Kjellka Startet 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2008 Noen som vet litt om oppdatering av programvare på Garmin 3006C? Har en Garmin 3006c plotter som jeg har kjøpt ny BlueChart g2 brikke til. Gikk selvsagt ikke å bruke den uten videre. Etter samtale med Belanor fikk jeg beskjed om at det var bare å skaffe seg en Pc kabel og hente oppdatering fra nettet, så ville dette ordne seg. Skaffet meg kabelen og hentet nødvendig programvare fra nette, men dette gikk jo ikke. Ny telefon til Belanor. Nei det går ikke med kabel her, du må legge programvaren på en tom brikke og oppdatere på det viset. Da ble jeg sur. Kabelen kostet meg 700,- og ønsker ikke å kjøpe noe mer før jeg vet hva som går her. Så nå blir mitt spørsmål. Noen som har gjort dette selv og vet hva som funker? Takknemlig for gode tips. Sitér dette innlegget Link to post
ET Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Kjellka, vet ikke om dette er relevant for deg, men jeg gikk inn til Maritim sin butikk i Bergen og ville ha en ekstern GPS antenne til en Garmin GPS 525s (med innebygget antenne). Fikk høre at de tviilte på at jeg trengte ekstern antenne, og foreslo at jeg kunne levere inn enheten til dem for en GRATIS oppdatering av programvaren istedet. Det var gjort på 10 minutter, altså kostnadsfritt. Nå har jeg ennå ikke fått testet om det virker, men jeg fikk inntrykk av at oppgraderingen var "piece of cace". Vil likevel gi honnør til Maritim for utmerket service, som jeg fikk selv om jeg har kjøpt enheten i Dubai. Sjekk om Belanor kan yte samme service. ET Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 3.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 (redigert) Belanor sa ingeting om at de kunne gjøre jobben. Maritim er jeg innom med jevne mellomrom, så det skal jeg sjekke. Takker for tipset. Redigert 3.Oktober.2008 av Kjellka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 4.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Var jo litt dumt at ikke flere viste noe om dette emne Sitér dette innlegget Link to post
Allan E Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Jeg fikk låne en kabel og tom brikke. Det gikk helt greit å oppdatere på den måten. Satte bare inn brikken i plottern og fikk et spørsmål om jeg ville oppgradere. Det var en garmin 292 som jeg oppgraderte. Sitér dette innlegget Link to post
Molan Svart 5.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 5.Oktober.2008 Hei, last ned oppdateringen til PC, pakk den ut på et 1 GB SD minnekort (ca 60 kr på Elkjøp). Ta ut minnekortet med kart, sett inn kortet med oppdaterings SW i plotteren og slå den på (i noen plottere/SW versjoner må du slå på plotteren før du bytter kort). Svar ja på om du ønsker å oppdatere. Vent noen minutter og du får beskjed om at installasjonen er ferdig og du har en oppdatert plotter. Har hatt mange Garmin produkter og de legger mye ny funksjonalitet i SW oppdateringene i tillegg til å rette feil så det er greit å bruke oppdatert SW og å kunne gjøre oppdateringen selv. PS har på eldre versjoner av SW opplevd å måtte kopiere filen GarminDevice.xml manuelt til SD kortet for å få det til å virke. Lykke til! Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 BlueChart brikken er spesiell, og kan ikke brukes om en annen med en SD brikke, dessverre. For å laste ned programmet fra PC-en til BlueChart brikken må jeg i så fall også ha en brikkeleser som passer til brikken. Derfor vil jeg gjerne høre hva andre har gjort med oppdatering av Garmin plottere. Har vært i kontakt med Nautisk Forlag, som jeg kjøpte kartbrikke hos, og de vil fikse problemet mitt, og takk for det. Men det vil jo bli behov for oppdateringer senere også, så kom gjerne med tips. Sitér dette innlegget Link to post
Sydvesten Svart 6.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 (redigert) Om en hadde spurt her på forhånd så hadde vel noen av oss som har gjort dette kunne gitt tips.. Selv oppgraderte jeg 3010C flere ganger som er storebroren til 3006C. Det stod i allefall at lese på Garmin sine hjemmesider i 2005 da jeg kjøpte dette at man "måtte" kjøpte minnekortleser, minnebrikke på min. 32 Mb for oppgradering av programvaren... Deretter en software nedlastning fra garmin.com for USB til PC'en og man kunne deretter laste ned ny programvare til plotteren inn på minnebrikken, inn i plotteren med brikken og fyre i gang... oppdateringen gikk smertefritt alltid hos meg i allefall... Selv har jeg nettopp gitt bort min minnekortleser til blant annet 3xxx serien med 32Mb minnebrikke til annet baatplassen medlem som takk for hjelpen/lånet.... men han har ikke hentet det ennå tror jeg da.... Det er forskjell også på 3xxx serien og 4/5xx(x) serien med tanke på hvordan oppgraderingen gjøres i plotteren og typen minnebrikke som brukes... Redigert 6.Oktober.2008 av Sydvesten (see edit history) Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post
Kjellka Svart 6.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.Oktober.2008 Takker for det Sydvesten, det høres ut som en fornuftig løsning Det som er så trist med dette er at personen på suport hos Belanor ikke fortalte meg dette. For ham virket det som det var viktigere å bli fort ferdig med meg, enn å komme opp med en løsning som var brukbar. Takker igjen Sydvest. Skal skaffe meg en minnekortleser som passer til senere bruk. Plotteren gikk i posten til Nautisk Forlag i dag. Sitér dette innlegget Link to post
Kjellka Svart 26.Oktober.2008 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Oktober.2008 (redigert) Etter at plotteren hadde flyttet seg rundt i postsystemet i 14 dager, fikk endelig Nautisk Forlag den. En dag hos dem og retur til meg, så var alt ok. Nå fungerer den som den skal. Kjempe takk til Nautisk Forlag for flott sevice Redigert 26.Oktober.2008 av Kjellka (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.