Jump to content

Hvor lenge vil batteriet vare?

andersand

Recommended Posts

Hei Rabben :smiley: takker for svar, men der tror jeg du tar feil, mener å ha lest et sted at batterienes amp er opgitt ved en ut tapping over 10timer,  feks: vil et 30amp batteri kune gi 3amp i 10 timer, men dersom amp forbruket økervil bateriet vare kortere.

Noen som har en innput?

Hei Rabben :smiley: takker for svar, men der tror jeg du tar feil, mener å ha lest et sted at batterienes amp er opgitt ved en ut tapping over 10timer,  feks: vil et 30amp batteri kune gi 3amp i 10 timer, men dersom amp forbruket økervil bateriet vare kortere.

Noen som har en innput?

Ja det er helt riktig at når amper forbruke øker så vil batteriet vare kortere.... :smiley: Det var vel ikke helt denne teksten du mente kanskje.

Men til fakta, har di et batteri på 30AH (amper timer) så skal det normalt sett vare i 30 timer dersom du belaster det med 1 amper. Eller 15 timer med en belastning på 2 amper osv.

Men utnytter du denne kapasiteten helt så vil det si at batteriet er helt utladet og batteriet har tatt skade. Et blybatteri tåler ikke å "tømmes" helt.

:lol:

Håper at dette var noe svar på ditt spørsmål.

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

Heisan lurte på om noen av dere båt plassen brukere kunne hjelpe meg med følgende:

Jeg har kjøpt en liten defroster vifte som bruker ca 10amp strøm. har et batteri på 30amp

og lurte da på hvor lang driftstid jeg vil få?

takker for svar :smiley:

Det vil være forskjell fra batteri til batteri, og det aller viktigaste: har du 30Ah på batteriet? Du har kansje bare klart å lade opp 20Ah, og med 10A uttak, vil det kansje holde en time.

Hvis du ikke har 14,4 v på laderen, får du ikke fulladet batteriet.

mvh

Kjelli

Batteriets energimengde er oppgitt i Ah - amperetimer. Problemet er bare at temperatur vil ha et ord med i laget. Det samme vil tiden du bruker til å ta ut energien.

De fleste batterier har oppgitt kapasiteten sin etter målestokk som heter C/20. Det betyr at du får ut de amperetimene du skal hvis du bruker 20 timer på å tømme batteriet. Ikke nok med det. Det er oppgitt ved en bestemt temoeratur. Tror den er 20 grader.

Et 100Ah batteri har 100Ah kapasitet hvis du tapper det dønn flatt med konstant 5A. Tapper du det senere, har det kanskje 105Ah, mens tapper du det fortere har det kanskje bare 90Ah. Og tapper du det veldig fort.....

Er det kaldt i tillegg og du tapper det veldig fort, får du enda mindre. Er det kaldt og du tapper det sent, får du opp mot de 100Ah du forventet.

Hva med litt høyere temperatur? Jo da får du et sprekere batteri og du får ut flere Ah. Men siden få ting er gratis, har temperatur sin pris. Et batteri som har konstant 30 grader omgivelsestemperatur, dauer sånn rundt regnet dobbelt så raskt som hvis det samme batteriet hadde konstant 20 grader omgivelsestemperatur. Motorrom er dermed ingen god batteriplassering.

Så har man det med ikke å tappe batteriene for mye ned. Tapper man batteriene litt ned, slites de. Tapper man de mer ned slites de mer, men til gjengjeld har du jo fått flere amperetimer. Det blir litt gi og ta og finne en likevekt. Tapper man de mye ned  slites de forholdsmessig mye mer enn de ekstra amperetimene du får igjen. Noen sier den grensa går ved 50%, andre mener både 60 og 70% tapping. Det har jo også med selve batteriet å gjøre, men vi snakker hele tiden om fritidsbatterier, ikke startbatterier.

Moralen er:

Sørg for å ha en batteribank som er så stor at du vanligvis tapper den ned til 50%. Det betyr noen ganger 40 andre ganger 60%. Unntaksvis 70%.  Det hele blir egentlig et stort kompromiss mellom penger, plass og vekt, samt å skjønne at parafinlamper også gir allright lys.

Lotus

Bilde

Utladingskurve 10 timer = 100%  (C/10)

Bruker du mye strøm fort, betaler du dyrt.

Det er mye rart med batterikapasiteter  :confused::sailing:,noe som ladac har en artikel om. Jeg finner bare den engelske versonen for øyeblikket ,mener at det ligger en på norsk der et sted.( kankje for tidlig for meg ennå) :nonod:

Etter en kopp kaffe fant jeg den norske varianten så jeg legger den under her.

http://www.ladac.no/pagesNo/BatScoolNo.htm

30 fots johnsonkrysser,et vannbestandig møbel.Ja ja så er atter en sesong over og vi starter opp med planlegging av kommende sesong. Båt er båt og vær er vær

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...