Jump to content

Baugpropell, firma som monterer?


Dykker

Recommended Posts

Etter 29 år med min Saga 27 uten truster og et evig styr hver gang jeg skal bakke, blir det truster på meg i løpet av vinteren. Jeg har båten i Son, og Polyglass som også holder til der og som har montert trustere siden slutten av 80-tallet skal ta jobben. Jeg gleder meg til våren med truster! Men først er halvannen måned igjen av denne sesongen, - uten truster.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Optimal lengde er 2-4 ganger tunneldiameter, ifølge en anvisning jeg leste nylig. Og propell montert i senter av lengden naturligvis.

Er den for kort blir ikke vannstrømmen stabil nok før den når fram til propellen. Er den for lang mister man effekt.

Og viktig at overgangen fra tunnel til skroget er godt avrundet eller 45 grader skrå.

På en halvplaner/planer er det nok greit å montere den så langt fram/opp at den er stort sett over vann i marsjfart om mulig, så slipper man å lage noen særlig spoiler på forsiden av tunnelen. 

Men kanskje lurt å gjøre det uansett. Ikke alle båter som har nok baugløft.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

På min Saga 27 med max fart 7,5 knop, er det nok greit med spoiler. Tunnelåpning blir nok kun synlig når båten står på land i vinteropplag!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Det er helt sikkert korrekt dersom hullet er nede i vannet. På den andre siden, om hatsigheten for meg går ned en halv knop fra maxfarten på 7,3knop, ville jeg bruke 30 minutter lenger på en strekning av 40Nm. Det er ikke det at jeg har det travelt, men likevel?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jepp. Drop-down thruster. Ikkeno' hull i skroget når den ikke er i bruk.

Dobbelt så effektiv som en tunellthruster.

 

Men egner seg nok dårlig for vanlige V-bunn, halvplaner og snekkeskrog.

Men for seilbåter ja.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...