Jump to content

Baugpropell, firma som monterer?

Dykker

Recommended Posts

Har egentlig ikke behov for baugpropell på en så liten båt som 26 fot. Men når først vinden eller strømmen tar tak i baugen, så er det egentlig samme hvor flink man er med å manøvrere båten med hekkagregatet i f. eks en trang båthavn.

Mange mener det er unødvendig med baugpropell, allikevel så vil alle ha ABS til bilen og ESP osv. Jeg kobler ihvertfall ikke bort ABS'en ifra bilen min for å bremse "manuellt".

------- Så til saken; Tenkte å montere nettopp en baugpropell på båten til våren, eller etter båtopptak senere i høst. Vet at mange gjør denne jobben selv, men har sett at det er viktig å få en flens foran tunnelen og en avrunding bak tunnelen. Dette får å få maks effekt av propellen, samt minst mulig støy.

Har sett på et firma som gjør en slik jobb; Dag Tores Rep og Vedlikehold.

Noen som har brukt dette firmaet? Erfaringer?

baugpropellprofil.jpg

Dersom det er til noe inspirasjon/hjelp viser dette bildet forkant og akterområde av vår baugpropell.

Denne propellen er neppe ettermontert. Såvidt jeg kjenner til er det ingen etterinstallasjoner jeg har sett som har blitt utført slik. Beneteau m.fl. støper inn tunnellen i formen, og får derfor denne avrundingen i akterkant. Jeg har montert mange propeller og aldri gjort det slik, ingen andre jeg kjenner til heller. Spoiler i forkant lager jeg alltid når behovet er der, men vet at det er mange montører som slurver med det også.

Kaftein øl ,du har vel ikke et bilde av en baugpropell som er riktig montert,tenker på overgang tunnel og skrog.

Nei det tror jeg ikke jeg har såvidt jeg vet, poenget er bare å ha så avrunda kander som mulig. Spesielt i akterkant er det fint å runde av skikkelig. I forkant bør man lage en liten spoiler dersom man kan se akterkant av tunnellen når man ser båten forfra. Det er ikke vanskeligere enn det, men mange montører dropper dette fordi det krever litt mer sparkling og sliping fremfor å bare slipe tunnellen helt ned og legge på gelcoat og primer. Man bør også forsøke å plassere tunnellen så langt ned og frem som mulig

• 7 år senere...

Skal montere på min. Det blir nok selvgjort vil jeg tro.

Her et par bilder fra en som har fått det gjort på samme båtmodell.

Tenkte jeg skulle få min 15 cm lengre fram om mulig.

Ligger nok flere tråder her om emnet, får lete litt.

bilde

bilde

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Vil nå egentlig ikke ha ASP, EDB , ADHD, eller hva det nå heter, på min bil. Men

det er ikke mulig å få kjøpt noe uten alle disse greiene. Hadde egentlig tenkt å kjøre selv. Har ingenting imot baugpropell men behøver det ikke. Vil nødig bli utropt som "verdensmester" på de syv hav, men ærlig talt; 25 - 30 000,- for baugprop. på en 26 foter! Hva med en åre eller to? Alt som ikke kan gjøres ved hjelp av skjermer og apper, er visst umulig å få til. Erfaring og kompetanse kan kjøpes på boks. Resultatet ligger ligger strødd i fjæra!

Med egenmontering og moderat størrelse på baugpropellen så kommer man nok ned på omkring 12.000 inkl. eget batteri.

Kanskje under det også, da noen nok ikke trenger eget batteri.

Båter med dobbeltinstallasjon trenger neppe baugpropell, men er nok ganske kjekt å ha ellers.

En åre eller to hjelper nok ikke mye  :saint: Iallefall ikke om man er alene.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)

Hvordan skal du manøvrere f.eks. en 27-fots båt på 4 tonn med årer? Lykke til med det  :smiley:

Jeg er enig med teerex. Det er tungvint å manøvrere en tung båt uten hjelpemidler. Jeg gjorde i mange år. Men aldern krever sitt og ønsker man litt mekanisk hjelp. Hvorfor skal man ikke utnytte ny teknologi når den livet på sjøen enklere. Jeg har gammel båt som er oppgradert med skikkelig varme, ankervinsj og baugprpell. Jeg har også en gammel bil fra 1959, men kjører nesten moderne bil til daglig. Det får være grenser for nostalgi.

27 fot med årer? Tror det skal gå helt fint. Har vert gjort i flere tusen år.

Kanskje, men da av et lag på x antall menn og et skrog som er beregnet på det.

Nå syns jeg det ble litt useriøst altså...

Baugpropeller til fritidsbåtmarkedet har forøvrig vært produsert i mer enn en mannsalder, iallefall siden slutten av 70-tallet.

Evt. var Vetus først i 1982

http://www.vetus.com/manoeuvring-systems.html

Vi lever i et fritt land, ingen ønsker å tvinge deg til å ha thruster  :saint:

I likhet med at du ikke kan tvinge noen til å ikke ha thruster.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...