Jump to content

motor bytte polar 29

flight

Recommended Posts

Yanmaren min er nok litt bredere nede enn Pentaen som sto i originalt. Men likevel føles det ikke slik. MD-21 har den store varmeveksleren foran og enda større eksosmanifolden på styrbord side. I tillegg var hele motoren litt lengere. Husker det var et slit å stramme reima. Fikk akkurat hodet og ene armen ned foran motoren. Nå kan jeg enkelt krype ned i motorrommet for å komme til reima og dieselfilteret. (Jeg er en tass på godt over 100 kg).

Eneste "problemet" med min motor er høyden. Beddingen ble litt for smekker etter min smak. Måtte bruke kortere bolter enn originalt for at de ikke skulle gå gjennom skroget. På bildet ser den veldig mager ut, men stokken inni er 10 cm på det bredeste og litt høyere enn 10 på det høyeste. Kunne vært løst ved å trekke motoren litt fram, men fant ut at den måtte langt frem for at det ville monne. Det ønsket jeg ikke, både pga balansen og at jeg da måtte ha lengere aksel eller sette på CV-aksel.

EiriTo, er det lov til å spørre hva hele herligheten kom på, inkl moteringsdetaljer og den nye propellen? Det er vel bare et tidsspørsmål før noe vitalt ryker på min MD21B også, selv om den går som ei klokke for øyeblikket. 27 år, er 27 år uansett hvordan man vrir og vrenger på det...

Måtte du gjøre andre modifikasjoner? Gjorde du f.eks. "finnen" under vann akter noe større for å hindre at den (med større motor) drar seg for mye ned?

Ronald.

Redigert av Ronald (see edit history)

Motor med gir: 145.000,-.

Frakt: ca. 750,-. Hentet selv i Tromsø, en kjøretur på ca. 750 km.

Propell: Kr. 1200,-. Den var litt brukt men i meget fin stand.

Materiell: Polyester/glassfiber/aceton/maling av motorrom/div. Vanskelig å si beløp.

Instrumentpanel følger med. Bare å strekke kabel og plugge i én kontakt. Og så et par kabler mellom batteri og motor.

Og gleden ved å lykkes godt med noe som man har gjort selv er ubetalelig.

her kommer priser på sole diesel fra Rød båtbygeri

83 hk med mekanisk gir med rett flens kr 129.000,-

83 hk med hydraulisk gir med 8 grader helling kr 140.000,-

103 hk med mekanisk gir rett flens kr 139.000,-

103 hk med hydraulisk gir med 8 grader helling kr 155.000,-

Prisene er kompl motor m.instrumentpanel inkl hk avg og moms.

synes disse var rimelig stive

Hei

Hvis du vurderer et tilbud fra Rød båtbyggeri, så kan jeg anbefale ham. Han gjør en god jobb, til avtalt tid og pris.

Jeg vraka min MD21B i fjor og satte inne en ny Sole Diesel mini 64. For å få plass til denne motoren i min Saga 27 måtte jeg få den med hydraulisk gear, i tillegg byttet jeg både aksling og propell.

Nå har vi hatt 2 fine sommere med ny motor. Selv om det nok ble uforholdsmessig dyrt, er følelsen med en ny motor under dørken ubetalelig. (ja ja dette kan nok diskuteres, det er ikke alt med båtlivet som er like rasjonelt har jeg innsett...)

PAGURUS II

"Sommer... alltid!!!..."

her kommer flere priser denne gangen fra sverige det er jo helt uaktuelt om man får hk avgift på toppen

Du skulle ha en VH4.80. Motorn och hydraliskt backslag ligger på 115 674:- (ord. 128 340:-). Ska kolla upp andra backslag då denna kombination har en utväxling på 2,8:1. Bifogar produktblad och måttskiss på motorn

Torö Marina AB

:diving::flag_sw:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...