flight Startet 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 2.Oktober.2008 hei alle vurderer og bytte motor i min polar 29 har i dag en volvo penta md 21 som nok synger på siste vers. kunne tenke meg en brukt motor på rundt 100 hk er det noen her som vet om det finnes noen som bistår med instalasjon av brukte motorer. er selv utstyrt med flere dusin tommeltotter og ser for meg masse jobb med flytting av motorlabber mm sitter det noen her som har erfaring med andre motorer i polar 29 tar i mot svar med takk flight Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 2.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2008 (redigert) Hei. Har en Polar 770 med MB21B selv faktisk.Skal hive ut den gammle dri.... med en større gammal dri.... Men.... Jeg tok kontakt med dette firma : http://www.ragnarringstad.no/ De kunne selge meg en D3-130 overhalt for ca 100.000,- plus montering. Du kan jo ta kontakt med de. Personlig blir det litt dyrt for meg, så jeg hiver i en TMD40 på 130 hk i min i vinter. Redigert 2.Oktober.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Hansi Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 En pent brukt TMD 40 burde være en ypperlig motor i Polar 29. Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Og den passer, holdte på å kjøpe en TAMD31, men fant ut at den ble for trang. Tror Polar 29 er lik Polar 25 i motorrommet. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Ronald Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 En pent brukt TMD 40 burde være en ypperlig motor i Polar 29. Og den passer... Betyr det at tom. motorfestene vil kunne brukes - uten å måtte flyttes? Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Betyr det at tom. motorfestene vil kunne brukes - uten å måtte flyttes? Beddingen på min er meget lang, men jeg må nok flytte motorfestene. Er aldri helt problemfritt å bytte motor. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
flight Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 hei igjen takk for mange svar er det kanskje noen som vet om motorlabber er justerbare eller må eventuelt nye fester lages i båt? om så nye fester må lages er vel dette en stor jobb regner med att det ikke bare er og fjerne de gamle i båten og sette fast de nye ? flight Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Hei! Vertikalt justerbare labber får du tak i på maritim, disse kan også justeres minimalt sidelengs. Dersom du slipper unna med kun justeringer og modifiseringer av motorfester og labber så vil jeg anbefale deg det. For å slippe kosmetiske inngrep på beddinga ville jeg ha skrudd fast et flatjern på de eksisterende festene. Eneste du trenger da er flatjern, 12 mm stål borr, syrefaste skruer og et gjengeborr. Sitter forresten i min comet 26 nå, som jeg nylig har byttet bedding i. Siste laget med topcoat kommer i løpet av natta:) Så av REN erfaring "ikke bytt bedding". Dersom din eksisterende bedding overhodet ikke skulle passe til den nye motoren så er det mye fint dem lager på et mekanisk verksted, men det er bare dersom beddinga di er for stor, er den for liten så må du gjøre som meg;) Og skulle du alikevel starte med å slipe på fiber'n, ikke kjøp støvmaske på biltema!!! Har forresten byttet motor i en polar før, så bare spørr dersom det skulle være noe:) (polar 25) Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 hei igjen! Du bør velge en motor som er mest mulig lik den du har, med tanke på utvendige mål osv, slik at den på best mulig måte passer i ditt eksisterende opplegg. Jeg ville kjøpt en billig motor, selvsagt ikke helt havarert, så ville jeg sendt denne til en av Hortens eldre herremenn. Dette er et par entusiastiske og svært dyktige pensjonister som driver med båtmotorer på hobbybasis. De er svært rimelige og leverer ikke ifra seg motoren før den er like god som da den kom ut fra fabrikken :) Prøvde å sende deg intern meld men fikk ikke dette til, er ganske fersk her inne... Fredrik Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 hva tror du om denne yanmar 4LH-HTE ellers sender jeg deg en pm med min mail flight Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Yanmar på 140 hk er bra på denne båten. Hva er dimmen på akselen din? Er det plass til den? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
flight Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 30 Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 litt rask i avtrekern fikk bare med 30 som er aksel ellers tror jeg den skulle passe ligger en polar 29 på finn med yanmar Yanmar 4JH3 HTE FINN-kode: 14652685 flight Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Jeg har 35mm og fikk den regnet til MAKS 148 hk, lurer på om du må bytte aksel da. Ta kontakt med SYDVESTEN, han kan regne ut hva akselen din tåler. Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Der har du en meget bra motor. Passer den til motorrommet ditt da? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
flight Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 skal ta noen mål for og se om den kan gå inn uten for mye dill. som jeg tidligere har sakt er det de tommeltotene da. har sjekka litt rund pris på innstalasjon og det er tydelig vis ikke nedgangstider i båt verden pris motorinstalasjon er fra 40.000 til 70000 og da snakker vi kun innstalering flight Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Det hørtes helt vilt ut, har hørt at man kan få det til rundt 10.000,- men husker ikke hvor. Bør nok sjekke litt mer rundt dette gitt. Tror jeg har det på mail et sted. Skal sjekke :) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Polarn Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Hei, hør med Rød Båtbyggeri, har er en mail jeg har fra de: Hei. 95 hk 6 sylindret Sole koster kr 168.000,- montering ca 8-10000,- kr mvh Rød Båtbyggeri. Her er annonsens: http://www.finn.no/finn/boat/object?finnkode=14091529 Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
EXIT II Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Å innstallere motoren koster alt fra 10 - 40 000 kr. Alt avhenger av hva som trengs å gjøres. Skal du sette inn en slik motor så burde du også å koste på deg hylse og aksling. Propell må også byttes. Gjør jobben selv og heller få noen til å kontrollere overgang aksel--> girkasse. Sitér dette innlegget Link to post
EXIT II Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Tenkte jeg skulle komme med en liten kunngjøring her.Dersom dere skal bytte til ny motor så burde dere benytte dere av yanmar, de har et KJEMPE tilbud på motorer nå.Så på en yanmar til min, 97 hk, kunne få den til 27 000 under listepris. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 vet du liste pris ? og så var det alle tommeltoter da. må vel ha noen til og innstalere jeg hehe Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Hvor finner du tilbudene da? Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Hei. Har en Polar 29. Jeg hadde en MD-21B som gikk lei. I fjor høst byttet jeg til Yanmar 4JH4-HTBE, 107 ahk. Brukte eksisterende aksel. Jobben gjorde jeg selv på 4 dager (mens båten lå på sjøen). Værste jobben var å fjerne gammel eksosslange og knø på plass ny og større. Var trangt under dørken fra skottet bak motorrommet og bakover. Jeg så lenge etter brukte motorer, men fant etterhvert ut at jeg skal bruke tiden på sjøen fremfor å ligge til kai og bannes over gammel dri**. Har nå 400 timer på telleren. Lengste tur i sommer var på 30 dager. Flott tur nedover til Lofoten, over til Bodø og hjem igjen. I feriemodus (6 knop) drakk Yanmar 2,4 liter pr time. Det var jeg litt overrasket over. Gamle Penta drakk 9 liter på sakte marsjfart. Toppfart nå er litt over 12 med en propell som er bittelitt større enn den som sto på da jeg kjøpte båten. Her er et bilde tatt etter at motoren er satt nedpå. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 ser jo ut som att yanmar passer greit så jeg heller mer og mer mot den Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Selv så skjønner jeg ikke de som mener at yanmaren blir for stor.. yanmar lager de mest kompakte og drtiftsikre motorerne man får tak i.. Jeg hadde ikke hvert i tvil Yanmar. Hadde selv yanmar i de to forrige båtene og de gikk uten og nukke Alltid. Lykke til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.