MB Keila Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Yanmaren min er nok litt bredere nede enn Pentaen som sto i originalt. Men likevel føles det ikke slik. MD-21 har den store varmeveksleren foran og enda større eksosmanifolden på styrbord side. I tillegg var hele motoren litt lengere. Husker det var et slit å stramme reima. Fikk akkurat hodet og ene armen ned foran motoren. Nå kan jeg enkelt krype ned i motorrommet for å komme til reima og dieselfilteret. (Jeg er en tass på godt over 100 kg). Eneste "problemet" med min motor er høyden. Beddingen ble litt for smekker etter min smak. Måtte bruke kortere bolter enn originalt for at de ikke skulle gå gjennom skroget. På bildet ser den veldig mager ut, men stokken inni er 10 cm på det bredeste og litt høyere enn 10 på det høyeste. Kunne vært løst ved å trekke motoren litt fram, men fant ut at den måtte langt frem for at det ville monne. Det ønsket jeg ikke, både pga balansen og at jeg da måtte ha lengere aksel eller sette på CV-aksel. Sitér dette innlegget Link to post
Ronald Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 (redigert) EiriTo, er det lov til å spørre hva hele herligheten kom på, inkl moteringsdetaljer og den nye propellen? Det er vel bare et tidsspørsmål før noe vitalt ryker på min MD21B også, selv om den går som ei klokke for øyeblikket. 27 år, er 27 år uansett hvordan man vrir og vrenger på det... Måtte du gjøre andre modifikasjoner? Gjorde du f.eks. "finnen" under vann akter noe større for å hindre at den (med større motor) drar seg for mye ned? Ronald. Redigert 5.Oktober.2008 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
MB Keila Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Motor med gir: 145.000,-. Frakt: ca. 750,-. Hentet selv i Tromsø, en kjøretur på ca. 750 km. Propell: Kr. 1200,-. Den var litt brukt men i meget fin stand. Materiell: Polyester/glassfiber/aceton/maling av motorrom/div. Vanskelig å si beløp. Instrumentpanel følger med. Bare å strekke kabel og plugge i én kontakt. Og så et par kabler mellom batteri og motor. Og gleden ved å lykkes godt med noe som man har gjort selv er ubetalelig. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 ser på priser i våre naboland det er jo en haug og spare eller kommer tante stat og krever sitt ?? er det noen som har hørt om disse http://www.mcbutikk.com/ ser de selger motorer rimelig dog opp til 75 HK ha en fin kveld alle sammen Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 5.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 her kommer priser på sole diesel fra Rød båtbygeri 83 hk med mekanisk gir med rett flens kr 129.000,- 83 hk med hydraulisk gir med 8 grader helling kr 140.000,- 103 hk med mekanisk gir rett flens kr 139.000,- 103 hk med hydraulisk gir med 8 grader helling kr 155.000,- Prisene er kompl motor m.instrumentpanel inkl hk avg og moms. synes disse var rimelig stive Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 ser på priser i våre naboland det er jo en haug og spare Men når du legger til HK avgift samt moms på det hele (inkl. HK avgiften) begynner det vel å jevne seg ut?? Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
MB Keila Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Men når du legger til HK avgift samt moms på det hele (inkl. HK avgiften) begynner det vel å jevne seg ut?? Jeg husker jeg reagerte på nettopp moms på avgift da jeg fikk faktura på min motor. Men det stemte nok. Fra 2007 (rundet av til nærmeste 1.000,-): Min motor u/avgift: 101.000,- HK-avgift: 15.000,- mva: 29.000,- Sitér dette innlegget Link to post
PAGURUS III Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Hei Hvis du vurderer et tilbud fra Rød båtbyggeri, så kan jeg anbefale ham. Han gjør en god jobb, til avtalt tid og pris. Jeg vraka min MD21B i fjor og satte inne en ny Sole Diesel mini 64. For å få plass til denne motoren i min Saga 27 måtte jeg få den med hydraulisk gear, i tillegg byttet jeg både aksling og propell. Nå har vi hatt 2 fine sommere med ny motor. Selv om det nok ble uforholdsmessig dyrt, er følelsen med en ny motor under dørken ubetalelig. (ja ja dette kan nok diskuteres, det er ikke alt med båtlivet som er like rasjonelt har jeg innsett...) PAGURUS II Sitér dette innlegget "Sommer... alltid!!!..." Link to post
MB Keila Svart 7.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2008 Nå har vi hatt 2 fine sommere med ny motor. Selv om det nok ble uforholdsmessig dyrt, er følelsen med en ny motor under dørken ubetalelig. (ja ja dette kan nok diskuteres, det er ikke alt med båtlivet som er like rasjonelt har jeg innsett...) Her er jeg helt enig. Sitér dette innlegget Link to post
flight Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 her kommer flere priser denne gangen fra sverige det er jo helt uaktuelt om man får hk avgift på toppen Du skulle ha en VH4.80. Motorn och hydraliskt backslag ligger på 115 674:- (ord. 128 340:-). Ska kolla upp andra backslag då denna kombination har en utväxling på 2,8:1. Bifogar produktblad och måttskiss på motorn Torö Marina AB Sitér dette innlegget Link to post
Polarn Svart 8.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 (redigert) hk avgiften blir en herlig greie det 147,81 per hk. Redigert 8.Oktober.2008 av Polar 770 (see edit history) Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
flight Svart 8.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Oktober.2008 det er greit med skatter og avgifter men når skal det ta slutt synes ikke det er rart om folk prøver og ta noen snarveier regnestyket blir motorpris+hk avgift+mva det blir jo avgift på avgift trodde det ikke var lov og betale mva på hk avgift men der tok jeg feil HEIA NORGE Sitér dette innlegget Link to post
hifo Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 hk avgiften er helt på trynet spør du meg. tenk hvor mange som kunne hatt en nyere mere miljøvennlig motor i båten sin hvis de kunne fjernet den . Sitér dette innlegget dummeste jeg har hørt. Ikke OT-moderator. Link to post
SF Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 hk avgiften blir en herlig greie det 147,81 per hk. Har den steget nå igjen Den er i følge Tollvesenet sin egen side fremdeles 143,5 kr/hk. http://www.toll.no/upload/aarsrundskriv/2008baatmotor.pdf Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
MB Keila Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Den er i følge Tollvesenet sin egen side fremdeles 143,5 kr/hk. + moms. Sitér dette innlegget Link to post
SF Svart 9.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2008 Ja moms på HK avgiften skal staten også ha men den er dessverre høyere enn som så. Inkl moms er totalen oppe i 179,4 kr/HK Sitér dette innlegget 2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.