Jump to content

motor bytte polar 29

flight

Recommended Posts

hei alle

vurderer og bytte motor i min polar 29

har i dag en volvo penta md 21 som nok synger på siste vers.

kunne tenke meg en brukt motor på rundt 100 hk

er det noen her som vet om det finnes noen som bistår

med instalasjon av brukte motorer.

er selv utstyrt med flere dusin tommeltotter og ser for meg

masse jobb med flytting av motorlabber mm

sitter det noen her som har erfaring med andre motorer i

polar 29 tar i mot svar med takk

flight :flag::seeya:

Hei. Har en Polar 770 med MB21B selv faktisk.Skal hive ut den gammle dri.... med en større gammal dri....

Men.... Jeg tok kontakt med dette firma : http://www.ragnarringstad.no/

De kunne selge meg en D3-130 overhalt for ca 100.000,- plus montering. Du kan jo ta kontakt med de.

Personlig blir det litt dyrt for meg, så jeg hiver i en TMD40 på 130 hk i min i vinter.

Redigert av Polar 770 (see edit history)

Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<--

Hei!

Vertikalt justerbare labber får du tak i på maritim, disse kan også justeres minimalt sidelengs. Dersom du slipper unna med kun justeringer og modifiseringer av motorfester og labber så vil jeg anbefale deg det. For å slippe kosmetiske inngrep på beddinga ville jeg ha skrudd fast et flatjern på de eksisterende festene. Eneste du trenger da er flatjern, 12 mm stål borr, syrefaste skruer og et gjengeborr. Sitter forresten i min comet 26 nå, som jeg nylig har byttet bedding i. Siste laget med topcoat kommer i løpet av natta:) Så av REN erfaring "ikke bytt bedding". Dersom din eksisterende bedding overhodet ikke skulle passe til den nye motoren så er det mye fint dem lager på et mekanisk verksted, men det er bare dersom beddinga di er for stor, er den for liten så må du gjøre som meg;) Og skulle du alikevel starte med å slipe på fiber'n, ikke kjøp støvmaske på biltema!!!

Har forresten byttet motor i en polar før, så bare spørr dersom det skulle være noe:) (polar 25)

hei igjen!

Du bør velge en motor som er mest mulig lik den du har, med tanke på utvendige mål osv, slik at den på best mulig måte passer i ditt eksisterende opplegg. Jeg ville kjøpt en billig motor, selvsagt ikke helt havarert, så ville jeg sendt denne til en av Hortens eldre herremenn. Dette er et par entusiastiske og svært dyktige pensjonister som driver med båtmotorer på hobbybasis. De er svært rimelige og leverer ikke ifra seg motoren før den er like god som da den kom ut fra fabrikken :)

Prøvde å sende deg intern meld men fikk ikke dette til, er ganske fersk her inne...

Fredrik

Hei. Har en Polar 29. Jeg hadde en MD-21B som gikk lei. I fjor høst byttet jeg til Yanmar 4JH4-HTBE, 107 ahk. Brukte eksisterende aksel.

Jobben gjorde jeg selv på 4 dager (mens båten lå på sjøen). Værste jobben var å fjerne gammel eksosslange og knø på plass ny og større. Var trangt under dørken fra skottet bak motorrommet og bakover.

Jeg så lenge etter brukte motorer, men fant etterhvert ut at jeg skal bruke tiden på sjøen fremfor å ligge til kai og bannes over gammel dri**. Har nå 400 timer på telleren. Lengste tur i sommer var på 30 dager. Flott tur nedover til Lofoten, over til Bodø og hjem igjen. I feriemodus (6 knop) drakk Yanmar 2,4 liter pr time. Det var jeg litt overrasket over. Gamle Penta drakk 9 liter på sakte marsjfart. Toppfart nå er litt over 12 med en propell som er bittelitt større enn den som sto på da jeg kjøpte båten.

Her er et bilde tatt etter at motoren er satt nedpå.

190807.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...