Dykker Startet 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Startet 3.Oktober.2008 Har egentlig ikke behov for baugpropell på en så liten båt som 26 fot. Men når først vinden eller strømmen tar tak i baugen, så er det egentlig samme hvor flink man er med å manøvrere båten med hekkagregatet i f. eks en trang båthavn. Mange mener det er unødvendig med baugpropell, allikevel så vil alle ha ABS til bilen og ESP osv. Jeg kobler ihvertfall ikke bort ABS'en ifra bilen min for å bremse "manuellt". ------- Så til saken; Tenkte å montere nettopp en baugpropell på båten til våren, eller etter båtopptak senere i høst. Vet at mange gjør denne jobben selv, men har sett at det er viktig å få en flens foran tunnelen og en avrunding bak tunnelen. Dette får å få maks effekt av propellen, samt minst mulig støy. Har sett på et firma som gjør en slik jobb; Dag Tores Rep og Vedlikehold. Noen som har brukt dette firmaet? Erfaringer? Sitér dette innlegget Link to post
Servicemannen Svart 3.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 3.Oktober.2008 Kan anbefale Bjørnar hos Oslo-Maritime. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
peso Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) kan absolutt anbefale Skjæret båt og service. http://www.skjaeret.no/ jeg har en båt som de har har stått for montasjen, og det er ganske fantastisk. har en baugtrøster på 5hk, den er så godt som helt lydløs. Solid og ordentlig utført. Redigert 4.Oktober.2008 av timex (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
GeirFrode Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Har sett på et firma som gjør en slik jobb; Dag Tores Rep og Vedlikehold. Noen som har brukt dette firmaet? Erfaringer? Jeg har vært tilstede og sett denne karen montere en del baugpropeller, og har ingen problemer med å anbefale ham. Virker ryddig og seriøs. Han har god greie på hva han driver med. Sitér dette innlegget Link to post
fokus Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) Fikk denne av Sleipner standen på messen nå i september. OSLO MARITIME Ankervinsj Baugpropell Varme Elektronikk Bjørnar J. Ørstavik 93245971 Redigert 4.Oktober.2008 av fokus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
roaldbj Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Dersom det er til noe inspirasjon/hjelp viser dette bildet forkant og akterområde av vår baugpropell. Sitér dette innlegget Link to post
Ben Sin Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 (redigert) Jeg vil anbefale deg å vaske og rengjøre skroget før vinteren roaldbj. Redigert 4.Oktober.2008 av Østkyst Hustler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Dersom det er til noe inspirasjon/hjelp viser dette bildet forkant og akterområde av vår baugpropell. Denne propellen er neppe ettermontert. Såvidt jeg kjenner til er det ingen etterinstallasjoner jeg har sett som har blitt utført slik. Beneteau m.fl. støper inn tunnellen i formen, og får derfor denne avrundingen i akterkant. Jeg har montert mange propeller og aldri gjort det slik, ingen andre jeg kjenner til heller. Spoiler i forkant lager jeg alltid når behovet er der, men vet at det er mange montører som slurver med det også. Sitér dette innlegget Link to post
Goran Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Hvem anbefalles i bergensområdet da? Sitér dette innlegget Selco 11`- Yamaha 15 - Hawk 330 - Yamaha 15 - Askeladden 3050 - Johnson 60 - Rio 550 - Johnson 60 Yamarin 4510- 40 hk Yamaha[/b]Skibsplast 690 - 2,8L Mercruiser Sertifikat: D4 - ROC Link to post
Sir Limmerick Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Kaftein øl ,du har vel ikke et bilde av en baugpropell som er riktig montert,tenker på overgang tunnel og skrog. Sitér dette innlegget Link to post
Kaftein ØL Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Kaftein øl ,du har vel ikke et bilde av en baugpropell som er riktig montert,tenker på overgang tunnel og skrog. Nei det tror jeg ikke jeg har såvidt jeg vet, poenget er bare å ha så avrunda kander som mulig. Spesielt i akterkant er det fint å runde av skikkelig. I forkant bør man lage en liten spoiler dersom man kan se akterkant av tunnellen når man ser båten forfra. Det er ikke vanskeligere enn det, men mange montører dropper dette fordi det krever litt mer sparkling og sliping fremfor å bare slipe tunnellen helt ned og legge på gelcoat og primer. Man bør også forsøke å plassere tunnellen så langt ned og frem som mulig Sitér dette innlegget Link to post
Sir Limmerick Svart 4.Oktober.2008 Link til dette innlegget Svart 4.Oktober.2008 Takk.Jeg skal montere en trøster, men har hørt noen som bråker helt hinsides,det vil jeg helst unngå. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Skal montere på min. Det blir nok selvgjort vil jeg tro. Her et par bilder fra en som har fått det gjort på samme båtmodell. Tenkte jeg skulle få min 15 cm lengre fram om mulig. Ligger nok flere tråder her om emnet, får lete litt. Redigert 5.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klk Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Vil nå egentlig ikke ha ASP, EDB , ADHD, eller hva det nå heter, på min bil. Men det er ikke mulig å få kjøpt noe uten alle disse greiene. Hadde egentlig tenkt å kjøre selv. Har ingenting imot baugpropell men behøver det ikke. Vil nødig bli utropt som "verdensmester" på de syv hav, men ærlig talt; 25 - 30 000,- for baugprop. på en 26 foter! Hva med en åre eller to? Alt som ikke kan gjøres ved hjelp av skjermer og apper, er visst umulig å få til. Erfaring og kompetanse kan kjøpes på boks. Resultatet ligger ligger strødd i fjæra! Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) Med egenmontering og moderat størrelse på baugpropellen så kommer man nok ned på omkring 12.000 inkl. eget batteri. Kanskje under det også, da noen nok ikke trenger eget batteri. Båter med dobbeltinstallasjon trenger neppe baugpropell, men er nok ganske kjekt å ha ellers. En åre eller to hjelper nok ikke mye Iallefall ikke om man er alene. Redigert 5.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klk Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Tja, årer har da fungert i mange tusen år. Også alene. Finnes kanskje en "app" for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Hvordan skal du manøvrere f.eks. en 27-fots båt på 4 tonn med årer? Lykke til med det Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klk Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 27 fot med årer? Tror det skal gå helt fint. Har vert gjort i flere tusen år. Sitér dette innlegget Link to post
Bestefar Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 Jeg er enig med teerex. Det er tungvint å manøvrere en tung båt uten hjelpemidler. Jeg gjorde i mange år. Men aldern krever sitt og ønsker man litt mekanisk hjelp. Hvorfor skal man ikke utnytte ny teknologi når den livet på sjøen enklere. Jeg har gammel båt som er oppgradert med skikkelig varme, ankervinsj og baugprpell. Jeg har også en gammel bil fra 1959, men kjører nesten moderne bil til daglig. Det får være grenser for nostalgi. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 (redigert) 27 fot med årer? Tror det skal gå helt fint. Har vert gjort i flere tusen år. Kanskje, men da av et lag på x antall menn og et skrog som er beregnet på det. Nå syns jeg det ble litt useriøst altså... Baugpropeller til fritidsbåtmarkedet har forøvrig vært produsert i mer enn en mannsalder, iallefall siden slutten av 70-tallet. Evt. var Vetus først i 1982 http://www.vetus.com/manoeuvring-systems.html Redigert 5.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Eureka Svart 5.September.2016 Link til dette innlegget Svart 5.September.2016 KlK, jeg synes du skal finne og løfte opp en annen, gammel tråd om truster, fremfor å komme gørr i denne. TS har ferdes mere i fritidsbåt enn de fleste i forumet. Samtidig ser har nå behovet for en truster. Har du ikke noe konstruktivt å komme med, så synes jeg du skal respektere det, og som sagt heller finne en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
klk Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Må vel få opp en høyttaler, med thruster lyd, slik at jeg kan gå til kai på anstendig måte. Er visst provoserende at noen manuvrerer helt greit uten slike greier. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 (redigert) Vi lever i et fritt land, ingen ønsker å tvinge deg til å ha thruster I likhet med at du ikke kan tvinge noen til å ikke ha thruster. Redigert 6.September.2016 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
klk Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 Ett fritt land ja, Kjør din thruster så mye du vil. plager ikke meg. Har ikke behov for dette. Min skute går dit jeg vil. Den har ror. Sitér dette innlegget Link to post
Førstefender Svart 6.September.2016 Link til dette innlegget Svart 6.September.2016 KlK har ror og greier, vil helst ikke ha ABS ASD og ESP, skuta går ditt han vil, alltid, fantastisk, må være deilig å være en slik verdensmester. Og så fint å få fortalt det her på BP... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.