen har 8000 starters levetid ble jeg fortald. Spenninga ved eber må selfølgelig være over 10,2 volt i hele startperioden. Redigert 2.Oktober.2008 av Ina II (see edit history) Sitér dette innlegget Lindås sluser og Lindås kai Finsk Stålbåt 57 for m 2x Iveco Aifo 8361 SM 21, Rana 17 m suzuki 25, Draco 25 TC AQAD40B/290dP, Flem 340 m/2x41P, "S/B Embla" 17' stortriss MK II. seilbåt med 4 sengeplasser, 04 Seadoo Sportster 150 m/155hk Rotax, Isy 370 m/Suzuki 4t 9,9hk. Hobby 430 M/Yamaha 30 4t, Rana 13. 71' Fjord Consul 26 m/2xB20, TD70, Mercruser 4,2L180HK Link to post
Astor Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Min D4 sluttet å varme i går. Ingen tikking fra pumpa. Når jeg slår på varmeren så prøver den å komme i gang men det skjer lite. Bytte pumpe? Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Dykker Svart 24.November.2016 Link til dette innlegget Svart 24.November.2016 Ingen tikking tyder på enten falsk luft i dieseltilførselen, eller tett dieselfilter på tilførselen. Viktig å bruke filter for diesel og ikke bensin på Eber's tilførsel. Høydeforskjell på tank/brenner er også viktig parameter. . Sitér dette innlegget Link to post
I.M.S. Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 (redigert) Nok en gang. Hvordan komme med tips når produktet er ukjent? Du skriver Eberspächer D4. Er det en D4L, D4W, D4 Airtronic ? For å kunne komme med noe fornuftig svar bør produktnummeret oppgis, står på typeskiltet på varmeren. Løsningen på et problem kan ofte være forskjellige fra den ene typen til den andre. F. eks. blokkering grunnet bomstart. Noen blokkerer etter 5 bomstart, noen etter 10 og Airtronic D2/4 etter 255 bomstarter. Redigert 25.November.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 (redigert) Dette uret er et must for å stille diagnosen, fikk valget fra en lokal repratør enten å kjøpe uret til 600kr eller komme opp til han med varmeren og resette, pris 1200kr.r . https://www.eberspae...tart_T_TP6_.pdf Tok så en tur til Høgger`n Fant ekstra strøm/kontakt så jeg kan kople til vannpumpen så den kan kjøres uten å starte Eberen så en kan lufte og teste vannsystemet.. Har også ekstra kontakt til Dieselpumpa hvor den ene ledningen er klippet av så jeg kan kjøre den med å gi den strøm-impulser da det er en pulspumpe.. kjekt når en skal lufte og pumpe fram diesel enten det er lufte eller vannvarmere. Hvordan bruke uret til feilmeldinger er lik for alle eber. Her er det noe side 19++ http://www.marinpart...055_04_2008.PDF Her side 22 http://docplayer.se/...2-05-00-00.html Lurer på hvem som fjerner disse sidene fra norske sider? fant den AIRTRONIC / AIRTRONIC M marinpartner.mamutweb.com/AIRTRONIC_D2_D4_HG_25206... Redigert 25.November.2016 av roger-jo (see edit history) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
M/S AIOLOS Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Min D4 sluttet å varme i går. Ingen tikking fra pumpa. Når jeg slår på varmeren så prøver den å komme i gang men det skjer lite. Bytte pumpe? Skjedde med min også. Byttet det knøttlille fingerbølet av et filter på pumpen så var det greit, 75kr kostet filteret Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 (redigert) Det er en D4 Airtronic fra 2003. Det vil si at å kjøpe det nye panelet som gir meg feilmelding gir ingen nytte på et så gammelt anlegg. Hadde det vært en 2007 modell eller nyere så kunne jeg lest av feilkoden på displayet. Jeg starter med filteret foran pumpa. Det ser rent ut men jeg tar dette først. Deretter bytter jeg glødeplugg og gitter hvis ikke filteret hjalp. Det siste jeg gjør er å bytte pumpa. Var uklar når jeg startet tråden. Beklager det. Redigert 25.November.2016 av Astor (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 25.November.2016 Link til dette innlegget Svart 25.November.2016 Bytte en utrolig dyr glødeplugg uten å vite om den er defekt? Mål strømmen under start. Da skal det trekke opp mot 10A. Gjør det det, er pluggen OK. Men den og gitteret kan være kokset. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
I.M.S. Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 (redigert) Airtronic D4 (Wehrle elektronikk) har blå/hvit "k-linje" slik at feilkoder kan leses og resettes med modulator 801, Easystart T, Easystart R+ og modultidsur. Keramisk glødestift er som Lars nevner, "skitdyr", men ved mistanke kan du sette spenning på den, OBS-maks 8 volt, og se om den gløder, begynner å bli rød allerede ved 5 volt. Hva gjør varmeren når du slår den på? Forsøker den å starte eller er den helt "død"? Hva er spenning tilført varmer i startfasen? Får du lys i diode på miniregulator når du slår den på? Du nevner at pumpe "hogger til" ved spenningstilførsel, den er da antagelig ok. Dersom intet annet hjelper, få kjørt en diagnose på styrenhet. Er det en Wehrle, har disse en mindre heldig historikk. Redigert 26.November.2016 av I.M.S. (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Har tatt varmeren ut. Den var nå helt død. Har satt spenning på pluss og minus men ingen reaksjon. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
I.M.S. Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 Varmer må være koblet til pumpe og bryterpanel for å virke, alt. i stedet for bryterpanel, 2,2 kohm motstand mellom brun/hvit og grå/rød og + til gul Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 26.November.2016 Link til dette innlegget Svart 26.November.2016 AIRTRONIC / AIRTRONIC M marinpartner.mamutweb.com/AIRTRONIC_D2_D4_HG_25206... Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Flid Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Har tatt varmeren ut. Den var nå helt død. Har satt spenning på pluss og minus men ingen reaksjon. Astor, en liten tur til Høyden Bil og Båtelektro før du kjøper dyre deler. Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 27.November.2016 Link til dette innlegget Svart 27.November.2016 Takk for gode råd. Setter den tilbake i båten i morgen og ser om det er liv i armeren. Nå som den er koblet ut fra multikontakten. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Astor Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Da er varmeren på plass i Astor igjen. Tok den med til Moss Båt og Bil i dag hvor "hjernen" i varmeren ble byttet ut med ny og av siste type. De fortalte at det har vært problemer med den som hadde røket hos meg. Fikk ut data som fortalte at varmeren hadde gått 700 timer siden den var ny i 2003. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Lars H. Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Og virker den nå? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Astor Svart 28.November.2016 Link til dette innlegget Svart 28.November.2016 Den er nå montert og varmer godt. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.